Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Billigt i Bangkok
- Trådstartare Lars Johnsson
- Start datum
Lars Johnsson
Aktiv medlem
Skott skrev:
Det beror kanske på vilket samhälle man vill ha. Hur mycket vill man t.ex. att expediten i fotoaffären ska ha? Är skatter bra eller av ondo? O.s.v.
/ F.
Ed. Men det är väl fel att ta upp den diskussionen här antar jag.
Det är inte skatterna som gör att priset skiljer så mycket. Momsen på kameran är 25% i Sverige och 7% i Thailand. Var tar de andra 75 % av pengarna vägen. För priset var nästan 100% dyrare här.
melker2001
Aktiv medlem
Fredrik Skott (Skott) skrev
Det beror kanske på vilket samhälle man vill ha. Hur mycket vill man t.ex. att expediten i fotoaffären ska ha? Är skatter bra eller av ondo? O.s.v.
/ F.
Det beror på vad skatterna går till, och som det är nu så får inte vi mer för pengarna trots världens högsta skattetryck än vad ex Tyskarna får med 11% mindre skattetryck, så fram för mer sidoimport eller sänk skatterna.
/ F.
Det beror på vad skatterna går till, och som det är nu så får inte vi mer för pengarna trots världens högsta skattetryck än vad ex Tyskarna får med 11% mindre skattetryck, så fram för mer sidoimport eller sänk skatterna.
PMD
Aktiv medlem
carlosx skrev:
enligt lagen kan du vilken kamera som helst om den är inte i förpakning....jag köpte allt som jag behövde i Hong Kong och sparade myyyyyyyycket
Nej, enligt lagen så måste man förtulla kamerautrustning inköpt utomlands, oavsett om den är förpackad eller inte. Oftast kan man dock smuggla in grejerna eftersom tullen prioriterar knarksmuggling och andra grövre smuggelbrott.
I höstas skrev jag följande brev till tullen:
Vid inresa till Sverige från icke-EU-land finns ju en begränsning på värdet av de varor man får ta in utan att tulldeklarera. Antag att jag har rest ut med en omfattande fotoutrustning, och vid inresan tillbaka till Sverige blir stoppad av tullen för att tultjänstemannen misstänker att min fotoutrustning är inköpt under resan. Vad gäller då? Vems är bevisbördan? Vilken författningssamling reglerar ett sådant fall?
Och så här svarade tullen:
Det brott som tulltjänstemannen skulle misstänka dig för är tullbrott (se smugglingslagen 8§). Enligt smugglingslagen 22 § kan tulltjänstemannen ta fotoutrustningen i beslag. Åklagare eller undersökningsledare beslutar sedan om beslaget ska kvarstå eller ej. Åklagaren avgör också om den bevisning som finns i ärendet är så stark så att han kan väcka åtal. Det är alltså Tullverket som måste ta fram bevisning för att varorna är köpta utanför EU. Som du säkert förstår av det jag skrivit så kan det bli problem för dig även om det är Tullverket som ska bevisa att utrustningen är köpt utanför EU. För att slippa att eventuellt bli av med utrustningen ett tag är det därför bra om du har med dig inköpshandlingarna för utrustningen när du är ute och reser. Då kan du direkt visa att det är EU-varor som kommer tillbaka.
Lars Johnsson
Aktiv medlem
Till Per Danielsson,
Ska du ha med dig inköps-handlingarna och kvitto för din kamera-utrustning varje gång du är ute ovh reser.
Då får du ha det för kläderna , skorna , toalett-artiklarna och allt annat du har med dig också. För samma regler gäller för i princip allting.
Så måste Tullen svara när du frågar så klart.
Tullen bryr sig inte och du kan i princip ha med dig vad du vill i kamera-väg när du kommer in.
Ska du ha med dig inköps-handlingarna och kvitto för din kamera-utrustning varje gång du är ute ovh reser.
Då får du ha det för kläderna , skorna , toalett-artiklarna och allt annat du har med dig också. För samma regler gäller för i princip allting.
Så måste Tullen svara när du frågar så klart.
Tullen bryr sig inte och du kan i princip ha med dig vad du vill i kamera-väg när du kommer in.
PMD
Aktiv medlem
Lars Johnsson skrev:
Ja, det var ju ungefär vad jag skrev: tullen prioriterar knarksmuggling och andra grövre smuggelbrott.
Man bör dock inte provocera tullarna i onödan om man ska smuggla in kamerautrustning. Ligger grejerna förpackade i sina originalförpackningar så blir det svårt för en tullare att blunda för det.
PD