Annons

blfprislista

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej Stefan. Kul att hitta dig på detta sätt....Ursäkta, men jag visste inte att Konkurrensverket sanktionerat SFF:s sammanställning. Jag visste bara om att det blev stopp vid ett tidigare tillfälle. Jag håller helt med dig att det är bra ju flera listor som finns om vi skall få dem godkända i framtiden. Och som jag försökt påpeka så är cirkaprislistorna bara ett underlag för egna kalkyler. Var och en "får" ta högre eller lägre priser utifrån vad man själv kommer fram till.

Som i de flesta entrepenörsyrken är det till syvende och sist det du levererar som bestämmer priset. Se cirkaprislistorna/sammanställningarna som en allmän orientering gjord på grundval av genomsnittliga kostnader.

Får du ut bättre pris än t ex BLF-listan kan du vara hyfsat stolt över vad du presterat......hamnar man långt under kanske det är dags att ta sig i kragen kvalitetsmässigt.

/tc

SFF har en lista.

Samtidigt är det här en lite märklig diskussion - Om man inte tycker att prislistor är nödvändiga, så behöver man ju inte köpa dom? Om man inte behöver prisöistor att gå efter, så behövs det ju inte iheller trådar av typen "vad skall jag ta betalt?". Trots detta så uppkommer den här typen av trådar varje vecka här inne - Vilket säger lite om varför det eventuellt behövs riktpriser att gå efter.

Hämmar konkurrensen är ett annat argument som det fäktas med - Vilket inte riktigt håller hela vägen fram. Det finns en ju en uttalad konkurrens mellan fotografer. Var och en kan ju välja att sätta priserna som man vill, BLF har mig veterligen inte tvingat någon till att följa den.

Undrar om många av dom som ondgör sig över prislistan samtidigt är emot kollektivavtal och för letiska byggarbetare?

Rune Borgström skrev:
Jag håller helt med dig att det är bra ju flera listor som finns om vi skall få dem godkända i framtiden. Och som jag försökt påpeka så är cirkaprislistorna bara ett underlag för egna kalkyler. Var och en "får" ta högre eller lägre priser utifrån vad man själv kommer fram till.

Håller helt med i båda delarna. Vet också att det är en bra hjälp att få en koll på hur prisstrukturerna ser ut i branschen. Det finns en hel del som underskattar de priser som man behöver ta ut för att kunna driva en rörelse och få en rimligt överskott till lön med mera.

MVH/Stefan

Det som avgör om entreprenören har anledning att vara nöjd eller inte BLF-listor, det är om han gick plus eller minus på affären. Han kan gå plus oavsett vad som står i BLF´s prislista, och därmed bli nöjd. (och vice versa)

I Entreprenärens intresse ligger inte BLF´s listor. I entreprenörens intresse ligger att pressa sina kostnader och om möjligt öka intäkterna, men framföra allt att kunna räkna utifrån sina förutsättningar. Där bör branchorganisationerna lägga sitt krut i att bistå. Inte i att trycka upp generella listor.

Jag tror BLF-listan finns i syfte att försöka hålla upp priserna. Det kommer ingen säga, men hur mycket sågades inte bildbyrån Sheep av yrkesfotografer på fs när dom startade sin lågprisförsäljning. Sågar ni dom nu oxå?

Är det ok att sälja så billigt om det fungerar enligt de egna förutsättningarna?

Senast ändrad:
Arleklint skrev:
Det som avgör om entreprenören har anledning att vara nöjd eller inte BLF-listor, det är om han gick plus eller minus på affären. Han kan gå plus oavsett vad som står i BLF´s prislista, och därmed bli nöjd. (och vice versa)

I Entreprenärens intresse ligger inte BLF´s listor. I entreprenörens intresse ligger att pressa sina kostnader och om möjligt öka intäkterna, men framföra allt att kunna räkna utifrån sina förutsättningar. Där bör branchorganisationerna lägga sitt krut i att bistå.

Jag tror BLF-listan finns i syfte att försöka hålla upp priserna. Det kommer ingen säga, men hur mycket sågades inte bildbyrån Sheep av yrkesfotografer på fs när dom startade sin lågprisförsäljning. Sågar ni dom nu oxå?

Om ett antal sammanslutna entrepenörer vill ha en lista i sin organisation, och sammanställer en sådan, är det väl upp till dom. Det finns idag inga legala hinder för sådant.

Är sedan Arleklint missnöjd med detta får han väl gå på årsmötet och göra sin stämma hörd.....om han nu är medlem i någon yrkesorganisation...

Arleklint:Jag tror BLF-listan finns i syfte att försöka hålla upp priserna. Det kommer ingen säga, men hur mycket sågades inte bildbyrån Sheep av yrkesfotografer på fs när dom startade sin lågprisförsäljning. Sågar ni dom nu oxå?

Jag tror att organisationernas prislistor verkar som en vägledning, och knappast kan påverka det allmänna prisläget. Där skiljer våra uppfattningar sig åt.

Beträffande Sheep deltog jag inte i debatten och är dåligt insatt. Men jag kan nämna att undertecknad sannolikt var den första fotograf i Sverige som, tillsammans med Hogias dotterbolag Provektor, sålde royaltyfria arkivbilder på CD. Jag fick mycket skit för det den gången....men det rådde ingen tvekan om att marknaden redan var på väg åt det hållet.

Arkivbildsmarknaden är idag så uppsplittrad att den knappast kan anses intressant för många yrkesfotografer. Tidningarna skänker bort bilder om kunderna använder deras tryckeri, gigantiska bildarkiv finns på CD för låga kostnader osv.....

/tc

Senast ändrad:
Arleklint skrev:

Är det ok att sälja så billigt om det fungerar enligt de egna förutsättningarna?

Visst är det OK att sälja billigt om det verkligen fungerar, men vad jag ser med trettio års erfarenhet är att många börjar att sälja bilder billigt. De säger att de ska etablera sig och slå sig in på marknaden, att de inte har så höga omkostnader och så vidare. Efter ett slag kommer de underfund med att det inte bara räcker att dra in pengar som betalar kamera och förbrukningsmaterial, utan man ska leva på det också. Då vill de höja priserna, men då står nästa generation där och tar vid. Många fotografer klarar sig alltså bara en fyra-fem år.

Så det är nog viktigt att man verkligen räknar genom hur mycket man behöver tjäna för att kunna livnära sig på detta yrke, betala lokal och utrustning och se till att man också får så mycket pengar över att man kan vidareutveckla sig som fotograf också.

MVH/Stefan

Stefan:

Det är störtviktigt att räkna på vad man behöver ta in, men många kan ju ha jobb, kanske heltid, vid sidan av fotot. Då är det inga problem.

Jag förstår om fotografer som har foto som heltidssyssla ser en konkurrens i det, men det är bra att du tycker det är ok att ligga så lågt under "prislistor"

Alla kan ju ha två jobb.

Tummen upp för dig!

Senast ändrad:
Det lite lustiga är att fastän nu inte BLF´s prilista har någon konkurenshämmande inverkan så kommer den nästan alltid upp i trådar där någon ställer en prisfråga och är det någon som säljer sig "för billigt" blir det mycket gråt och kvid över att yrkesfotografer minsann också ska försörja sig. Jag förstår det. Alla grupper har sina intressen men som jag skrev tidigare gillar jag inte detta sätt att försöka styra priserna även om det kan vara praktiskt för vissa uppdrag.
Och nej. Jag är inte mycket för kollektivavtal öht.

Arleklint skrev:
Stefan:

Det är störtviktigt att räkna på vad man behöver ta in, men många kan ju ha jobb, kanske heltid, vid sidan av fotot. Då är det inga problem.

Jag förstår om fotografer som har foto som heltidssyssla ser en konkurrens i det, men det är bra att du tycker det är ok att ligga så lågt under "prislistor"

Alla kan ju ha två jobb.

Tummen upp för dig!

Men det låter på dig som du anser att jag ska skaffa ett jobb för att försörja min fotografi. Tror att det är ett effektivt sätt att hålla nere fotografin på en (i den negativa aspekten av ordet) amatörnivå om ingen kan tjäna så mycket pengar på det att man kan försörja sig.

Men sedan kan jag hålla med dig om att det är en professionell fotografs uppgift att göra så mycket bättre bilder än dessa månskensfotografer att det är värt för kunderna att använda sig av deras bilder och tjänster.

MVH/Stefan

Vänd på steken, du kan vara heltids proffesionell fotograf och extraknäcka som "månskensprogrammerare".

Jag som heltidsprogrammerare (när jag är frisk) kommer ta upp konkurrensen med full energi och lust! Detta även om du tar 25:-/timme.

Alla möjligheter står öppna för alla. Alla konkurrensmedel är tillåtna ;)

Vill jag dryga ut kassan med foto är det ok!
Vill du dryga ut kassan med programmering så är det ok!

Senast ändrad:
Dryga ut kassan är aldrig fel - Men även om man är "månskensfotograf" så kan man ju ta ut vettiga priser. BLF & SFF har prislistor som visar riktlinjer kring vad rimliga priser är. Det är m a o upp till var och en att följa eller inte.

Vinstmaximering var en princip som du nämnde tidigare (janne) - Samtidigt är det så att företag gärna sänker sina kostnader, men det innebär inte att det per automatik blir billigare mot slutkund. Om jag som fotograf vill sänka mina omkostnader, så måste jag hålla samma priser mot kund om jag vill kunna leva på det och samtidigt täcka upp förlusten mot alla som säljer sig för 25:-/tim. Mer jobb hjälper ju inte, dygnet har bara 24 timmar.

Fri konkurrens är jag definitivt för, men jag är också för en diskussion där man tar upp om det är rimligt sätt att konkurrera. Vi pratar om två grupper här, med olika förutsättningar att konkurrera - Yrkesfotografer och "månskensfotografer". Om konkurrensen hade varit hermetiskt tillsluten inom respektive grupp, så hade det varit sin sak, men nu är den inte det och det gör sådana här diskussioner lite märkliga och vi kommer långt ifrån BLF's prislista.

Jag håller med janne till viss del, fri konkurrens är ok, där vill jag samtidigt lägga in en brasklapp och säga att yrkesfotografer är kanske relativit dåliga på att tala om varför det är bättre att anlita en yrkesman framför en "månskensfotograf"? På den punkten är nog fotografkåren lika mycket tagna på sängen som skivbranschen är i förhållande till tankningen av musik på nätet.

För mig finns det ingen motsättning mellan "månskensfotograf" och yrkesfotograf - Bara man tar rimliga priser när bägge typer tar bilder av likvärdig kvalité. Tar jag bilder som ser "hemmasnickrade" ut (vad det nu än är) så kan jag givetvis inte ta samma pris som en välkänd fotograf.

Prislistan är därmed en liten tråkig vinkling av debatten, är det inte bättre att man diskuterar huruvida de bilder man får är värda pengarna eller inte? Egentligen borde fotograferna konkurrera genom de bilder man tar och inte priset - Och det är dom signalerna prislistorna ger mig.

Ha ungefärliga priser och låt kunderna avgöra om bilderna är värda pengarna.

Om man nu, som månskensfotograf, måste sänka sina priser under alla rimlighetsnivåer, så är det väl mer en indikation på att bilderna man tar är inga höjdare och därmed har man bara kvar priset som det enda konkurrensmedlet?

Senast ändrad:
stoltz skrev:
Om man nu, som månskensfotograf, måste sänka sina priser under alla rimlighetsnivåer, så är det väl mer en indikation på att bilderna man tar är inga höjdare och därmed har man bara kvar priset som det enda konkurrensmedlet?

Nej det säger inget om bilderna. Det säger att man är ny på marknaden och måste sänka priserna för att komma ut. Kunder köper normalt av etablerade fotografer.

Jag skänker bilder ibland för att synas.

Arleklint skrev:
Det säger att man är ny på marknaden`... Jag skänker bilder ibland för att synas.

Men ibland är ju inte alltid låga priser? När sänker du inte priserna och hur höjer du dom när du väl är etablerad?

När du väl är etablerad måste du väl jobba heltid och hur får du ihop det då om du måste hålla låga priser?

När du är ny på marknaden så är du väl inte lika bra som en etablerad fotograf, pga bristande erfarenhet och då är det troligtvis rimligt att resonera kring att du inte tar lika bra bilder och då måste du hålla låga priser - Om du tar bilder som kunderna är intresserade av, så tror jag nog att dom är villiga att betala lite extra för det. Men om du är en medelmåttig "månskensfotograf" så kan du ju rimligtvis inte begära samma priser som en etablerad fotograf. Ditt resultat och leverans till kunden måste ju vara sämre, eller?

Senast ändrad:
stoltz skrev:
Men ibland är ju inte alltid låga priser? När sänker du inte priserna och hur höjer du dom när du väl är etablerad?

När du väl är etablerad måste du väl jobba heltid och hur får du ihop det då om du måste hålla låga priser?

Varför måste jag jobba heltid?

ANNONS