ANNONS
Annons

bländare och brus

Produkter
(logga in för att koppla)

vergilius

Medlem
Hej

Jag har ibland märkt att jag får väldigt mycket brus på vissa bilder. Senast jag märkte det visste jag att jag hade kört på "S" med fast ISO och tänkte undersöka lite vad det beror på. Tilläggas bör att jag har en D80.

Det enda jag kan lista ut från exif är att det verkar vara väldigt liten bländare, typ 20, på de brusiga bilderna medans en av de bättre bilderna kanske ligger på bländare 11. Är det så att valet av bländare påverkar bruset?

Bländaren i sig påverkar inte bruset, men ju mindre bländaröppning (större värde) du använder så måste du kompensera med längre tid och/eller högre ISO för att få samma exponering.

Om du har fast ISO så är det nog så att du fått långa slutartider och därmed skakningsoskärpa som du uppfattar som brus. Eller kör du auto-ISO och har därmed fått högre ISO, och därmed mer brus?

Med bländare på 16 och högre kan också oskärpa i form av diffraktion visa sig, och kanske misstas för brus.

Har du nån bild att visa?

Jag kör med fast ISO på shutter-priority så varken ISO eller slutartid är ändrad, det enda (tror jag) som kameran kan ändra är bländare.

Jag tror faktiskt att jag kom på det själv bara för att du ville ha bilder. Jag tänkte ta fram två nya obearbetade bilder för att visa. När jag gjorde det så upptäckte jag att den ena var mörkare än den andra, vilket gjorde att jag drog mer i exponeringsreglaget för den och den såg brusigare ut. Så man kan väl säga att det var en följd av den mindre bländaren och ett hopplöst motiv, hoppande motorcyklar med ljus himmel bakom....

Jag får helt enkelt överexponera mer nästa gång det är himmel bakom så att motivet inte blir så underexponerat.

Tack för hjälpen!

Att i efterhand ljusa upp skuggor ger mer brus, även på låga ISO. Det bästa är förstås att exponera rätt redan i kameran. Vill du ha en viss slutartid och ISO, ja då blir ju bländaren vad den blir. Väljer du istället slutartid och bländare, ja då blir ju ISO vad det blir. Och så vidare.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar