ANNONS
Annons

Billig bra kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

layup

Medlem
Tjenare! jag funderar på att vara ute i god tid och önka mig en kamera i julklapp. Det blir min första (han fotat mina bilder med brossans) och jag vill köra digitalt. Kan någon ge några tips på en billig bra digitalkamera man borde ha?

Det smartaste är nog att önska dig en summa pengar som du ska lägga på kamera. Då kan du välja själv, och föräldrarna slipper ranta runt och leta efter låga priser och sånt.
Hur dyrt får det vara? Man får ju en digital kompaktkamera för tusen spänn, men det kanske inte är så kul. Det beror ju på hur generösa dina föräldrar är förstås. En digital systemkamera med objektiv kan man få från 5500:- ungefär (Pentax K110D).
Får du pengar så kan du ju också köpa begagnat, vilket nog är svårt för den som ska ge kameran i julklapp.

nä vi letar ju upp en kamera ihop =P. 5500 tror jag inte går, brukar få för runt 2000.. hur bra får man för det beg?

layup skrev:
nä vi letar ju upp en kamera ihop =P. 5500 tror jag inte går, brukar få för runt 2000.. hur bra får man för det beg?
Ja du, det är svårt att säga. Generellt är det vansinniga begagnatpriser på kompakter, eftersom säljarna inte fattar att en kamera med två år på nacken är rena skiten jämfört med liknande kameror som släpps idag och kostar lika mycket som när den de säljer var ny. Som att sälja en två år gammal dator och tro att man ska få mer än halva nypriset.
Så för 2000:- vet jag inte om det är lönt att köpa begagnat faktiskt. En ny Canon A610 kostar visst 2300:- hos Cyberphoto. Det kanske kan vara nåt?
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=A610

den verkar bra! att man kan ta bilder på 1cm avstånd är väl bra? Gillar att den va liten med, man kan ha med den på fester och så =)

Tar den bilder i råformat (.CRW eller liknande)? Det är väl inte möjligt att ta bilder med ens i närheten så bra bildkvalite som de i mitt album?

Kenneth Linnarud, ge lite argument istället för att bara säga att han MÅSTE köpa en systemkamera.

"Du som tänker skaffa körkort bara MÅSTE ha en porsche 911"

Det låter ju bara som om du får provision från Dustin eller liknande.

Jag har en 610 och jag är mycket nöjd med den. Riktigt bra bildkvalité och macrofunktionen är riktigt grym enligt mig. Faktum är att jag har skaffat en systemare och tänker behålla 610 till just macroprylar och skita i att köpa ett macroobjektiv!

Taka skrev:
Kenneth Linnarud, ge lite argument istället för att bara säga att han MÅSTE köpa en systemkamera.

"Du som tänker skaffa körkort bara MÅSTE ha en porsche 911"

Det låter ju bara som om du får provision från Dustin eller liknande.

Jag har en 610 och jag är mycket nöjd med den. Riktigt bra bildkvalité och macrofunktionen är riktigt grym enligt mig. Faktum är att jag har skaffat en systemare och tänker behålla 610 till just macroprylar och skita i att köpa ett macroobjektiv!

Nja, det är inget hot kanske. Vad jag menar med "måste", är att det med dagens priser på systemkameror bara finns ett argument till förmån för kompaktkameran och det är storleken (om man nu vill ha en som passar i fickan)!
Du är säkert helnöjd med din 610, men det fanns väl en anledning till att du ändå köpte en systemkamera. Tex begränsningen med kompaktkamerans inbyggda zoom? (jag började själv med en Sony V3 och det var en begränsning som gjorde mej frustrerad). Kompaktkamerans brusegenskaper är ju heller inget att hurra för! Eller tonomfång för den delen. Det finns knappast något område där systemkameran inte är bättre! Är man nybörjare kan man med dagens priser lätt hoppa på en systemare direkt. Det blir så mycket MER att vara kreativ med!

Så... Köp systemkamera om du vill fotografera, så köper du ett system att bygga vidare på!
Men är du "BARA" ute efter en bröstficke-tryckochknäppare till festen, så kanske kompaktaren mer kommer till pass.

/K

Okej, det där lät ju bra mycket bättre än "Du måste köpa..." dvs. ett riktigt argument, det är bra! =)

keckax skrev:
Nja, det är inget hot kanske. Vad jag menar med "måste", är att det med dagens priser på systemkameror bara finns ett argument till förmån för kompaktkameran och det är storleken (om man nu vill ha en som passar i fickan)!
Nävisst, priset är ju inget argument? En kompaktkamera får man för en tredjedel av vad den billigaste systemkameran kostar.

Bilagor

• whistle.gif
    whistle.gif
    1.2 KB · Visningar: 253
Makten skrev:
Nävisst, priset är ju inget argument? En kompaktkamera får man för en tredjedel av vad den billigaste systemkameran kostar.

Jämfört med ett par år sedan så håller mitt argument rätt bra tycker jag.
För om man är ute efter mer än bara trycka och knäppa, så får man nog punga ut med mer än 2000kr (ca den tredjedel du syftar på) även för en kompaktkamera.

Om nu OP är ute efter att just fånga ett ögonblick på bild utan större krav på kvalitet, eller om han inte har foto som hobby, ok då håller jag med.

/K

keckax skrev:
Jämfört med ett par år sedan så håller mitt argument rätt bra tycker jag.
För om man är ute efter mer än bara trycka och knäppa, så får man nog punga ut med mer än 2000kr (ca den tredjedel du syftar på) även för en kompaktkamera.

Om nu OP är ute efter att just fånga ett ögonblick på bild utan större krav på kvalitet, eller om han inte har foto som hobby, ok då håller jag med.
Nu verkade ju taket vara runt 2000:-, och då är det ju inte mycket att välja på. Men självklart är det ju att föredra en systemare om man verkligen vill gå in för foto som hobby. I vissa situationer kan ju en kompakt vara att föredra emellertid, såsom vid gatufoto.

Makten skrev:
Nu verkade ju taket vara runt 2000:-, och då är det ju inte mycket att välja på. Men självklart är det ju att föredra en systemare om man verkligen vill gå in för foto som hobby. I vissa situationer kan ju en kompakt vara att föredra emellertid, såsom vid gatufoto.

Jag har en kompis som är en gammal inbiten hobbyfotograf. Han går ingenstans utan sin lilla kompaktkamera i fickan. Han missar därmed inte dom tillfällen man ibland kan förbanna att kameran ligger hemma. Jag är faktiskt rätt sugen på att göra likadant.

/K

keckax skrev:
Jag har en kompis som är en gammal inbiten hobbyfotograf. Han går ingenstans utan sin lilla kompaktkamera i fickan. Han missar därmed inte dom tillfällen man ibland kan förbanna att kameran ligger hemma. Jag är faktiskt rätt sugen på att göra likadant.
Ja, jag med. Men då min budget är lite trång så föredrar jag att lägga pengar på det befintliga systemet istället. Det kanske inte borde vara en självklarhet i och för sig. Allt tål att tänkas på:)

Makten skrev:
Ja, jag med. Men då min budget är lite trång så föredrar jag att lägga pengar på det befintliga systemet istället. Det kanske inte borde vara en självklarhet i och för sig. Allt tål att tänkas på:)

Ungefär i samma sits och samma tankebanor har jag.

/K

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar