Oförbätterlig
Aktiv medlem
Jag tror inte att en EF 400/5.6 med IS skulle sälja som smör. Den skulle bli bra mycket dyrare än den nuvarande modellen utan IS så EF 100-400 skulle förmodligen locka nästan lika många som nu.
Det finns en EF 400/4 IS med DO-teknik för den som vill ha en liten, lätt och hyfsat ljusstark 400:a.
EF 100-400 II är så pass bra att man inte vinner så mycket i bildkvalitet på att istället använda EF 400. Zoomen är dessutom flexiblare (förstås).
Nackdelen är lite högre vikt (1570g mot 1250g), men zoomen är faktiskt kortare i transportläge.
Ja, ett nykonstruerat objektiv måste vara lönsamt inom en inte alltför avlägsen framtid. Några nykonstruktioner för EF har Canon dessutom sagt att de inte ska göra, så spegelreflexägarna får nöja sig med vad som finns eller hoppas på att någon tredjepartstillverkare hittar på något nytt som faller i smaken.
Själv tycker jag nog att det existerande objektivutbudet för EF-fattning (från Canon och andra) är tämligen komplett. Jag saknar inget speciellt, förutom att jag förstås vill att allting ska vara billigare.
Jag har rätt nyligen haft 400 DO II, mycket bra glugg. Men fortfarande rejält mycket bulkigare och tyngre än en potentiell 400/5,6 IS skulle vara.