PMD
Aktiv medlem
Jag brukar ladda ner manualer i PDF-form till min telefon så att jag har dem till hands även när jag inte har internet.Ja jag tänkte på den fysiska- inte alltid man har internet!
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag brukar ladda ner manualer i PDF-form till min telefon så att jag har dem till hands även när jag inte har internet.Ja jag tänkte på den fysiska- inte alltid man har internet!
Spelar det någon roll vilket kameramärke som har störst marknadsandel? Var och en väljer ju ändå det som passar denne bäst.
I Sverige speciellt här på Fotosidan känns det som att Nikon är det största märket sedan Sony och Canon är en liten spelare. Jag har försökt söka på nätet hur det är med det.
Camera market share: Canon owns 48%, Sony 22%, Nikon drops to 14%
Global camera share data reveals that Canon owns half of the market, Sony almost a quarter, but Nikon is down to a seventhwww.digitalcameraworld.com
är i stort sett det enda jag hittar , det är från 2021 men jag tror inte det har hänt så mycket sedan dess.
Canon 47.9% (+2.5%)
Sony 22.1% (+1.9%)
Nikon 13.7% (-4.9%)
Fujifilm 5.6% (+0.9%)
Panasonic 4.4% (-0.3%)
Detta visar en helt annan bild. Varför är Sverige så Nikonfixerat? Eller är det inte så?
Mitt privata intryck från många fotokurser, fotoresor, workshops och annat jag deltagit i genom åren är att Nikon i Sverige lyckats bra just bland sådana fotografer som deltar i sådana aktiviteter. Och i forum. Annorlunda formulerat: Nikon har nog inte dominerat försäljningsstatistiken i Sverige, men de är lite större just bland sådana fotografer som oftare än andra hörs och syns: de som deltar i aktiviteter och diskuterar i forum.
Enda gången jag höll på att köpa en ny Nikon till mig själv var faktiskt en D90. Men de var slutsålda när jag väl stod där i butiken med plånboken i handen, så de sålde bra. Lika glad var jag för det när jag köpt en begagnad D2x istället.Hej,
Svarar som före detta Nikon medarbetare (obs! Före detta sedan många år)
En av anledningarna till att Nikon kan upplevas som stort i Sverige är för att Nikon haft en stark position, även med internationella mått mätt.
Här är mina tankar många år efteråt:
En stor anledning var t.ex. att man i DSLR periodens linda, var snabba med att inse att det fanns lite kunskapsglapp. En DSLR kamera ansågs av gemene man som svårhanterad och dyr.
Därför startades t.ex. Nikon School Intro, som till en början var en gratiskurs som användarna fick när de köpte kameran. Man bokade helt enkelt upp sig på de fysiska eventen som fanns i Sverige.
Det byggdes sen ut till att även innehålla mer avancerad kurser där deltagarna mot betalning fick än mer utbildning.
Dessutom hade "vi" tillgång till väldigt duktiga och hängivna medarbetare på alla olika nivåer. En bra sammanfattning av arbetsplatsen är väl: Närvarande & framåtlutande
Självklart har de olika produktsläppen hjälpt till väldigt mycket.
Det var t.ex. inte superenkelt att sälja Nikon till proffs 2004-2006 (D2X, D2Hs), förutom då att optiken var väldigt bra. D70/D70S och D200 var dock en vitamininjektion under den perioden.
2007 i augusti hände något - lanseringen av D3/D300 vilket i ett nafs ändrade styrkeförhållandet mot proffsen. Lanseringen året efter med D700 spädde även på detta.
D70, D70S, D80, D90 gjorde alla stora avtryck i försäljningsstatistiken. Framförallt D80 och D90 var riktiga storsäljare.
D40 som lanserades 2006 var med sitt förhållandevis låga pris och enkla menyer med förklaringsbilder, ett jättekliv för att även få "vanliga" konsumenter att våga investera i en systemkamera. Den serien fortsatte sedan i hög takt.
Så lagom till att marknaden boomade runt 2011-2012 så hade Nikon i Sverige en väldigt stabil marknadsposition att stå på. Det var rätt kul att vara på bröllop eller event på den tiden - många systemkameror var det
Efter det har marknaden dippat, spegellöst kom på kartan. Och som så många andra företag gjort i historien, så har det tagits båda kloka och okloka beslut på allt från internationell, europeisk och nationell nivå. Men en av de lättaste sakerna att vara, är att vara efterklok.
Sen vill jag väl påpeka att din källa till statistik är gammal. Vet dock inte hur det ser ut idag med de olika tillverkarnas marknadsandelar.
Men att dra slutsatser från gammal statistik är inte att föredra.
Hälsningar
Björn
Enda gången jag höll på att köpa en ny Nikon till mig själv var faktiskt en D90. Men de var slutsålda när jag väl stod där i butiken med plånboken i handen, så de sålde bra. Lika glad var jag för det när jag köpt en begagnad D2x istället.
Det kändes tryggt med Nikon när man passerade Solna och såg skylten. Nu finns ju ingen service längre när både Lasse och Nikon stängt. Att posta sin dyra kamera är ju inte lockande alls. Jag vet inte hur yrkesfotograferna löser det med service av utrustningen idag men det borde ju vara jätteviktigt med tillgänglig service. Och det kan ju inte bara ha varit speglar som behövde servas.