Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

bildvisning på TV

Produkter
(logga in för att koppla)

roypeter

Aktiv medlem
Hej!

Jag har en liten fråga om bildvisning av sina digitala bilder på TV:n. Jag själv kör inte digitalt och upplever att en av fördelarna med det analoga systemet är möjligheten att fotografera diafilm så att man kan visa sina bilder i ett stort format. Men det verkar ju som att man kan åstadkomma det med digitala systemet också genom att visa bilderna på TV:n

Jag själv är fullständig novis på området och skulle bara vilja att någon talade om för mig hur det funkar, hur bra det blir, vilken upplösning bilderna måste ha om man låt säga har en 28 tums TV.

Är det ett möjligt substitut till diavisning?

TV:n är verkligen bara ett substitut för diaprojektorn, har själv lagt in lite familjebilder på CD som på sin höjd bara duger till att visa tjocka släkten som inte har så höga krav. Ändock ska sägas att jag har en mycket bra TV, har man en äldre apparat så blir det inte kul alls.

Mig veterligt så finns det idag inget sätt att visa digitala bilder i stort format med samma kvalitet som en god diaprojektor kan återge, rätta mig gärna om jag har fel.

Det närmaste man kan komma antar jag är om man har en bra CRT-projektor, men jag har ändå svårt att tro att man kan komma upp i diaprojektorns klass. Dessutom så kostar CRT:n sådana summor så att det knappast är värt att fundera på om man inte använder den till hemmabio.

Ang. upplösningen på TV så är den samma oberoende av bildrörets storlek dvs 720x576 i PAL-systemet, mao så behöver bilderna som ska visas på TV inte göras större än 800x600.

Mvh/Larsa

En tv har normalt sett bara en stanard upplösning, oavsett storlek. Och den vanliga är 625 linjer för Pal, och 525 linjer för NTSC.
Båda interlaced.

HDTV har några olika standarder och kommer upp till 1080i som bäst, annars 720p/720i, 540p 480p/480i. Så en fullstor HDTV widescreen är 1920x1080.

i=interlaced, altså att den visar halva bilden/varannan linje en fram, och nästa frame innehåller andra halvan/varannan linje.

p=progressive, visar hela bilden varje frame.

Men effektivt så brukar man få ut någonstans runt strax över 704x576 (625 är inklusive overscan) eller så från en tv. Och visst det är bättre än en liten skärm, men glöm detaljer.

Edit: tillägg för projectorer. Dom flesta projectorer använder dataupplösning, och då oftast 1024x768, eller max 1280x1024(960) men då börjar dom gå upp i pris, annars rena video projectorer kör tvupplösningen, tills du kommer till hd klassen, men då blir det dyrt.

En (dyr) möjlighet skulle kanske vara att skriva ut bilder på OH-film, men jag vet inte om det fungerar. Är det någon som har testat?

Bildformatet VGA 640x480 bildpunkter härstammar från datorns barndom, då amerikanska NTSC-teveapparater användes. Av de 525 linjerna som bygger upp NTSC systemet försvinner ett antal i hanteringen, så den effektiva betraktningsbara bilden innehåller 480 linjer. Det europeiska systemet PAL har ca 20% fler linjer i systemet.

Visst kan teven användas för bildvisning, men en stor del av bildens information kastas. Alternativet är ett bättre tevesystem eller att använda projetorer för datorer.

Helt klart så kommer det projektorer som kommer att kunna visa betydligt fler bildpunkter än 1024x768 som idag används till datorer. Biograferna kommer att digitaliseras vilket kommer ställa krav på driftsäkra ljusstarka projektorer med upplösning och färgomfång som gör att biobesökaren inte ser någon skillnad.

Jag har vid något tillfälle provat att använda en datorprojketor och det fungerar bra om det är bilder som ska visas för en större publik som inte sitter intill duken och inte gått till visningen fö ratt få se knivskarpa bilder från bortre Mongoliet.

Tack för svaren.

Bottom line alltså:

Det går idag inte att komma nära den kvalitet som diavisning ger om man inte slänger ut orimliga summor pengar. Vissa kvalitetsförluster hade jag kunnat acceptera men det verkar vara frågan om stora sådana.

Har jag tolkat det fel?

Helt korrekt.

Den nya DLP tekniken för bio kommer kunna bli bättre, det är samma DLP teknik som finns i hemma projektorer. Men i en lite annorlunda skala, rent kvalitetsmässigt, och kostnadsmässigt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar