Annons

Bleka färger

Produkter
(logga in för att koppla)

mellberg

Ny medlem
Hej!
Har ett för mig rätt så konstigt problem. När jag lägger upp en bild på webben blir färgerna mycket blekare. Det är som att webbläsaren tar bort färgmättnad. Bifogar en bild som exempel. Den högra är så som bilden ser ut innan jag laddar upp den. Och det blir samma resultat både i Firefox och i Safari. Nån som vet vad det kan bero på?
 

Bilagor

  • bild 1.png
    bild 1.png
    98.2 KB · Visningar: 572
Förmodligen ligger bilderna i "fel färgrymd".
Ska du publicera dem på nätet så konvertera till Srgb.
 
liten edit: Problemet finns inte i Safari. Bara Firefox. Så det kan inte vara färgrymden. Vilken förövrigt är sRgb.
 
Jo, det är just det som är grejen - färgrymden. Safari hanterar färgrymder korrekt men inte firefox et.al. Sök i forumet så hittar du åtskilliga andra trådar om detta. I Firefox 3 har de implementerat en fix för detta som är avslagen per default men man kan slå på det om man vill. Finns tråd i forumet även om detta.
 
gbjerne skrev:
Förmodligen ligger bilderna i "fel färgrymd".
Ska du publicera dem på nätet så konvertera till Srgb.
Jag återkommer ofta till myten om sRGB. Det är inte så att våra webbläsare använder sig av sRGB, de använder sig av skärmens färgrymd. Men eftersom den varierar så mycket mellan olika skärmar är det ju omöjligt för oss att korrigera bilderna för på Anderssons, Pettersons och Lundströms skärm. Vi får göra det bästa möjliga, att välja en färgrymd som är så nära ett genomsnitt av dagens färgrymder. Det är sRGB.

Safari och nya Firefox gör samma sak som t ex Photoshop, färgerna korrigeras efter det färgomfång som skärmen har. Så här visas färgerna korrekt, om skärmen är korrekt kalibrerad.

Stefan
 
Intressant.. har själv haft liknande problem. I photoshop fixar jag till en bild, sen när jag visar i något bildvisningsprogram så är färgerna och kanske även ljuset annorlunda (upplever jag det). Är säkert även annorlunda i en webbläsare.

Nån som har nån länk/ på hur man fixar sånt här? Kalibrera skärm? Andra inställningar? Tips emottaget .
 
equi skrev:
Nån som har nån länk/ på hur man fixar sånt här? Kalibrera skärm? Andra inställningar? Tips emottaget .
Det enda du kan göra är att ställa in din skärm så att den visar sRGB. Har du en dålig skärm klarar den inte av att göra detta. Har du en bra skärm med ett stort färgomfång innebär det att du stryper färgomfånget, så att du inte kan utnyttja det omfång som du betalat för.

Det innebär inte heller att andra kommer se dina bilder som du tänkt att de ska se ut. Vissa sitter med bra skärmar och på dem kommer bilderna att se alldeles för färgglada, med mättade, överdrivna färger. Andra har dåliga skärmar och på dem kommer bilderna se bleka och trista ut.

Den enda lösningen på sikt är att alltfler använder webbläsare som är färghanterade.

Stefan
 
Jag har samma problem som Peder E ovan, när jag fixat med bilderna i PS och sedan tittar på dem i ett bildvisningsprogram, färgerna blir annorlunda, framförallt dovare. I PS har jag inställningen AdobeRGB. Skärmen är kalibrerad och om jag har fattat rätt ska skärmen automatiskt vara kalibrerad efter jag har använt progammet. Eftersom färgerna nu skiljer sig åt i fall jag tittar på bilden i PS och i ett bildvisningsprogram, ska jag ställa in PS på något annat sätt? Jag har sett att filen efter min skärmkalibrering finns med i listan över olika färgrymder i PS, men jag har som sagt använt AdobeRGB i PS.
MVH
Susanne
 
Sussi-Tuss skrev:
Eftersom färgerna nu skiljer sig åt i fall jag tittar på bilden i PS och i ett bildvisningsprogram, ska jag ställa in PS på något annat sätt?
Detta är ett olösligt problem, åtminstone så länge som bildvisningsprogram och webbläsare inte har en korrekt färghantering och om du bryr dig om hur bilderna ser ut på andra skärmar än din egen.

Du har två delar i en kalibrering, en del som påverkar hur skärmen visar färger, en del som kan berätta för ett program vilka färger som skärmen visar. Den första delen påverkar alla program, men den andra delen kräver att programmet kan läsa en profil och använda denna information för att konvertera bilden. Det gör Photoshop, men inte de flesta bildvisare och webbläsare.

Vill du absolut ha samma färg på din skärm i både Photoshop och i din webbläsare/bildvisare, konvertera bilden till din skärmprofil när du är färdig med den. Det har mängder med nackdelar att göra på så sätt, bl a begränsar du antagligen den mängd färger du kan återge i bilden ordentligt. Men resultatet blir i alla fall att bilden ser likadan ut hos dig i både programmen.

Men lägger du ut bilden på webben kommer den ju ses av många andra som har andra skärmar. De kommer inte se din bild likadant som du har gjort det. Det kommer också se olika ut om de öppnar din bild i Photoshop och tittar på den i sin webbläsare.

Enda realistiska lösningen idag är att använda sRGB som färgprofil för sina webbilder. Bädda in den profilen, så att de som använder Firefox/Safari och har en kalibrerad skärm ser bilderna korrekt. Resten har du ingen kontroll över hur de ser din bild.

Stefan
 
Okay.. lite klarhet. Nästa steg är väl att beställa papperskopior och få dom så "korrekta" som möjligt. Sett att vissa använder sig av färgprofiler där också, men långt ifrån alla.

Ska man kalibrera skärmen/PS på nåt speciellt sätt för att få mina papperskopior så likt det jag ser på skärmen som möjlligt.

Framkallat två gånger på senaste tiden med skilda resultat. En av framkallningarna blev mycket kallare och ljusare än jag upplever bilderna på skärmen, mendan det andra företaget kändes helt okay.
 
equi skrev:
Okay.. lite klarhet. Nästa steg är väl att beställa papperskopior och få dom så "korrekta" som möjligt.
De som använder en färgprofil som gör det möjligt att förhandsvisa bilderna på ett vettigt sätt är ju att föredra. Ta hem deras profil och lägg in den i rätt mapp (beror på ditt operativsystem vad som är rätt mapp). Nästa gång du startar Photoshop finns denna profil under Visa > Förhandsvisa > Egen.

Stefan
 
TACK! för svaret.

Två funderingar till från mig...

Om nu min bild ser bra ut färgmässigt i PS och jag har inställningen AdobeRGB samt att labbet jag skickar bilderna till kan hantera AdobeRGB, kommer resultatet/papperskopian att se ut som jag ser bilden i PS eller som jag ser den på bildskärmen?

Jag har varit i kontakt med canon angående en liten enkel fotoskrivare som jag har och problemet är att utskrifterna blir för ljusa jämfört med både PS och min bildskärm. Enligt canon finns ingen profil att ladda hem och sedan fick jag ett luddigt svar att det kan bero på programmet som jag använder för att skriva ut med. Vad menar de med det? Jag har använt canons egna patroner och papper och allt förbrukningsmaterial är nytt, så det borde det inte vara fel på.

MVH
Susanne
 
Kom på en till fundering...om jag sparar i olika filformat, kan det påverka färgerna i bilden? Tänkte främst på psd, jpeg, TIFF och png.
MVH
Susanne
 
Sussi-Tuss skrev:
TACK! för svaret.

Två funderingar till från mig...

Om nu min bild ser bra ut färgmässigt i PS och jag har inställningen AdobeRGB samt att labbet jag skickar bilderna till kan hantera AdobeRGB, kommer resultatet/papperskopian att se ut som jag ser bilden i PS eller som jag ser den på bildskärmen?

Jag har varit i kontakt med canon angående en liten enkel fotoskrivare som jag har och problemet är att utskrifterna blir för ljusa jämfört med både PS och min bildskärm. Enligt canon finns ingen profil att ladda hem och sedan fick jag ett luddigt svar att det kan bero på programmet som jag använder för att skriva ut med. Vad menar de med det? Jag har använt canons egna patroner och papper och allt förbrukningsmaterial är nytt, så det borde det inte vara fel på.
Susanne

MVH

Såg att du kalibrerat din skärm.
Frågan är hur länge sedan är det du gjorde det?

Sedan undrar jag om du använder Windows Vista?
Det är nämligen så att Vista har en förmåga att byta ICC-profil bara sådär (går dock att lösa enligt vad jag hört från andra).
Vilket ev kan vara orsaken till problemet.

Sedan bör du kunna ange papperstyp vid utskrift?
Eller är det stört omöjligt att ange "profil" för pappret?
(I så fall är det illa tycker jag).

/Daniel.
 
danielsfrilansfoto skrev:
MVH

Såg att du kalibrerat din skärm.
Frågan är hur länge sedan är det du gjorde det?

Sedan undrar jag om du använder Windows Vista?
Det är nämligen så att Vista har en förmåga att byta ICC-profil bara sådär (går dock att lösa enligt vad jag hört från andra).
Vilket ev kan vara orsaken till problemet.

Sedan bör du kunna ange papperstyp vid utskrift?
Eller är det stört omöjligt att ange "profil" för pappret?
(I så fall är det illa tycker jag).

/Daniel.

Jag kalibrerade skärmen senast idag faktiskt. Just för att jag har funderat på färgerna hit och dit.

Jag använder Windows XP Professional.

Det går att bestämma papperstyp och jag har valt det papper som jag har använt. Nu är det en enklare skrivare, men lite bättre färger tycker jag att kunde bli.

MVH
Susanne
 
Sussi-Tuss skrev:

kommer resultatet/papperskopian att se ut som jag ser bilden i PS eller som jag ser den på bildskärmen?
Jag antar du menar som i ett bildvisninsprogram? Då ska dina papperskopior se ut som du ser bilderna i Photoshop. Det finns dock vissa färger som man inte klarar av att skria ut på papper, så de kan ändras lite. Det är dessa färger som man kan se om man använder Förhandsvisningsfunktionen.

Enligt canon finns ingen profil att ladda hem och sedan fick jag ett luddigt svar att det kan bero på programmet som jag använder för att skriva ut med.
Om man inte kan skriva ut bilder från Photoshop till en fotoskrivare, vad är det då för fotoskrivare? Till de enklare skrivarna har tillverkarna inga profiler, vilket gör det svårare att skriva ut på ett bra sätt. En lösning är ju att göra en profil.

Stefan
 
stefohl skrev:
Jag antar du menar som i ett bildvisninsprogram?

Det är dessa färger som man kan se om man använder Förhandsvisningsfunktionen.


Visst menar jag bildvisningsprogram, det har du helt rätt i.

Jag ska kolla upp det här med Förhandsvisningsfunktion, finns det även i CS2?

Tack för svaren!

/Susanne
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.