Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Billigt nikon tele
- Trådstartare Bjorn
- Start datum
martinl
Aktiv medlem
Ser att du redan har en 28-80G. Om du är nöjd med den kanske Nikkor 70-300G kan vara något? Ligger väl under 2000:- och lär ge rätt bra skärpa upp till ca 200mm. 70-300ED är snäppet bättre (framförallt bättre byggd) och kanske kan hittas begagnad.
En väl begagnad fast 180/2.8 kan ev också få plats inom budgeten, men det kan bli riktigt dyrt när du inser att du vill uppgradera alla andra linser till samma standard...
Sen finns förstås Sigma/Tamron/Tokina etc. Inget jag vet något om tyvär.
/Martin
En väl begagnad fast 180/2.8 kan ev också få plats inom budgeten, men det kan bli riktigt dyrt när du inser att du vill uppgradera alla andra linser till samma standard...
Sen finns förstås Sigma/Tamron/Tokina etc. Inget jag vet något om tyvär.
/Martin
Sumpen
Aktiv medlem
Stirra inte blint på Nikons objektiv, särskilt inte om du vill ha tele för lite pengar. Jag ser att du är ute efter 200mm, och där brister min erfarenhet, men om du är ute efter ett längre objektiv så kan jag rekommendera Tokina ATX 400/5,6 AF SD. Jag köpte en för någon månad sedan för 1500 kr i bra skick. Har bla använt den på en F80 med bra resultat (se hjortbilden i mitt Ölandsalbum). Samma objektiv användes av Moose Petersen (www.moose395.net) innan han bytte till Nikons original-kostar-nästan-som-en-bil-objektiv. Autofokusen är hyfsad snabb även om det inte är någon oljad blixt precis.
martinl
Aktiv medlem
Bjorn skrev:
Hittade NIKON 180/2,8 ED för 3500... kanske kan vara något. Nåväl får väl gräva vidare på beg.marknaden.
Om du kan klara dig utan zoom så är det en av Nikons allra bästa linser. Den finns i en manuell version också (egentligen två, en utan och en med ED-glas) som naturligtvis inte fungerar med din F80. Det finns vidare tre AF-varianter, samtliga med samma optik:
Version 1: Plastig som många andra Nikkors. Billig.
Version 2: Ibland kallad AF-n. Mycket välbyggd i metall.
Version 3: AF-D. Samma som version 2 fast med det magiska "D"-chipet av diskutabelt värde.
Alla har som sagt samma optik och alla fungerar fullt ut på F80.
/Martin
Pongu
Aktiv medlem
Ingen av zoomarna som diskuterats är särskilt skarpa i det längre brännviddsregistret. Dock har Sigmas 100-300/4 fått bra värden i många tester. Tokina AT-X 100-300/4 är mycket bra också. Jag har en manuell sådan som är byggd som en stridvagn och har mycket bra skärpa/kontrast även på 300mm. 180/2,8:an lär vara bland Nikons skarpaste. Jag har känt på och gillar inte plastmodellen som nämnt ovan dock.
/Pontus
/Pontus
Erik Schalin
Aktiv medlem
Rätt
Hej
Det finns 2 skarpa alternativ.
Antingen en Nikon 80-200/2,8, den gamla skjutzoomen borde du kunna få för ca 4000 kr begagnad.
Den nyare med två inställningsringar och D-ringen ligger mellan 6 och 8 tusen kronor.
180/2,8, det ska vara ett av Nikons skarpaste.
Om du väljer Nikons 80-200/2,8 så kommer du aldrig att köpa ett nytt kamerasystem utan denna zoom. Ett fantastiskt objektiv.
Jag skulle välja vatten & bröd i två månader och en 80-200/2,8.
Om det passar med ett 300 så har jag ett tips, men då får du maila mig.
[email protected]
Mvh Erik
Hej
Det finns 2 skarpa alternativ.
Antingen en Nikon 80-200/2,8, den gamla skjutzoomen borde du kunna få för ca 4000 kr begagnad.
Den nyare med två inställningsringar och D-ringen ligger mellan 6 och 8 tusen kronor.
180/2,8, det ska vara ett av Nikons skarpaste.
Om du väljer Nikons 80-200/2,8 så kommer du aldrig att köpa ett nytt kamerasystem utan denna zoom. Ett fantastiskt objektiv.
Jag skulle välja vatten & bröd i två månader och en 80-200/2,8.
Om det passar med ett 300 så har jag ett tips, men då får du maila mig.
[email protected]
Mvh Erik
Sumpen
Aktiv medlem
Inte av 70-210/4-5,6 men däremot utav Nikkor 70-210/4 som producerades några få år när AF var nytt. Denna glugg är optisk sett mycket bra, autofokusen är dock något långsam eftersom slaget från mini till oändlighet är så pass långt. Läs mer om den här:
http://www.kenrockwell.com/nikon/70210f4.htm
/e
http://www.kenrockwell.com/nikon/70210f4.htm
/e