Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Bländare 3 istället för 2.8
- Trådstartare dhallgr
- Start datum
OscarM
Aktiv medlem
jag hade ett soligor/cosina 70-210/2.8-4 som oxå visade 3 istället för 2.8 på min d50 och senare d80. tror det visade 2.8 på min d1h dock. har ingen aning om varför det blev så.
om du har det på f/3 och trycker på nedbländningsknappen, bländar det ner nåt då eller går det på full öppning?
tråkigt för dig hursomhelst! lite irriterande när grejerna inte funkar som de ska
om du har det på f/3 och trycker på nedbländningsknappen, bländar det ner nåt då eller går det på full öppning?
tråkigt för dig hursomhelst! lite irriterande när grejerna inte funkar som de ska
OscarM
Aktiv medlem
hur kommer det sig då att det visade 2.8 på d1h, men 3 på d50 och d80 för mig?
mitt sigma 50/2.8 macro visar 2.8 hela vägen från fokus på oändlighet till närgränsen på både d300 och d1h. dock ser det ut som att det faktiska ljusinsläppet blir mindre eftersom slutartiderna minskade när jag riktade kameran mot fönstret och ändrade fokus från oändlighet till närgräns.
så jag är inte helt med på din förklaring jeppe!
har läst att det skiljer mellan olika macroobjektiv hur de gör med bländarrapporteringen när man närmar sig macroområdet. end el visar 2.8 hela vägen, medan andra visar den faktiska minskningen.
mitt sigma 50/2.8 macro visar 2.8 hela vägen från fokus på oändlighet till närgränsen på både d300 och d1h. dock ser det ut som att det faktiska ljusinsläppet blir mindre eftersom slutartiderna minskade när jag riktade kameran mot fönstret och ändrade fokus från oändlighet till närgräns.
så jag är inte helt med på din förklaring jeppe!
har läst att det skiljer mellan olika macroobjektiv hur de gör med bländarrapporteringen när man närmar sig macroområdet. end el visar 2.8 hela vägen, medan andra visar den faktiska minskningen.
Olle
Aktiv medlem
Liksom de flesta (alla?) tillverkare fuskar med zoomomfånget, fuskas det nog även när det gäller största bländare.
För teleobjektiv bergränsas största bländaren inte enbart av bländaröppningen, utan även av objektivets frontöppning.
För att störtsta bländare skall vara 5,6 resp. 2,8 får inte frontöppningens diameter vara mindre än 400/5,6 resp 210/2,8.
Är de det? Får du bländare 3 även vid 70 mm?
Olle
För teleobjektiv bergränsas största bländaren inte enbart av bländaröppningen, utan även av objektivets frontöppning.
För att störtsta bländare skall vara 5,6 resp. 2,8 får inte frontöppningens diameter vara mindre än 400/5,6 resp 210/2,8.
Olle
Makten
Aktiv medlem
I kanten ja, men inte i mitten. I så fall vore bländartalet felaktigt angivet, eftersom frontlinsen skulle agera bländaröppning.För teleobjektiv bergränsas största bländaren inte enbart av bländaröppningen, utan även av objektivets frontöppning.
Att Sigmas fräsiga makroobjektiv visar den effektiva bländaren beror nog på att elektroniken i gluggen talar om detta för kameran. Att trådskaparens objektiv visar f/6 och f/3 beror nog på att dess elektronik inte riktigt talar samma språk som kameran;-) Kameran har nämligen ingen som helst aning om hur stor bländaröppningen är, om inte objektivet talar om det.
Per
Aktiv medlem
Det beror lite på hur makroobjektivet är uppbyggt. men jag vet att t.ex. Sigmas 150/2.8 visar f/4.5 vid 1:1 trots att det är inställt på f/2.8. Detta med en Nikon D3
Sigma 150 och D300 visar 2.8 genom hela skalan. Var likadant på D70s.
Per
dhallgr
Medlem
Liksom de flesta (alla?) tillverkare fuskar med zoomomfånget, fuskas det nog även när det gäller största bländare.
Olle
Jag har aldrig hört talas om fusk med zoomomfång, har du nåt exempel?
Japp, bländare 3 över hela omfånget. Diametrarna på frontöppningarna har marginal.
/David
dhallgr
Medlem
... Att trådskaparens objektiv visar f/6 och f/3 beror nog på att dess elektronik inte riktigt talar samma språk som kameran;-) Kameran har nämligen ingen som helst aning om hur stor bländaröppningen är, om inte objektivet talar om det.
Det låter som en rimlig förklaring. Jag ska nog ta och jämföra med ett 2.8 som är nyare och snackar samma språk för att se om jag får olika värden och resultat.
Tjohoo! Ett empiriskt experiment! Jag återkommer med rapport.
Tack för svaret!
/David
dhallgr
Medlem
jag hade ett soligor/cosina 70-210/2.8-4 som oxå visade 3 istället för 2.8 på min d50 och senare d80. tror det visade 2.8 på min d1h dock. har ingen aning om varför det blev så.
Hm.. det har jag inte testat. Jag ska kolla! Tack för tipset!
Det är lite irriterande, men objektivet är så väldigt trevligt och skarpt att det är en minimal irritation..
/David
Kolla t ex Fotos objektivtester, de mäter upp och anger den riktiga brännvidden.Jag har aldrig hört talas om fusk med zoomomfång, har du nåt exempel?
Olle
Aktiv medlem
I senaste numret av Foto finns en sammanställninmg av de senaste årens tester av 123 objektiv. Mer än hälften av dessa är zoomobjektiv. Jag kunde endast hitta 6 objektiv som höll exakt det zoomomfång som tillverkaren angett. Ett objektiv, Nikon AF-S DX 18-135/3,5-5,6 G ED, hade större omfång. Alla andra hade mindre zoomomfång.Jag har aldrig hört talas om fusk med zoomomfång, har du nåt exempel?
/David
Att jag föreslog fusk med största ljusstyrka som en möjlig förklaring, beror på att jag har ett Minolta 300/4,5 med manuell fokus, som är svårare att fokusera än det borde vara med tanke på ljusstyrkan. Mikroprismornna är, för mig, nästan omöjliga att använda och med snittbilden måste jag centrera ögat mycket exakt. Frontöppningen borde vara minst 66,7 mm, men är några millimeter mindre. Detta förstås under förutsättning att brännvidden verkligen är 300 mm, vilket jag inte vet.
Olle
dhallgr
Medlem
I senaste numret av Foto finns en sammanställninmg av de senaste årens tester av 123 objektiv. Mer än hälften av dessa är zoomobjektiv. Jag kunde endast hitta 6 objektiv som höll exakt det zoomomfång som tillverkaren angett. Ett objektiv, Nikon AF-S DX 18-135/3,5-5,6 G ED, hade större omfång. Alla andra hade mindre zoomomfång.
Det var som tusan! Då har jag lärt mig nåt nytt, jag trodde inte att sånt förekom. Jag ska ta en titt på den sammanställningen, tack för tipset.
Mikroprismornna är, för mig, nästan omöjliga att använda och med snittbilden måste jag centrera ögat mycket exakt.
Det där hängde jag inte med på.
Frontöppningen borde vara minst 66,7 mm, men är några millimeter mindre. Detta förstås under förutsättning att brännvidden verkligen är 300 mm, vilket jag inte vet.
Intressant, det ska undersökas på mina objektiv.
/David
Olle
Aktiv medlem
Mikroprismor och snittbild är fokuseringshjälpmedel som brukar finnas på mattskivor på kameror med manuell fokusering. Om objektivets ljusstyrka är för liten, fungerar dom inte.Det där hängde jag inte med på.
Olle
dhallgr
Medlem
Mikroprismor och snittbild är fokuseringshjälpmedel som brukar finnas på mattskivor på kameror med manuell fokusering. Om objektivets ljusstyrka är för liten, fungerar dom inte.
Olle
Aha! Tackar!
Yurimasa
Aktiv medlem
I senaste numret av Foto finns en sammanställninmg av de senaste årens tester av 123 objektiv. Mer än hälften av dessa är zoomobjektiv. Jag kunde endast hitta 6 objektiv som höll exakt det zoomomfång som tillverkaren angett. Ett objektiv, Nikon AF-S DX 18-135/3,5-5,6 G ED, hade större omfång. Alla andra hade mindre zoomomfång.
Kan skriva under på det.
Testade mitt 24-70 mot 70-200. Det var ju inte lite skillnad på 70mm på de två tyvärr. Och detta gäller alltså Nikons pro-gluggar...
PMD
Aktiv medlem
Det är väl snarare ingångspupillen som borde ha detta mått?Frontöppningen borde vara minst 66,7 mm, men är några millimeter mindre.