Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildstorlek i PhotoShop

Produkter
(logga in för att koppla)

snav

Medlem
Hej

Jag är rätt ny på detta forum så var snäll mot mig ;)
Har försökt läsa genom de trådar som handlar om detta men inte kommit fram till något... men jag har säkert missat ngt.

Det jag undrar över är följande:

Kort knäppta i högsta upplösning med min Canon 350D blir i Photoshop 122x81 cm á 72 punkter.

Nu har jag köpt en bok för att lära mig mer om just Photoshop och i den står den att man skall ändra storleken på bilderna vid utskrift/tryck till minst 212 punkter och då får bilden således en annan storlek i mitt fall 41x28. Är inte detta samma sak som Canons och andra utskriftprogram gör med min 72 punkters bild?

Jag brukar ta min 72 punkters bild och i utskriftsprogrammet välja att skriva ut på A4. Blir resultatet bättre om man följer boken och ändrar storleken (och PPI) innan man skriver ut?

Jag är lätt förvirrad om jag skall sitta och ändra storlek på alla mina bilder eller bara temporärt när jag skriver ut dem...
 
Tack för svaret.. ser att det ä andra som funderar på ung samma sak i forumet.

Min fråga var mer om utskriftsprogrammet (Canon Photoprint) tar min bild som är 122x81 cm och 72 ppt och gör om upplösningen till önskat format.

Eller närmare.. Ändrar upplösning så att punkterna sitter tätare och således får ett högre ppt-tal om jag väljer att skriva ut på ett A4... eller om den bara skalar ner bilden till A4 storlek och behåller 72 ppt?
 
Vad ditt utskriftprogram gör eller inte gör vet jag inte men jag är övertygad om att det finns möjlighet att själv ändra på utskriftstorlek och dpi.

Om det inte gör det så skrota programmet och skaffa ett annat.

Själv använder jag Photo shop när jag skriver ut och där kan man ju förstås ändra som man vill på värdena.
 
Min Canon EOS 300D ger alltid lite drygt 3000x2000 pixlar oavsett vad Photoshop eller andra bildbehandligsprogram anser. Snarare att uppgiften om täthet ger en uppfattning av hur stor yta pixlarna kommer att täcka, med just den tätheten.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.