Annons

Bläckanvändning Canon pixma IX6550

Produkter
(logga in för att koppla)

Hankki

Aktiv medlem
Jag har nu skrivit ut en del svartvita bilder till en fotovägg och allt blev bra. Det jag började fundera på är hur printern använder bläck. Den har de vanliga Cyan Magenta Yellow och två st svarta, en lika som färgerna och en pigment svart.
Den använder tydligen pigment svart när man skriver ut svartvita och den vanliga svarta när man skriver ut i färg. Jag trodde att den bara använder pigment till texter. Det spelar ju ingen roll men jag har inte köpt några extra pigment patroner eftersom jag inte trodde jag behövde den. Har laser printer för dokument.

Är det någon som vet hur den tänker?

Jag har nu skrivit ut en del svartvita bilder till en fotovägg och allt blev bra. Det jag började fundera på är hur printern använder bläck. Den har de vanliga Cyan Magenta Yellow och två st svarta, en lika som färgerna och en pigment svart.
Den använder tydligen pigment svart när man skriver ut svartvita och den vanliga svarta när man skriver ut i färg. Jag trodde att den bara använder pigment till texter. Det spelar ju ingen roll men jag har inte köpt några extra pigment patroner eftersom jag inte trodde jag behövde den. Har laser printer för dokument.

Är det någon som vet hur den tänker?

Jag skriver bara ut färg och det går åt av bägge dom svarta. Tycker den drar relativt lite bläck och patronerna är billiga.

/Karl

Till färgkopiorna tar den tydligen inte så mycket pigment så jag blev förvånad när den tömdes så fort med svartvita bilder. Blir att beställa från cyberphoto, de är 6€ billigare/patron än butikerna här hos mig.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar