Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

blankt eller matt bakom glas?

Produkter
(logga in för att koppla)

_pin

Aktiv medlem
Hej
Jag ska montera en del bilder i ramar bakom glas.
Ska jag välja blankt eller matt papper? spelar det någon roll. Jag tänker att det kanske blir konstigt med blänk från papper och glas..

Det är färgbilder som ska monteras, vad tror ni?
 
Även jag föredrar matta bilder bakom glas (jag föredrar faktiskt oftast matta bilder även utan glas).

Tänk på att montera bilden så den ej har kontakt med glaset.
 
Citat från denna sida:
Det praktiska ändamålet med passepartoutkartongen är att skapa en luftspalt mellan glas och bild, så att luften kan cirkulera. På så sätt undviker man fläckvis förhöjd fuktkoncentration och de skador som kan uppstå av detta. Passepartouten har också en estetisk betydelse, den kan användas att dimensionera konstverket.

Samt att när bilden ligger mot glaset så kan man få moaré-effekter vilket ser tråkigt ut.
 
Tack
Jag ska använda passepartout så det löser det hela.
Jag har precis skickat en beställning på gratis testbilder (egna bilder för kalibrering) från Crimson på matt papper, dessa ska jag jämföra med blanka jag har hemma.

tack för snabba svar!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.