ANNONS
Annons

Bildstandard på FS

Produkter
(logga in för att koppla)
Har inte riktigt förstått hur man får ett linjärt arbetsflöde, eller ens vad det ska vara bra för.
Vad han anser är att om man arbetar med gamma-korrigerad bild-data så blir det fel när man bearbetar bilden. Tex oskarp mask gör att bilden blir över lag ljusare. Andra saker som kan bli fel är tex blandning av färger eller omskalning av bilden.

Gamma är en funktion som ändrar fördelningen av färger/ljusstyrka. En hög gamma (tex 2.2) har förskjutit fördelningen mot fler mörka än ljusa färger medan "linjär" gamma har lika stort steg mellan varje nivå.

Dock ska nämnas att tex en skärm inte är linjär, inte heller våra ögon, film i kameran osv... Vad som är bäst är nog lite svårt att säga. Dock är det inte speciellt bra att konvertera fram och tillbaka från linjär många gånger då upplösningen i skuggor blir mycket försämrad.

Vissa kameror (typ Canon) erbjuder linjär gamma via RAW konveringen. Möjligvis är det den bästa vägen att gå om man vill använda linjär gamma.

Bilden nedanför är en grön fyrkant mot en lila. Jag roterade bilden 45 grader. I Gamma 2.2 blandas färgerna fel.

Bilagor

• gamma.png
    gamma.png
    4.5 KB · Visningar: 221
Senast ändrad:
Dock har väl photoshop också en liten kryssruta för att blanda färger med gamma 1.0 har jag för mig.

Japp. Det finns en sådan inställning. Den hjälper dock inte eftersom bilddatan redan är gammakorrigerad.

Den hjälper dock en hel del vid blandning av lager...

Gör en vanlig färgcirkel med tre olika lager, och testa dom olika blandingslägena. Tror det var RGB. Då det är baserat på utsänt ljus. Cmyk blir inte riktigt rätt på skärm så att säga.

I ena läget blev det som den vanliga cirkeln ska se ut, men i andra läget blev det brunt och andra konstigheter.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar