Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Billig mellanringssats med AF
- Trådstartare Bjirn
- Start datum
maxzomborszki
Aktiv medlem
Jag använder Kenkos mellanringssats tillsammans med min D70. Denna sats har överföring av elektriska signaler och autofokusdrev för full bibehållen automatik. Jag är nöjd med den satsen. Vet inte om man ska säga att den var billig, men den var billigare än andra alternativ jag tittade på.
eon
Aktiv medlem
Om det är exakt samma produkt vet jag inte, även om de ser lika ut på bild.
Jag har Soligor och kan säga samma om de som Max sa om Kenko.
Nu finns det ju inget alternativ!
Nikon har aldrig tillverkat någon mellanring för AF-objektiven. Dvs med fokuskardanaxel och elktriska kontakter.
1250 eller 2000 kr har nog mer med inköpskanaler och prispolitik att göra än något annat.
/Erik
Jag har Soligor och kan säga samma om de som Max sa om Kenko.
Nu finns det ju inget alternativ!
Nikon har aldrig tillverkat någon mellanring för AF-objektiven. Dvs med fokuskardanaxel och elktriska kontakter.
1250 eller 2000 kr har nog mer med inköpskanaler och prispolitik att göra än något annat.
/Erik
lostartist
Aktiv medlem
Jag kör med Soligor och dem kan jag rekommendera.
BIF-BigFoot
Aktiv medlem
Jag som inte har koll på mellanringar..
vad gör dem , varför använder man mellanringar ?
vad gör dem , varför använder man mellanringar ?
maxzomborszki
Aktiv medlem
För att kunna komma närmare motivet. Genom att öka förlängningen (dvs avståndet mellan objektivet och filmplan/sensor) kan man fokusera ännu närmare. Annars sätter objektivets närgräns effektivt stopp. Mellanringar är ett hyffsat billigt sätt att få makromöjligheter. Nackdelen är att man förlorar möjligheten att fokusera längre bort utan att ta av mellanringarna.
Men det är inte bara för makro som det är nyttigt. Har tagit porträtt där jag önskat krypa riktigt nära för att få tajta ansiktsbilder eller produktbilder men där närgränsen på ett av mina objektiv varit för lång (0,9m). Med en tunn mellanring kunde jag komma några centimeter närmare och få den bild jag ville ha.
Men det är inte bara för makro som det är nyttigt. Har tagit porträtt där jag önskat krypa riktigt nära för att få tajta ansiktsbilder eller produktbilder men där närgränsen på ett av mina objektiv varit för lång (0,9m). Med en tunn mellanring kunde jag komma några centimeter närmare och få den bild jag ville ha.
Bjirn
Aktiv medlem
Precis vad jag ville uppnå, har ett 85mm objektiv med närgräns 0.85m men vill komma lite närmare, 0.5m kanske? hur mycket förlängning tror du passar? Har hittat några formler, men tyckte inte de hjälpte mig.maxzomborszki skrev:
Har tagit porträtt där jag önskat krypa riktigt nära för att få tajta ansiktsbilder eller produktbilder men där närgränsen på ett av mina objektiv varit för lång (0,9m). Med en tunn mellanring kunde jag komma några centimeter närmare och få den bild jag ville ha.
Hur ändras närgränsen med tex 12mm mellanring? och vad händer med oändligheten? sjunker den ner till typ 5m eller 1m? Alltså vilket effektivt fokusområde kommer man få?
maxzomborszki
Aktiv medlem
Titta på Julian's Lens Calculator. Ställer du in att du kör med "Nikon DX" som (sensor)format, har en 85mm-glugg med närgräns på 0.85m samt har en mellanring (Extension) "A=12mm" får du ut att fokusområdet ligger mellan 0,42m och 0,69m.
maxzomborszki
Aktiv medlem
Går att tillverka gör det alltid. Men intresset är nog inte så stort. Oftast används ju mellanringar för makroändamål, där vill man gärna ha lite längre förlängning. Jag har för mig att jag såg ett set med ringar som var väldigt tunna men de var helt manuella, dvs hade ingen överföring av vare sig AF-drev eller de elektriska kontakterna.