Annons

Biologisk bildgåta

Produkter
(logga in för att koppla)
salt 1. Pavonia sp.?? (Påfågelspinnare). Kan salt 2 vara ngn skalbagge? Distinkt varningstecknad och är väl giftig eller bitsk om det nu inte handlar om mimikry. Ett vackert djur, där jag hoppas på lite större bild.

Lägger in ett par egna, lite lättare hoppas jag./Åke
 
aake 17

Antenner som synes. Ordning för godkänt, familj för guldstjärna.
 

Bilagor

  • aake 17.jpg
    aake 17.jpg
    28.3 KB · Visningar: 226
aake skrev:
salt 1. Pavonia sp.?? (Påfågelspinnare). Kan salt 2 vara ngn skalbagge? Distinkt varningstecknad och är väl giftig eller bitsk om det nu inte handlar om mimikry. Ett vackert djur, där jag hoppas på lite större bild.

/Åke

Salt1 är en gräselefant (http://www2.nrm.se/en/svenska_fjarilar/e/euthrix_potatoria.html). Salt2, inte fjäril, inte skalbagge. Bitsk och giftig är den, men bara för andra småkryp. Ni får vänta till ikväll för fler bilder.
 
aake 18 Araneus diadematus?

Vad gäller amaira3 så har du Åke rätt så tillvida att den SER UT som en humla ... (mimikry)

Ledtråds-bild kommer strax.


(och "aves" var ju en rätt början, eftersom sidensvans onekligen är en fågel - jag lär mig hela tiden!)
 
aake 18, facit

Anne-Marie. Du preciserar mer än jag bad om, men det uppskattas. En hjulspindel i en enbuske hemma i Jämtland. Din artbestämning tycks stämma perfekt när jag kikar på google bilder.
 

Bilagor

  • aake 18, facit.jpg
    aake 18, facit.jpg
    53.9 KB · Visningar: 175
Salt 2. Inte lätt detta i avsaknad av ett rejält referensbibliotek. Hur är det med "getingspindeln"?; gul/svart varningsfärg, men inga vita ränder vad jag minns (och i min gamla "Djurens Värld" finns ingen färgbild)? Spindel?
 
Humleblomfluga, jajjamännsann!

Men den vetenskapliga hemmahörigheten är jag inte helt säker på...
Volucella bombylans, är väl det troligaste.
Men det finns flera humleblomflugesläkten, Eristalis har en variant t.ex.

Volucella bombylans har olika färgteckning beroende på vilken humleart den "kopierar". Onekligen lyckas den bra, eller hur!

Söt liten rackare,som jag är mycket förtjust i!!
 

Bilagor

  • gissa15.a.jpg
    gissa15.a.jpg
    45 KB · Visningar: 166
Salt2 kan jag inte. Tycker det ser ut som en larv av något slag, men larver brukar mest SE avskräckande ut, inte vara det??

Väntar på ledtråd...
 
Amaira; antennerna (aake 17), ingen gissning? Litet inhemskt djur. Ledtråd tidigast i kväll, men då blir den nog snarast för lätt./Åke
 
aake 17, tillhör antennerna en stekel av något slag? *gissar och gissar*


salt 2 är onekligen spännande ...

Det står totalt still...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.