Annons

Bleka färger i PS...

Produkter
(logga in för att koppla)

nabbor

Aktiv medlem
... eller starka färger i andra program?
Upptäckte just att alla bilder ser betydligt gråare och blekare ut i PS än i tex Firefox. Detta trots att bägge programen ska hantera färgprofiler.
Har testat att konvertera en bild till både sRGB och adobeRGB och de två bilderna ser identiska ut när man jämför dem i PS. Samma sak vid jämförelse i Firefox medan de i tex IrfanView (som ju inte stödjer profiler) ser olika ut. Så långt verkar allt OK men...
Båda bilderna (oavsett profil) är blekare i PS än i FF, vad beror det på?
 
Är det ingen som har några idéer kring detta? Eller har jag missat något så fundamentalt att ni inte orkar lämna era synpunkter.
Det kan väl inte vara bara jag som upplever färgskillnader mellan olika program?
 
Är du säker på att du har färghanteringen aktiverad i Firefox? Jag misstänker att du ser den "sanna" bilden i PS och den betydligt mer färgmättade varianten i en browser som inte stödjer färghantering (IE, Opera etc) eller som inte har funktionen aktiverad (Firefox).
 
Precis, färghanteringen i FF är per default avslagen. Har man inte explicit slagit på den, så färghanterar inte FF.

Sedan är det ju inte alls omöjligt att du upplever bilderna olika, om du har olika bakgrund. Simultankontrast är luriga grejer! Kolla illusionerna på denna sida: http://bit.ly/92ax31 (typ en tinyurl som leder till en MIT-blogg)

De bygger på simultankontrast. Helt enkelt, omkringliggande ytors ton påverkar vilken ton vi uppfattar i bilden.

Sen finns det färgkontrast också, ungefär samma fenomen men med färger.
 
Kolla workingspace

... eller starka färger i andra program?
Upptäckte just att alla bilder ser betydligt gråare och blekare ut i PS än i tex Firefox. Detta trots att bägge programen ska hantera färgprofiler.
Har testat att konvertera en bild till både sRGB och adobeRGB och de två bilderna ser identiska ut när man jämför dem i PS. Samma sak vid jämförelse i Firefox medan de i tex IrfanView (som ju inte stödjer profiler) ser olika ut. Så långt verkar allt OK men...
Båda bilderna (oavsett profil) är blekare i PS än i FF, vad beror det på?

Kolla så du inte har råkat ställa in någon annan arbetsfärgrymd (workingspace). Annars är det väl som föregående talare sa.
 
Tillägg: skulle det vara så att du använder Windows Vista så kolla in din bild i Windows Fotogalleri . Upplever du bilden som blek även där så talar det ytterligare för att det är i Firefox du får en felaktig färgmättnad. Windows Fotogalleri tar vad jag förstår numer hänsyn till profiler.
 
Tack för era synpunkter.
Jag kör firefox 3.5 och trodde att färghanteringen var påslagen där som default. Är hur som helst rätt säker på att den är aktiverad, annars borde inte min sRGB- och min AdobeRGB-bild se likadan ut när jag tittar på dem i FF. Kollar jag på samma bild i tex Internet Explorer eller IrfanView är det en tydlig skillnad mellan dem, även om bägge versionerna har betydligt mer färg än i PS / LR.

Jag kör win XP och den visaren hanterar inte profiler...ELLER?
Upptäckte nu att de två bilderna ser identiska ut även i windows inbyggda program.

Finns det något annat än färgprofiler som har betydelse här? Nu blev jag om möjligt än mer förvirrad. Visst är det väl så att två versioner av samma bild sparade med olika färgprofiler bör se annorlunda ut i program som ej hanterar profiler (IE, Irfan), och likadana i program som hanterar profiler (PS)?!?
 

Bilagor

  • Skärmdump.jpg
    Skärmdump.jpg
    25.5 KB · Visningar: 640
Kolla så du inte har råkat ställa in någon annan arbetsfärgrymd (workingspace). Annars är det väl som föregående talare sa.
Kör med adobeRGB i PS, borde inte vara det.
Däremot ser bilderna lika (bleka) ut i både Photoshop och Lightroom och jag antar att det är dessa program som visar "rätt".
 
Jag törs inte säga om färghanteringen i Firefox 3.5 är aktiverad by default. Den var inte det i version 3.0.XX som jag valt att använda. Men du har rätt i att med hanteringen påslagen bör båda bilderna se lika ut i Firefox oavsett om de bäddats in med en sRGB- eller AdobeRGB-profil (vilket inte är fallet i exempelvis IE).
Däremot känner jag inte igen din beskrivning av att båda bilderna ändå skulle vara mer färgmättade i IE än i PS. sRGB-bilden är det med råge (särskilt röda toner), AdobeRGB-bilden däremot är betydligt mer lik dess motsvarighet i PS. Jag antar att det är ett resultat av att AdobeRGB-bilden i mitt fall förlitar sig till min skapade skärmprofil.

Nej, om jag inte har helt fel så tar bildvisaren i XP inte hänsyn till färgprofiler. I Vista däremot gör den det.

Att köra AdobeRGB som arbetsrymd i PS gör nog de flesta, det brukar rekommenderas.
 
Har fortfarande inte fått ordning på färgerna.
Jag utgår från att PS/LR visar rätt. När jag kollar på bilderna i andra program som Firefox eller IrfanView blir dom väldigt färgmättade, ffa röda nyanser. Känns dessutom som om de får högre kontrast. Nu pratar jag hela tiden om bilder i sRGB.

Jag har försökt aktivera färghanteringen i FF både manuellt (about:config) och via installerade tillägg. Ändå är färgerna inte i närheten av varandra.

Jag har trott att problemet ligger i FF men nu börjar jag tvivla. Kan det vara något annat som inte stämmer?

Kan jag fortsätta att utgå från att de mattare färgerna i LR är de rätta?
Hur ska jag få Firefox att visa dem på samma sätt?
 
Vilken version av Firefox kör du? Anledningen till att jag frågar är att jag nyligen köpte en ny PC. I samband med detta gick jag från Windows Vista och Firefox 3.0.XX (där profilhantering i FF fungerade utan anmärkning) till Windows 7 och Firefox 3.6.XX. Tillbringade flera timmar med att försöka få till rätt visning i FF 3.6XX, men vad jag än gjorde fick jag samma övermättade färger som i exempelvis IE. Prövade även på att installera ett tillägg till FF, men inte heller det hjälpte.

Efter mycket svärande och gormande letade jag fram en äldre version av FF (3.0.XX) och så fort jag aktiverade hanteringen i about:config så fick jag tillbaka de rätta färger, dvs som det ser ut i Photoshop.

För mig var alltså en nedgradering av FF lösningen. Kan vara något du borde prova om du inte redan gjort det.
 
Jag utgår från att PS/LR visar rätt.

Vad menar du med rätt? ;-)
I Photoshop kan du välja flera alternativ för visning. Tex olika korrekturvisningar och arbetsfärgrymder. Har du kollat vilket läge du kör där? Finns även den del olika sätt att visa svart färg.

/ Kalle
 
Efter mycket svärande och gormande letade jag fram en äldre version av FF (3.0.XX) och så fort jag aktiverade hanteringen i about:config så fick jag tillbaka de rätta färger, dvs som det ser ut i Photoshop.

För mig var alltså en nedgradering av FF lösningen. Kan vara något du borde prova om du inte redan gjort det.
Ändra Color Management Mode till 1 istället för 2, så fungerar ver 3.6 på samma sätt som den gamla version 3.0. Däremot kan FF 3.6 inte visa ICC ver 4 profiler, då blir det fel. Tror dock inte att så många bilder har konverterats till sRGB ver 4.
 
Har fortfarande inte fått ordning på färgerna.
Jag utgår från att PS/LR visar rätt. När jag kollar på bilderna i andra program som Firefox eller IrfanView blir dom väldigt färgmättade, ffa röda nyanser. Känns dessutom som om de får högre kontrast. Nu pratar jag hela tiden om bilder i sRGB.

Jag har försökt aktivera färghanteringen i FF både manuellt (about:config) och via installerade tillägg. Ändå är färgerna inte i närheten av varandra.

Jag har trott att problemet ligger i FF men nu börjar jag tvivla. Kan det vara något annat som inte stämmer?

Kan jag fortsätta att utgå från att de mattare färgerna i LR är de rätta?
Hur ska jag få Firefox att visa dem på samma sätt?
Som default färghanterar FF 3.6 bilderna bara om du bäddat in profilen. Det räcker alltså inte att den är konverterad till sRGB. Vill du färghantera alla bilder får du ändra Color Management Mode till 1.

Lightroom använder systemprofilen, så kolla i ditt OS att korrekt skärmprofil är laddad. I PS kan du se det under Color Settings. Titta under Working Spaces, där finns vilken monitorprofil PS använder.
 
Ändra Color Management Mode till 1 istället för 2, så fungerar ver 3.6 på samma sätt som den gamla version 3.0. Däremot kan FF 3.6 inte visa ICC ver 4 profiler, då blir det fel. Tror dock inte att så många bilder har konverterats till sRGB ver 4.

Jag vet. Problemet var att jag oavsett mode-inställning likt förbaskat inte fick en korrekt återgivning, hur orimligt det än må låta. Till slut tappade jag helt enkelt tålamodet och återgick till FF 3.0 där det fungerade direkt. Go figure...
 
@Leif, jag kör Firefox 3.6.12. Kanske kan vara idé att installera en äldre version och testa. Du verkar ju ha haft samma skumma problem som jag.

@Kalle, Min arbetsfärgrymd i PS är adobeRGB. Jag har inte aktiverat någon korrekturvisning (Proof colors).
Jag är inte jätteduktig på PS men bilden ser iaf rätt ut där. Jag jobbar mest i LR och där visas den också "rätt".

Det verkar som att LR bäddar in profilen som default. När jag öppnar en exporterad bild i PS så kommer bifogad ruta upp.

@Lars, jag har "color management mode" = 1, men det hjälper inte.
Vad menas med sRGB ver 4?? Hur vet jag vilken version jag har, är det 2.1?

Jag använder rätt skärmprofil så det borde inte vara det som är problemet. Jag förutsätter att profilen är OK men OM den skulle vara felaktig så skulle väl bilderna se "fel" ut i LR och PS också?

Kan tillägga att jag kör Win XP om det har ngn betydelse.

När det funkar som det ska, visst ska bilderna då visas exakt likadant även i Firefox, eller kan det ändå finnas avvikelser?
 

Bilagor

  • sdump.jpg
    sdump.jpg
    21.5 KB · Visningar: 87
@Leif, jag kör Firefox 3.6.12. Kanske kan vara idé att installera en äldre version och testa. Du verkar ju ha haft samma skumma problem som jag.

När det funkar som det ska, visst ska bilderna då visas exakt likadant även i Firefox, eller kan det ändå finnas avvikelser?

Det kostar ju inget förutom lite tid att i alla fall testa. Det hjälpte som sagt var mig. Äldre FF-versioner hittar du bl a här.

Och ja, återgivningen skall vara exakt densamma. Finns det avvikelser så är i alla fall mina ögon för grumliga för att upptäcka dem..!
 
Det kostar ju inget förutom lite tid att i alla fall testa. Det hjälpte som sagt var mig. Äldre FF-versioner hittar du bl a här.

Intressant...
Nu har jag testat att installera en äldre version (3.0.18) och då fungerar färghanteringen!!

Men först behövde jag manuellt ställa om i config, precis som många redan påpekat.
Det intressanta var att det inte räckte med att sätta
"gfx.color_management.mode" till 1
jag fick även ändra
"gfx.color_management.enabled" från false till true.

När jag sedan hoppade tillbaka till senaste versionen av FF så ser jag att den senare raden inte finns med.
Se bifogade skärmdumpar, den första från 3.0 och den andra från 3.6.

När jag kollade skärmdumparna såg jag också att 3.6 är på svenska medan 3.0 är på engelska, kan det ha något med saken att göra?

Ni som fått detta att fungera, har ni raden color_management.enabled, eller ändrade ni bara .mode till 1?

Tusen tack till Leif som inte riktigt löst problemet, men väl hittat ett sätt att komma runt det =)

Nästa fråga blir såklart, hur stora säkerhetsrisker innebär det att köra med en gammal version?
 

Bilagor

  • color_management3_0.gif
    color_management3_0.gif
    16.5 KB · Visningar: 83
  • color_management3_6.gif
    color_management3_6.gif
    17.3 KB · Visningar: 85
I FF 3.0 kan man ha färghanteringen antingen avslagen eller påslagen. Som default hade FF 3.0 färghanteringen avslagen, precis som du visar i översta bilden 'color management enabled = false', dvs ingen färghantering.

I FF 3.0, sätt 'color management enabled = true', då färghanteras all grafik, vare sig det finns någon ICC-profil inbäddad eller ej. Saknas färgprofil förutsätts sRGB.

Om du har din färghanteringskedja under kontroll behöver du inte ange sökvägen till din skärmprofil. FF ska hitta den skärmprofil som ditt OS använder, fungerar precis som i Lightroom. Om FF inte hittar din systemprofil, bör du nog fundera över vilken profil Lightroom använder.

I FF 3.0 ska bara finnas två inställningar, de två översta i din övre bild. Att du får upp fyra beror nog på att du har båda versionerna installerade? Color management mode och text smoothing hör till FF 3.6.

Själv skulle jag aldrig köra en gammal browser och FF 3.6 ska fungera.

Det verkar mer troligt att ni har något annat felinställt i er färghantering än att FF inte skulle fungera på just era system. Har ni kalibrerat era skärmar och skärmprofilen laddas av operativsystemet på korrekt sätt, så använder FF den profilen, på samma sätt som Lightroom och Photoshop.

https://developer.mozilla.org/En/ICC_color_correction_in_Firefox
http://www.color.org/version4html.xalter
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.