Dryga ut kassan är aldrig fel - Men även om man är "månskensfotograf" så kan man ju ta ut vettiga priser. BLF & SFF har prislistor som visar riktlinjer kring vad rimliga priser är. Det är m a o upp till var och en att följa eller inte.
Vinstmaximering var en princip som du nämnde tidigare (janne) - Samtidigt är det så att företag gärna sänker sina kostnader, men det innebär inte att det per automatik blir billigare mot slutkund. Om jag som fotograf vill sänka mina omkostnader, så måste jag hålla samma priser mot kund om jag vill kunna leva på det och samtidigt täcka upp förlusten mot alla som säljer sig för 25:-/tim. Mer jobb hjälper ju inte, dygnet har bara 24 timmar.
Fri konkurrens är jag definitivt för, men jag är också för en diskussion där man tar upp om det är rimligt sätt att konkurrera. Vi pratar om två grupper här, med olika förutsättningar att konkurrera - Yrkesfotografer och "månskensfotografer". Om konkurrensen hade varit hermetiskt tillsluten inom respektive grupp, så hade det varit sin sak, men nu är den inte det och det gör sådana här diskussioner lite märkliga och vi kommer långt ifrån BLF's prislista.
Jag håller med janne till viss del, fri konkurrens är ok, där vill jag samtidigt lägga in en brasklapp och säga att yrkesfotografer är kanske relativit dåliga på att tala om varför det är bättre att anlita en yrkesman framför en "månskensfotograf"? På den punkten är nog fotografkåren lika mycket tagna på sängen som skivbranschen är i förhållande till tankningen av musik på nätet.
För mig finns det ingen motsättning mellan "månskensfotograf" och yrkesfotograf - Bara man tar rimliga priser när bägge typer tar bilder av likvärdig kvalité. Tar jag bilder som ser "hemmasnickrade" ut (vad det nu än är) så kan jag givetvis inte ta samma pris som en välkänd fotograf.
Prislistan är därmed en liten tråkig vinkling av debatten, är det inte bättre att man diskuterar huruvida de bilder man får är värda pengarna eller inte? Egentligen borde fotograferna konkurrera genom de bilder man tar och inte priset - Och det är dom signalerna prislistorna ger mig.
Ha ungefärliga priser och låt kunderna avgöra om bilderna är värda pengarna.
Om man nu, som månskensfotograf, måste sänka sina priser under alla rimlighetsnivåer, så är det väl mer en indikation på att bilderna man tar är inga höjdare och därmed har man bara kvar priset som det enda konkurrensmedlet?