skorvdalen
Aktiv medlem
fördelar och nackdelar med respektive lösning?
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Nja, det stämmer inte riktigt -- dessa två punkter säger ju dessutom emot varandra...- drar troligen mer batteri än sensorstabilisering eftersom objektivstabiliseringen arbetar hela tiden för att stabilisera sökaren, medan sensorstabiliseringen bara behöver vara aktiv i avtrycket
- har en låsningstid som gör att du inte kan slänga med kameran och omedelbart ta en skarp bild när ett oväntat motiv dyker upp nånstans
Billigaste stabiliserade 70 - 200 f2.8 alternativen för Pentax och Sony är Tamrons och Sigmas 70 - 200, båda för mindre än halva priset av billigaste (och enda) stabiliserade motsvarigheterna hos Canon och Nikon.Sonys 70-200/2,8 är dyrare än Canons och Nikons stabiliserade motsvarigheter (Pentax har ingen). Osv.
Fördyrande objektiv? - Knappast, då de motsvarande utan stabilisator oftast inte är billigare. ...
Saxat ur prislistan:
Canon EF 70-200/2,8 L IS USM 77 Ingår (ET-86) 17 685 kr
Canon EF 70-200/2,8 L USM 77 Ingår (ET-83) 11 475 kr
Allt lika förutom IS (och priset)
Glömde o glömde, jag försökte inte göra en komplett jämförelse. Är 70-200/4,0 billigare med stabilisering då? Allt annat lika?
Nej, men "allt annat" är ju inte lika. Den gick från att vara en zoom som alla andra, tills efter uppgradering helt plötsligt snabbt bli en ledend som en av dom skarpaste zoomar som tillverkats. ...
"Men den dyrare kanske är snyggare..."
Nej, det finns inget sådant monopol, varken i praktiken eller teorin. Flera andra tillverkare gör stabiliserade objektiv till Nikon och Canon. Att de inte satsar på just 70-200-zoomar skulle ju kunna bero på att Nikons och Canons varianter helt enkelt är för bra.Monopolet på stabilisering i sina egna system som Canon och Nikon i praktiken har idag för många vanliga objektiv gör ju att de slipper konkurrera på samma villkor som tredjepartarna och därför kan ta ett högt pris utan att motivera det med lysande prestanda på andra områden.
Nu tror jag nog du läst lite slarvigt. Allt är inte lika. De två objektiven är helt olika konstruktioner -- den dyrare varianten har 23 linser i 18 grupper, den billigare 18 linser i 15 grupper. En liknande skillnad finns mellan de båda varianterna av Canons 70-200/4.Saxat ur prislistan:
Canon EF 70-200/2,8 L IS USM 77 Ingår (ET-86) 17 685 kr
Canon EF 70-200/2,8 L USM 77 Ingår (ET-83) 11 475 kr
Allt lika förutom IS (och priset)
Det beror förstås på vad och hur man plåtar. Men personligen skulle jag låta just den skillnad du nämner vara helt avgörande för val av kameramärke.För egen del värdesätter jag mycket att även sökarbilden blir stabiliserad. Med t ex 100-400 har jag väldigt svårt att hålla still på 400, då hjälper den stabila sökarbilden mycket.
Alltså, jag skulle inte låta detta vara den avgörande frågan vid märkesval utan bara en del i den totala utvärderingen.
Beror dessa skillnader på att de behövde ändra konstruktionen för att stabiliseringen skulle fungera?Allt är inte lika. De två objektiven är helt olika konstruktioner -- den dyrare varianten har 23 linser i 18 grupper, den billigare 18 linser i 15 grupper.
Sony tillverkar och säljer 500mm.Kanske är det därför varken Sony eller Pentax tillverkar några objektiv med brännvidder över 300 mm? (Fast Sony lär ju ha en 70-400 på gång...)
Oj, förlåt -- det missade jag! Skulle kunna vara det enda spegeltele som fortfarande produceras av någon kameratillverkare! En kvarleva från Minoltas 1970-tal, gissar jag...Sony tillverkar och säljer 500mm.
Jag vet inte hur mycket som är gemensamt med Minoltas 70-talsoptik, men detta 500mm spegeltele är senare och är det enda existerande spegeltelet med autofokus. På ett digitalt Minolta- eller Sony-hus är det också det enda spegeltelet med bildstabilisering.Oj, förlåt -- det missade jag! Skulle kunna vara det enda spegeltele som fortfarande produceras av någon kameratillverkare! En kvarleva från Minoltas 1970-tal, gissar jag...
Egentligen är det lite synd att inte fler tillverkare satsar på spegelkonstruktioner. De har många fördelar.Jag vet inte hur mycket som är gemensamt med Minoltas 70-talsoptik, men detta 500mm spegeltele är senare och är det enda existerande spegeltelet med autofokus.