Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Billigt objektiv till Canon mark 5d?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag sitter och drömmer mig bort lite och vill egentligen köpa Canon mark 5d.
Men det kostar ju en del.

Ett hus går på runt 18 000 och med färdiga paket runt 27 000 kr. I alla fall där jag kollat.
Men det finns ju objektiv för 999 kr med canon, kan man använda det på en mark 5d eller krävs det speciella objektiv till denna kameran?

Någon sida ni rekommenderar där kameran är billigare?
 
En 5D (mark II) klarar (fysiskt) att använda alla EF-objektiv (dock inte EF-S), därmed inte sagt att resultatet blir bra ;)

5d (mark II) har en större sensor än t ex 550D/60D/7D/1D och ett objektivs eventuella brister märks mer på den. Däremed inte sagt att man inte kan hitta bra objektiv (ofta med fast brännvidd) till ett överenskommligt pris.

Edit: och för att svara på frågan så brukar ett 50mm objektiv vara en bra start. Användbart och bra pris/prestanda. Canon har tre olika för tillfället.
 
Senast ändrad:
Liten sidnot, EF-S går, men det blir en rund cirkel som resultat på sensorn. Orkar man sitta och cropa och bara har ett EF-S så går det, inte rekommenderat dock.
 
Det är väl så att fullformatkameror generellt sett ställer lägre krav på objektiven än APS-C-kamerorna gör, i alla fall med tanke på skärpan? Jämför du objektiv byggda för fullformat med objektiv byggda för APS-C borde också vinjettering och distorsion vara hyfsat likvärdiga. Däremot presterar troligen fullformatobjektiv bättre på APS-C i dessa avseenden.

Jämför du en utskriven bild från en fullformatsensor med en exakt lika stor utskriven bild tagen med APS-C-sensor så har den senare i praktiken förstorats ca dubbelt så mycket som den senare och borde således ha sämre skärpa än den förra så länge objektivens egenskaper är någorlunda lika och man antar att båda bilderna är printade med samma upplösning.

Dessutom så är det ju så också att eftersom man behöver längre brännvidder för samma bildvinklar med fullformat, så blir skärpedjupet på samma bländare kortare. Ska man få samma skärpedjup behöver man alltså blända ner kanske ett steg på fullformatkameran, vilket i sin tur gör att objektivet presterar bättre (så länge man inte rör sig över kanske f/11-f/16). Ljusförlusten av att blända ner kompenseras lätt av att kameran klarar ett steg högre iso utan problem (om man inte vill förlänga slutartiden, förstås).

Kort och gott, det är en utmärkt idé att skruva på t.ex. ett 50/1,8 på en fullformatkamera. Det är byggt som normalobjektiv för fullformat (eg. småbildsfilm som har samma storlek), så det är egentligen först på fullformat som objektivet faktiskt kommer till sin rätt...


(Det här var tänkt som kommentar till Krisiuns kommentar om att fuilformat kräver mer av objektiven, vilket jag inte kan hålla med om till 100%).
 
Liten sidnot, EF-S går, men det blir en rund cirkel som resultat på sensorn. Orkar man sitta och cropa och bara har ett EF-S så går det, inte rekommenderat dock.

Nejdå - de passar inte fysiskt. Enabrt EF optik går sätta på en 5D mkII. Däremot Sigma och tamrons objketiv som är gjorda för APS-C passar, men ger den runda cirkeln (eller iaf kapade hörnen).

Dessutom anser jag personligen att det är lite av en myt att ff kräver bättre optik. Räknar man upplösning i l/ph så är det ju enklare att få en hög upplösning sett på samma bild med ff kontra crop sensor. Iofs så ställer ff större krav på hörnskärpa och vinjetering, men att rent allmänt säga att en ff kamera kräver bättre optik än en pixelstill APS-C kamera är inte hela sanningen.
 
Jag håller inte heller med om Eriks påstående ovan att en större sensor avslöjar mer av ett objektivs eventuella brister, min erfarenhet är att det är tvärtom. Jag kan använda rätt billig optik på min 5d Mk II och det blir otroligt mycket bättre än när jag använder samma optik på min 50d.
 
Nejdå - de passar inte fysiskt. Enabrt EF optik går sätta på en 5D mkII. Däremot Sigma och tamrons objketiv som är gjorda för APS-C passar, men ger den runda cirkeln (eller iaf kapade hörnen).

Det GÅR fortfarande, man måste bara göra små ingrepp :) och vara lite försiktig så man inte slår i spegeln tex.
 
Jo, visst genom att ta fram dremmeln så går det, men inte så som sakerna ser ut ifrån fabriken. Modifierar man så kan man ju tillockmed få en bubbla att göra 12or på strippen, men så såg inte bilen ut som lämnade farbriken...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.