Bengt-Arne
Aktiv medlem
Jag har min på 6500. Provade att slå om till 9300,blev inte bra alls!
Där håller jag med dig, 6500 är mucket bättre.
Där håller jag med dig, 6500 är mucket bättre.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
jpersson skrev:
Gamma 2,2 är en kompromiss men det anses allmänt som webbgamma.
Vilket är på gott och ont. Standarden är gjord för majoriteten av de digitala enheterna; inberäknat gamla junkmonitorer. Jag skulle tro att de flesta på fotosidan har bättre monitorer än så. Om jag inte missminner mig så håller de på att revidera sRGB på den här punkten. Den som lever får se.dano skrev:
Färgstandarden sRGB är definierat med gamma 2.2, denna är numera standard för både webb, windows, digitalkameror och skrivare.
Lita på? Det kommer nog bli svårt att hitta en standard som fungerar överallt. Fotosidan kommer kanske att ta fram en standard och då får vi lita på den så länge vi befinner oss på Fotosidan. Gamma 2,2 och 6500K är en bra start.Graal skrev:
Usefilmskalan verkar jämnare på min skärm. Vilken ska man lita på?
jpersson skrev:
Vilket är på gott och ont. Standarden är gjord för majoriteten av de digitala enheterna; inberäknat gamla junkmonitorer. Jag skulle tro att de flesta på fotosidan har bättre monitorer än så. Om jag inte missminner mig så håller de på att revidera sRGB på den här punkten. Den som lever får se.
Graal skrev:
...Det svarta här ser inte riktigt lika svart...
Varför inte använda den i så fall? Jag tittade som hastigast på den. Den verkar tillräckligt specificerad för att man ska kunna generera en profil för den.dano skrev:
Den utökade sRGB standarden, e-sRGB, finns också beskriven på länken ovan.
elmfeldt skrev:
...Därför är jag tveksam till hur pass bra den egentligen fungerar och vi därför inte lagt till det. Är jag helt ute och cyklar?
jpersson skrev:
Lita på? Det kommer nog bli svårt att hitta en standard som fungerar överallt. Fotosidan kommer kanske att ta fram en standard och då får vi lita på den så länge vi befinner oss på Fotosidan. Gamma 2,2 och 6500K är en bra start.
mipert skrev:
Dets svarta är heller inte svart utan ligger på R=G=B=6 medan det vita ligger på R=G=B=253.
...
jpersson skrev:
Varför inte använda den i så fall? Jag tittade som hastigast på den. Den verkar tillräckligt specificerad för att man ska kunna generera en profil för den.
Inget illa menat mot Terjes fina idé men jag har byggt en ny skala. Intensitet i steg om 10 för gamma 2,2. Jag klurar också på en skala för dubbla intensiteten. Vänta lite så dyker den strax upp.jpersson skrev:
Sedan har jag lite svårt att se kopplingen mellan den upplagda skalan och Adams zonsystem där varje steg är en dubblering av reflektansen (eller något ditåt). Dessutom är den upplagdan skalan baserad på linjär gamma.
Joker skrev:
Hur ska man tolka detta?
Jag, och förmodligen alla andra med PS, får samma värden och vet inte hur jag ska ställa mig till detta.
jpersson skrev:
Gamma 2,2 och 6500K är en bra start.
Ok... steg 1 motsvarar 3,75% och steg 9 motsvarar 96%. Det här är väl så nära man kan komma Adams zoner. Om någon annan har en bättre lösning så är jag idel öra.jpersson skrev:
Jag klurar också på en skala för dubbla intensiteten. Vänta lite så dyker den strax upp.
Ska? Det beror på ändamålet. I det här fallet är nog 6500K att föredra. Du vänjer dig snabbt vid den gula färgen och sedan kommer du att rysa varje gång du ser en skärm med 9300K.Brummelisa skrev:
Jag tycker att om jag ställer ner till 6500 så blir allt gult. Vilken färgtemperatur ska man ha egentligen?
Brummelisa skrev:
Jag tycker att om jag ställer ner till 6500 så blir allt gult. Vilken färgtemperatur ska man ha egentligen?
Själv kör jag med 9300K
/ Marcus