ANNONS
Annons

Bildstandard på FS

Produkter
(logga in för att koppla)
dano skrev:
Färgstandarden sRGB är definierat med gamma 2.2, denna är numera standard för både webb, windows, digitalkameror och skrivare.
Vilket är på gott och ont. Standarden är gjord för majoriteten av de digitala enheterna; inberäknat gamla junkmonitorer. Jag skulle tro att de flesta på fotosidan har bättre monitorer än så. Om jag inte missminner mig så håller de på att revidera sRGB på den här punkten. Den som lever får se.

Jag tycker inte att den skala som lagts ut här stämmer riktigt med den skala som lagts ut på t.ex usefilm.com. Det svarta här ser inte riktigt lika svart ut som på usefilm-skalan och usefilm-skalans två ljusaste partier ser ut att ligga närmare varandra än på denna där skillnaden verkar ganska stor. Usefilmskalan verkar jämnare på min skärm. Vilken ska man lita på? Inte lätt när skalorna på olika sidor verkar vara olika.

Förslaget har varit uppe många gånger, men rent praktiskt, är det någon som verkligen inte ser alla nyanserna?? Jag har alltid sett alla nyanser oavsett sajts testbild eller skärminställning. Därför är jag tveksam till hur pass bra den egentligen fungerar och vi därför inte lagt till det. Är jag helt ute och cyklar?

Graal skrev:
Usefilmskalan verkar jämnare på min skärm. Vilken ska man lita på?
Lita på? Det kommer nog bli svårt att hitta en standard som fungerar överallt. Fotosidan kommer kanske att ta fram en standard och då får vi lita på den så länge vi befinner oss på Fotosidan. Gamma 2,2 och 6500K är en bra start.

Sedan har jag lite svårt att se kopplingen mellan den upplagda skalan och Adams zonsystem där varje steg är en dubblering av reflektansen (eller något ditåt). Dessutom är den upplagdan skalan baserad på linjär gamma.

jpersson skrev:
Vilket är på gott och ont. Standarden är gjord för majoriteten av de digitala enheterna; inberäknat gamla junkmonitorer. Jag skulle tro att de flesta på fotosidan har bättre monitorer än så. Om jag inte missminner mig så håller de på att revidera sRGB på den här punkten. Den som lever får se.

Problemet idag är snarare de allt vanligare platta bildskärmarna (som sRGB tar hänsyn till), som ofta har en ganska bedrövligt färg- och kontraståtergivning. Den utökade sRGB standarden, e-sRGB, finns också beskriven på länken ovan. Men det tar nog ett tag innan (om?) den slår igenom.

/Daniel

Graal skrev:
...Det svarta här ser inte riktigt lika svart...

Dets svarta är heller inte svart utan ligger på R=G=B=6 medan det vita ligger på R=G=B=253.

Borde ligga mellan R=G=B=0 och R=G=B=255.

Sådana här skalor är bra att ha som referens för att se om man ligger fel.

Jag tycker man kan lägga en sådan här (dock inte just denna) under det fält där det står ”Inloggad som: xxx”
300x50 px stor.

Inte under varje bild.

dano skrev:
Den utökade sRGB standarden, e-sRGB, finns också beskriven på länken ovan.
Varför inte använda den i så fall? Jag tittade som hastigast på den. Den verkar tillräckligt specificerad för att man ska kunna generera en profil för den.

elmfeldt skrev:
...Därför är jag tveksam till hur pass bra den egentligen fungerar och vi därför inte lagt till det. Är jag helt ute och cyklar?

En sådan skala fungerar bra för att se om man ligger tydligt fel, inte om man ligger ”rätt”.

jpersson skrev:
Lita på? Det kommer nog bli svårt att hitta en standard som fungerar överallt. Fotosidan kommer kanske att ta fram en standard och då får vi lita på den så länge vi befinner oss på Fotosidan. Gamma 2,2 och 6500K är en bra start.

När jag använder finjusteringen av ljuset på min bildskärm så kan jag se skillnad på de olika tonerna både i min. och maxlägena när det gäller den här utlagda skalan. Jag har dessutom svårt att överhuvud taget få till en bra separation på denna skala, hur jag än ställer min skärm. När jag gör samma justeringar på usefilmskalan så kan jag i min-läget inte se skillnad på de två mörkaste fälten och jag har inga problem med att få till en bra skala när jag finjusterar. Den här utlagda skalan verkar inte så användbar, i alla fall inte för min bildskärm.

mipert skrev:
Dets svarta är heller inte svart utan ligger på R=G=B=6 medan det vita ligger på R=G=B=253.
...

Hur ska man tolka detta?

Jag, och förmodligen alla andra med PS, får samma värden och vet inte hur jag ska ställa mig till detta.

Mats, det är Terjes skala Pertmann syftar på. Den har inget riktigt svart eller vitt. Vilket den bör ha.

jpersson skrev:
Varför inte använda den i så fall? Jag tittade som hastigast på den. Den verkar tillräckligt specificerad för att man ska kunna generera en profil för den.

Visst kan du välja att använda e-sRGB, men du blir ganska ensam och vi andra kommer att uppleva bilderna annorlunda än du själv. Ungefär som om du skulle välja Adobe RGB eller Apple RGB eller ColorMatch RGB eller någon annan av de otaliga varianter som finns därute, för visning på webben är det viktiga inte vad du själv väljer utan vad alla andra använder.

/Daniel

jpersson skrev:
Sedan har jag lite svårt att se kopplingen mellan den upplagda skalan och Adams zonsystem där varje steg är en dubblering av reflektansen (eller något ditåt). Dessutom är den upplagdan skalan baserad på linjär gamma.
Inget illa menat mot Terjes fina idé men jag har byggt en ny skala. Intensitet i steg om 10 för gamma 2,2. Jag klurar också på en skala för dubbla intensiteten. Vänta lite så dyker den strax upp.

Bilagor

• steg-om-10-gamma-2.2-liten.gif
    steg-om-10-gamma-2.2-liten.gif
    976 bytes · Visningar: 377
Joker skrev:
Hur ska man tolka detta?

Jag, och förmodligen alla andra med PS, får samma värden och vet inte hur jag ska ställa mig till detta.

Uppriktigt, från hjärtat, är denna skala (Terjes(?)) inte bra konstruerad.

Det finns fyra saker man ställer in när man kalibrerar en skärm.
Ljusheten styr svartpunkten, det vill säga hur väl vi kan skilja mellan mörka toner. Då måste vi ha en helt svart referenspunkt, det har vi inte här.
Kontrasten styr vitpunkten, hur vitt vi uppfattar det vita. För låg kontrast gör att vitt ser grått ut. Om man inte kan mäta upp det är tipset att sätta kontrast på max. En enkel mätning kan man göra med exponeringsmätaren mot en vit yta, du bör inte få mindre 1/30 och bl.4 vid ISO100.
Gamma styr hur ljus/mörk vi uppfattar bilden. Det är med denna inställning vi sätter ”exponeringen” på skärmbilden. I PShp spelar Gamma ingen större roll men i webbläsaren måste vi vara överens om vilket Gamma som skall gälla.
Färgtemperaturen påverkar vilken ton det vita i bilden har. Om vi skall jämföra en pappersbild med skärmbilden och vill att pappersvitt skall se lika ut måste färgtempen vara inställd korrekt. Helst 5000K men det klarar inte standardskärmar av så man kompromisar med 6500K.

jpersson skrev:
Jag klurar också på en skala för dubbla intensiteten. Vänta lite så dyker den strax upp.
Ok... steg 1 motsvarar 3,75% och steg 9 motsvarar 96%. Det här är väl så nära man kan komma Adams zoner. Om någon annan har en bättre lösning så är jag idel öra.

Bilagor

• dubblering-small.gif
    dubblering-small.gif
    976 bytes · Visningar: 367
Brummelisa skrev:
Jag tycker att om jag ställer ner till 6500 så blir allt gult. Vilken färgtemperatur ska man ha egentligen?
Ska? Det beror på ändamålet. I det här fallet är nog 6500K att föredra. Du vänjer dig snabbt vid den gula färgen och sedan kommer du att rysa varje gång du ser en skärm med 9300K.

Brummelisa skrev:
Jag tycker att om jag ställer ner till 6500 så blir allt gult. Vilken färgtemperatur ska man ha egentligen?

Själv kör jag med 9300K

/ Marcus

Menar du att precis när du ändrar inställning så upplever du att skärmen blir för gul? Det är bara chocken.

Upplever du samma sak efter att ha gått iväg och kommit tillbaka till skärmen?

Håll upp ett vitt papper bredvid skärmen, (helst belyst av dagsljus) och se om skärmens vita yta ser gulare ut än papperets.

Du skall ha den färgtemperatur som gör att det vita på skärmen har samma färgton som ett neutralfärgat vitt papper.
Och papperet skall helst betraktas i ett riktigt betraktningsljus med 5000K.

Jag tar med en bild som skall ingå i den artikel jag skriver om färg och digitalfotografering.
Här kan du se en skärm med 9300K och ett vitt papper i 3900K. Inte helt samma vithet på dem.

Bilagor

• vitpunkt01.jpg
    vitpunkt01.jpg
    29.2 KB · Visningar: 344
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar