Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför upplevs Nikon som så stora i Sverige

Produkter
(logga in för att koppla)
Spelar det någon roll vilket kameramärke som har störst marknadsandel? Var och en väljer ju ändå det som passar denne bäst.

Huruvida något är praktiskt och funktionellt viktigt är inte det som styr om vi människor pratar om det - varför skulle vi då prata så mycket om idrott till exempel? :)

Vi pratar om, diskuterar och ställer frågor i forum om sådant som berör oss, som stör oss eller som gör oss nyfikna. Om det sedan spelar någon praktisk roll ... Inte så viktigt :cool:

Att vända och vrida på olika kameramärken - vem som har bäst autofokus, bäst objektiv eller snyggast form på bländarbladen - är ju ryggraden i forumen.

Med det sidospåret ur vägen och tillbaka till trådämnet: Sverige har historisk och generellt varit en bra marknad för Nikon. Inte så att Nikon dominerat, men Sverige har så att säga ofta legat lite över genomsnittet när det gäller marknadsandelar för Nikon.

Det är värt att påpeka att det över huvud taget funnits stora variationer mellan länder och regioner när det gäller kameramärken. Hemma i Japan är till exempel Olympus, dvs OM System numera, större än de är någon annanstans i världen. I alla fall förr var Minolta och sedan Sony jättestora i Polen av alla länder. Orsakerna till sådana här skillnader kan variera, men handlar ofta om hur bra den lokala representationen fungerat, alltså hur aktivt och skickligt olika märkens lokalkontor varit i olika länder.

Mitt privata intryck från många fotokurser, fotoresor, workshops och annat jag deltagit i genom åren är att Nikon i Sverige lyckats bra just bland sådana fotografer som deltar i sådana aktiviteter. Och i forum. Annorlunda formulerat: Nikon har nog inte dominerat försäljningsstatistiken i Sverige, men de är lite större just bland sådana fotografer som oftare än andra hörs och syns: de som deltar i aktiviteter och diskuterar i forum.
 
Senast ändrad:
I Sverige speciellt här på Fotosidan känns det som att Nikon är det största märket sedan Sony och Canon är en liten spelare. Jag har försökt söka på nätet hur det är med det.


är i stort sett det enda jag hittar , det är från 2021 men jag tror inte det har hänt så mycket sedan dess.

Canon 47.9% (+2.5%)
Sony 22.1% (+1.9%)
Nikon 13.7% (-4.9%)
Fujifilm 5.6% (+0.9%)
Panasonic 4.4% (-0.3%)

Detta visar en helt annan bild. Varför är Sverige så Nikonfixerat? Eller är det inte så?

Hej,

Svarar som före detta Nikon medarbetare (obs! Före detta sedan många år)

En av anledningarna till att Nikon kan upplevas som stort i Sverige är för att Nikon haft en stark position, även med internationella mått mätt.

Här är mina tankar många år efteråt:
En stor anledning var t.ex. att man i DSLR periodens linda, var snabba med att inse att det fanns lite kunskapsglapp. En DSLR kamera ansågs av gemene man som svårhanterad och dyr.

Därför startades t.ex. Nikon School Intro, som till en början var en gratiskurs som användarna fick när de köpte kameran. Man bokade helt enkelt upp sig på de fysiska eventen som fanns i Sverige.
Det byggdes sen ut till att även innehålla mer avancerad kurser där deltagarna mot betalning fick än mer utbildning.

Dessutom hade "vi" tillgång till väldigt duktiga och hängivna medarbetare på alla olika nivåer. En bra sammanfattning av arbetsplatsen är väl: Närvarande & framåtlutande

Självklart har de olika produktsläppen hjälpt till väldigt mycket.
Det var t.ex. inte superenkelt att sälja Nikon till proffs 2004-2006 (D2X, D2Hs), förutom då att optiken var väldigt bra. D70/D70S och D200 var dock en vitamininjektion under den perioden.

2007 i augusti hände något - lanseringen av D3/D300 vilket i ett nafs ändrade styrkeförhållandet mot proffsen. Lanseringen året efter med D700 spädde även på detta.
D70, D70S, D80, D90 gjorde alla stora avtryck i försäljningsstatistiken. Framförallt D80 och D90 var riktiga storsäljare.

D40 som lanserades 2006 var med sitt förhållandevis låga pris och enkla menyer med förklaringsbilder, ett jättekliv för att även få "vanliga" konsumenter att våga investera i en systemkamera. Den serien fortsatte sedan i hög takt.

Så lagom till att marknaden boomade runt 2011-2012 så hade Nikon i Sverige en väldigt stabil marknadsposition att stå på. Det var rätt kul att vara på bröllop eller event på den tiden - många systemkameror var det:)

Efter det har marknaden dippat, spegellöst kom på kartan. Och som så många andra företag gjort i historien, så har det tagits båda kloka och okloka beslut på allt från internationell, europeisk och nationell nivå. Men en av de lättaste sakerna att vara, är att vara efterklok.

Sen vill jag väl påpeka att din källa till statistik är gammal. Vet dock inte hur det ser ut idag med de olika tillverkarnas marknadsandelar.
Men att dra slutsatser från gammal statistik är inte att föredra.

Hälsningar

Björn
 
Jo jag vet att min statistik är gammal. Jag hittade inget bättre. Tack för svaren, det var exakt sådan information jag var nyfiken på.
 
Mitt privata intryck från många fotokurser, fotoresor, workshops och annat jag deltagit i genom åren är att Nikon i Sverige lyckats bra just bland sådana fotografer som deltar i sådana aktiviteter. Och i forum. Annorlunda formulerat: Nikon har nog inte dominerat försäljningsstatistiken i Sverige, men de är lite större just bland sådana fotografer som oftare än andra hörs och syns: de som deltar i aktiviteter och diskuterar i forum.

Martin.
Det kan ligga något i det du skriver. Det skulle då kunna förklaras som en rest från den analoga perioden, där Nikon var en favorit för "många proffs".
Detta borde i så fall klinga av med tiden.

När Nikon Z9 kom, gjorde du ett fantstiskt fint testarbete här på Fotosidan.
Du lät läsarna ställa dig frågor inför testet, och förde sedan en dialog.
Kanonbara. Jag berömde det.
Jag har framfört önskemål om att göra det förfaringssättet till praxis.
Tyvärr har det inte blivit så.

Personligen är jag väldigt intresserad av en del nya funktioner i Sonys A7R5. Sonys marknadsandel är väl inte avsevärt mindre än Nikons, och, de är väl inte heller avsevärt mindre tekniskt innovativa än Nikon.
Jag har således framfört önskemål om att du ska testa den kameran på samma sätt som du gjorde med Nikon Z9. Förgäves - hittills!

Jag lyssnade på en lång podd om AI och kameranyheter med dig och Magnus. Inte speciellt mycket om den nya Sonykameran där, Däremot kom Ni som vanligt in på gamla Nikon och Canongrejor, den gången deras gamla objektiv från 80-talet.

Om det är så att Nikon tar oproportionellt stor plats i Forum, som detta, så borde det rimligen finnas andra kameramärken samma tar motsvarande mindre plats.
Om någon tycker att det kameramärke man själv använder får en negativ särbehandling, så finns risken att man lämnar forumet. Det blir då en ond, eller god, cirkel, beroende på hur man ser på det.

Jag talar med andra fotografer som jag stöter på, jag går på fotoutställningar. osv. Jag är dessutom en oförbätterlig pratkvarn.
Jag upplever inte att Nikonfotografer förekommer alls i lika stor omfattning som t.ex. på det här Forumet. Jag upplver inte heller att de skulle vara mer intresserade och verbala än andra fotografer.
Jag tror såeldes att den huvudsakliga förklaringen finns hos Forumen.

Men, Martin, visa mig gärna att jag har fel.
Jag har hört dig som föreläsare, och även talat med dig, så jag vet att Du både är genuint kameraintresserad och sällsynt kunnig/kompetent.
Av podden framgick att det var Du av Er båda, som var mest kompetent rörande AI.
Hörsamma då mitt önskemål om test med frågemöjlighet till SonyA7R5.

I samanhanget passar det också bra, om du förklarar varför just Nikon Z9 fick en så speciellt bra test här.
 
Hej,

Svarar som före detta Nikon medarbetare (obs! Före detta sedan många år)

En av anledningarna till att Nikon kan upplevas som stort i Sverige är för att Nikon haft en stark position, även med internationella mått mätt.

Här är mina tankar många år efteråt:
En stor anledning var t.ex. att man i DSLR periodens linda, var snabba med att inse att det fanns lite kunskapsglapp. En DSLR kamera ansågs av gemene man som svårhanterad och dyr.

Därför startades t.ex. Nikon School Intro, som till en början var en gratiskurs som användarna fick när de köpte kameran. Man bokade helt enkelt upp sig på de fysiska eventen som fanns i Sverige.
Det byggdes sen ut till att även innehålla mer avancerad kurser där deltagarna mot betalning fick än mer utbildning.

Dessutom hade "vi" tillgång till väldigt duktiga och hängivna medarbetare på alla olika nivåer. En bra sammanfattning av arbetsplatsen är väl: Närvarande & framåtlutande

Självklart har de olika produktsläppen hjälpt till väldigt mycket.
Det var t.ex. inte superenkelt att sälja Nikon till proffs 2004-2006 (D2X, D2Hs), förutom då att optiken var väldigt bra. D70/D70S och D200 var dock en vitamininjektion under den perioden.

2007 i augusti hände något - lanseringen av D3/D300 vilket i ett nafs ändrade styrkeförhållandet mot proffsen. Lanseringen året efter med D700 spädde även på detta.
D70, D70S, D80, D90 gjorde alla stora avtryck i försäljningsstatistiken. Framförallt D80 och D90 var riktiga storsäljare.

D40 som lanserades 2006 var med sitt förhållandevis låga pris och enkla menyer med förklaringsbilder, ett jättekliv för att även få "vanliga" konsumenter att våga investera i en systemkamera. Den serien fortsatte sedan i hög takt.

Så lagom till att marknaden boomade runt 2011-2012 så hade Nikon i Sverige en väldigt stabil marknadsposition att stå på. Det var rätt kul att vara på bröllop eller event på den tiden - många systemkameror var det:)

Efter det har marknaden dippat, spegellöst kom på kartan. Och som så många andra företag gjort i historien, så har det tagits båda kloka och okloka beslut på allt från internationell, europeisk och nationell nivå. Men en av de lättaste sakerna att vara, är att vara efterklok.

Sen vill jag väl påpeka att din källa till statistik är gammal. Vet dock inte hur det ser ut idag med de olika tillverkarnas marknadsandelar.
Men att dra slutsatser från gammal statistik är inte att föredra.

Hälsningar

Björn
Enda gången jag höll på att köpa en ny Nikon till mig själv var faktiskt en D90. Men de var slutsålda när jag väl stod där i butiken med plånboken i handen, så de sålde bra. Lika glad var jag för det när jag köpt en begagnad D2x istället.
Det kändes tryggt med Nikon när man passerade Solna och såg skylten. Nu finns ju ingen service längre när både Lasse och Nikon stängt. Att posta sin dyra kamera är ju inte lockande alls. Jag vet inte hur yrkesfotograferna löser det med service av utrustningen idag men det borde ju vara jätteviktigt med tillgänglig service. Och det kan ju inte bara ha varit speglar som behövde servas.
 
Enda gången jag höll på att köpa en ny Nikon till mig själv var faktiskt en D90. Men de var slutsålda när jag väl stod där i butiken med plånboken i handen, så de sålde bra. Lika glad var jag för det när jag köpt en begagnad D2x istället.
Det kändes tryggt med Nikon när man passerade Solna och såg skylten. Nu finns ju ingen service längre när både Lasse och Nikon stängt. Att posta sin dyra kamera är ju inte lockande alls. Jag vet inte hur yrkesfotograferna löser det med service av utrustningen idag men det borde ju vara jätteviktigt med tillgänglig service. Och det kan ju inte bara ha varit speglar som behövde servas.

Hej,

Idag vet jag att man t.ex. kontaktar Goecker som är en service provider till Nikon.
Goecker ligger ungefär mitt i mellan Solna och Saltsjö-Boo:)
 
ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto