ANNONS
Annons

Bleka, dåliga färger 1000D

Produkter
(logga in för att koppla)

Tström

Medlem
Har köpte en Canon 1000D för 1 månad sedan.
Jag är nöjd med inomhusbilder tagna med den inbyggda blixten. Fina färger, bra exponering.
Däremot utomhusbilder tagna i dagljus blir "bleka", med dålig färg. Bilderna ser lite överexponerade ut.
Har provat med olika inställningar och givetvis med full automatik. Jag blir inte alls nöjd och då är jag bara en glad amatör som nog accepterar ganska mycket.
Jag plockade fram min gamla Canon Powershot G3 som har många år på nacken och tog bilder samtidigt för att jämföra. G3 tog bilder med bättre färger och exponering.

Till 1000D använder jag ett äldre standard EF Canonobjekt och ett äldre EF Sigma. Men ska det spela någon roll? Dessa objektiv tog bilder med fina färger på min gamla 35mm EOS.

Någon som har någon idé. Är det jag som gör någon fel?

/Tomas

De digitala kompaktkamerorna har ofta en "uppumpad" färgåtergivning jämfört med systemkamerornas. Har man under en längre tid vant sig vid kompaktens karamellfärger så ter sig resultatet från systemkameran sig blekt och intetsägande. I synnerhet om man använder RAW-format istället för jpeg i systemkameran.

Med de digitala systemkamerorna kommer som regel en aning mer efterarbete i form bildbehandlig, men det är inte så att det kan ses som betungande. I varje fall som jag ser det.

När det gäller Sigmaoptiken kan det faktiskt vara så att den inte fungerar helt perfekt tillsammans med en digital systemkamera. Men Canonoptiken du har borde fungera.

Vill du behålla det vanligaste arbetssättet för en kompaktkamera, jpeg direkt ur kameran, har bildstilsinställningen betydelse. Vilken använder du?

Tja, testa skruva ned exponeringskompensationen en aning och öka kontrast och färgmättnad samt uppskärpning i bildinställningara så får du nog mer kompaktkamerastuk på dina jpeg ur kameran.

Tja, testa skruva ned exponeringskompensationen en aning och öka kontrast och färgmättnad samt uppskärpning i bildinställningara så får du nog mer kompaktkamerastuk på dina jpeg ur kameran.

Hej och tack för lite input.
Jag har justerat exponeringskompensationen lite och ökat på kontrast och färgmättnad m.m.
Det blir bättre resultat. Jag kommer närmare verkligheten, som jag ser den. Ska testa lite under helgen och se om jag kommer bättre överens med resultatet.

Samma problem

Hej!

Har en kompis som har samma problem med bleka bilder i nyinköpt 1000D.
Vore kul att veta hur du löst problemen...

/Lars

Till 1000D använder jag ett äldre standard EF Canonobjekt och ett äldre EF Sigma. Men ska det spela någon roll? Dessa objektiv tog bilder med fina färger på min gamla 35mm EOS.
Det är lite svårt att veta eftersom du inte skriver specifikt vilka objektiv det rör sig om. Men ja, objektiv påverkar definitivt kontrast, färg och skärpa. Att det blev bra på film kan både bero på filmen och på att du nog inte kollade lika noga då.

Med en systemkamera måste man själv ställa in parametrarna som motsvarades av filmvalet. Alltså hur mycket färgmättnad och kontrast man vill ha. Fotograferar man bara i JPG-formatet är det extra viktigt. I RAW-format (eller "råformat") gör du istället dessa inställningar efteråt, i datorn. Det är bökigare men blir i regel bättre eftersom man har större möjligheter att anpassa inställningarna efter varje bild. Man kan förstås fixa med en JPG-bild också, men den innehåller mycket mindre information för programmet att arbeta med.

Bleka bilder

Har inget exempel i den här datorn men jag hade en nybörjardag för digitalkameraägare här igår och vi lade in nytagna bilder på samma motiv från 5 olika kameror i en dator. Där skilde Canon 1000D ut sig med väldigt ljusa, bleka bilder. Jag uppfattade det som överexp. med drygt ett bländarsteg.

Mvh
Lars

Som Martin skrev tidigare, du behöver öka färgmättnad och kontrast i inställningarna.
Är du forfarande inte nöjd, prova med att använda exponeringskompensationen och ställ in ett halvt stegs underexponering.
Du får prova dig fram i kamerans inställningar tills du är nöjd.

Som Martin skrev tidigare, du behöver öka färgmättnad och kontrast i inställningarna.
Är du forfarande inte nöjd, prova med att använda exponeringskompensationen och ställ in ett halvt stegs underexponering.
Du får prova dig fram i kamerans inställningar tills du är nöjd.

Jo, det är tydligt att jag måste in och skruva i inställningarna. Blev dock överraskad då det blev så blekt "out of the box" ... Jag är inget proffs men jag tänker att många kanske köper just en 1000D som första digitala systemkamera och blir besvikna när det blir så blekt resultat.

Hur ändra inställningarna?

Visst måste man öka mättnaden och kontrasten samt minska på exponeringen!
Men nu vill jag veta hur man gör just detta på en 1000D! (Menysystemet var inte helt självklart för mig). Det finns nåt som heter bildstilar men jag skulle helst ha en standardinställning som fungerar först innan man börjar laborera med bildstilar för olika motiv.

Mvh
Lars

Men nu vill jag veta hur man gör just detta på en 1000D! (Menysystemet var inte helt självklart för mig). Det finns nåt som heter bildstilar men jag skulle helst ha en standardinställning som fungerar först innan man börjar laborera med bildstilar för olika motiv.

Mvh
Lars

Som du skriver så finns bildstilar och där har jag gjort justeringar.
Men det skulle ju va fint om man kunde göra en mer generell grundinställning.
Någon som har kunskap!?

Mvh
Lars

Ett tips kan vara att ägna en stund åt att läsa vad som står i den bruksanvisning som medföljde kameran. Kanske låter som ett konstigt och avigt råd, men oavsett detta så är det ett litet tips som kan ge en och annan vink om hur du ställer in kameran.

Som du skriver så finns bildstilar och där har jag gjort justeringar.
Men det skulle ju va fint om man kunde göra en mer generell grundinställning.
Någon som har kunskap!?

Nu kanske jag missförstår, men det ska finnas en bildstil som heter Standard. När du har valt den (den brukar vara förvald) och ändrat färgmättnad m.m. tills du är nöjd så kommer det att påverka alla dina bilder som du fotar som JPG. Man kan alltså kalla det en "generell grundinställning".

Tycker du att alla bilder är lite för ljusa kan du sätta ned exponeringskompensationen till -1/3 eller rentav 2/3 om det behövs, så kommer kameran att minnas det och göra alla bilder lite mörkare tills du ändrar igen.

Är du inte riktigt nöjd med hur färgerna återges (t.ex. alltid lite för blå) går det också att ställa in en gång för alla.

Fotar man JPG är det värt att lägga ned tid i början på att få till allt som man vill ha det, så blir det mycket lättare sen.

Tack!

Tack Helena!

Det var precis det jag var ute efter! En generell grundinställning!

Mvh
Lars

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar