Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blanda tekniker i utställning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Walle

Aktiv medlem
Vad tycker ni om att blanda olika tekniker (exempelvis färg och svartvitt) i en serie bilder tänkta för en utställning?

Går det att få bilderna sammanhållna, eller blir det automatiskt för spretigt? Går den "röda tråden" automatiskt förlorad, eller beror det helt på hur det görs?

Walle skrev:
Går det att få bilderna sammanhållna, eller blir det automatiskt för spretigt? Går den "röda tråden" automatiskt förlorad, eller beror det helt på hur det görs?
Det beror nog på hur det görs, men med olika tekniker kan det vara mycket svårare att behålla den röda tråden. Varför vill du ha olika tekniker? Vilket syfte fyller de olika teknikerna? Frågan om syfte ställer jag för att jag tror det är tvunget att finnas och vara genomtänkt för att lyckas bra med blandade tekniker i en serie.

Funderar också på olika tekniker till utställning men på ett annat sätt, och vet att det inte är lätt. Varken att tänka om eller att få ihop..

Andledningen är ganska enkel, ibland plåtar jag helst digital småbild, ibland "analog" mellanformat. Men jag tror nog att jag får välja en kamera och hålla mig till den, kan lätt bli för spretigt annars.

Jag har vart inne på dessa funderingar tidigare. Jag tror det är svårt att hålla ihop en utställning om där ingår enstaka bilder i annan teknik. T.ex några svartvita bland färgbilder. Risken är att bilderna trycker undan varandra.

Jag tror i safall att det är bättre att ha 50% av vardera teknik, uppdelat i två grupper, om man inte kan renodla helt.

Walle skrev:
Vad tror du om att blanda bilder tagna med film och bilder tagna digitalt?
Det har jag gjort och kommer fortsätta med. Dock slabbar jag inte fram tre på fiberpapper och fjärde på blankt från fotolabo då, men på liknande papper är det inga problem tycker jag.

Min nästa utställning kommer innehålla både canvasprintar, analoga kopior och digitala printar på papper, men jag fördelar teknikerna i tre olika rum samt försöker hålla en röd tråd även mellan rummen med nån tanke. Tror ni det funkar? (Säger ni nej gråter jag, bara så ni vet;))

Lotta, det kommer nog att bli super! Speciellt i.o.m. att du fördelar dom över tre rum. Hänger som sida vid sida är det nog svårare.

Ytterligare en fråga: Vad tycker ni om att blanda olika typer av beskärningar?

Bilderna från bladarn är ju kvadratiska, medans bilderna från digitalarn är rektangulära. Funkar det att blanda, eller bör man beskära alla lika?

I olika rum kan man som jag ser det bland hur som helst.

Hänger allt på en vägg är det snyggast enhetligt i alla avseenden.

Mellan rum kan en röd tråd t.o.m bli grön

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar