ANNONS
Annons

Bildstandard på FS

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Pertman igen

The Ghost skrev:
Du skrev att helst skulle man ställa in färgtemeraturen 5000k,min skärm klarar det ska jag ställa den på det värdet vad händer då med bilder som jag lägger ut på nätet får dom en felaktig bild då (dom som kör med 6500)?
Pertman har redan svarat men jag kan göra en liten komplettering. 5000K är vanlig för trycksaker, 9300K för kontorsdatorer (hörde jag blåa lysrör?) och 6500K för datorgrafik. Det hela beror lite på det omgivande ljuset. Trycksaker betraktas ofta i ''naturligt'' ljus och då måste de anpassas för det. Kontorsdatorer står ofta i en kontorsmiljö och så vidare och så vidare.

mipert skrev:
Sänk då kontrasten men inte mer än att du får 1/30 sek. och bl. 4 med ISO100 när du mäter mot en vit yta.
Knepigt det där att mäta på skärmen. Mätvärdet pulserar ca ett steg med en frekvens om nån knapp hertz. Och det skiljer en del mellan mina olika hus (som är i synk på normala motiv). Pentaxspoten ligger flera steg från Nikonvärdena.

Jag förmodar att du mäter med din Minolta. Har du testat vad din D100 säger om en skärm som Minoltan mätt upp till 1/30 vid f/4?

Alla gråkilar (hänger tyvärr inte med i diskussionerna kring de olika varianterna) ser bra ut på mina båda skärmar - det som ska vara vitt är vitt och det som ska vara svart är svart och man ser en nyansskillnad mellan de grårutor som är placerade intill varandra.

Terjes skala i första inlägget verkar - som andra redan påpekat - dock inte ha någon riktigt svart och riktigt vit ruta.

Mina skärmar är en Dell Dell D1028LR 17' (5-6 år gammal CRT) och en ViewSonic VP191b 19' (ny LCD)

Båda skärmarna är inställda med Pantone Colorvision OptiCal 3.7. Gamma 2.2, 6500 K och färgkvalite' 32-bit.
Adobe Gamma är disablat enligt Colorvisions anvisningar.

efter alla dessa diskutioner hit och dit så undrar jag om någon har en "patentlösning" på hur man skall göra med detta?

Nitobert skrev:
efter alla dessa diskutioner hit och dit så undrar jag om någon har en "patentlösning" på hur man skall göra med detta?

Det finns flera som har patentlösningar.

Grejen är att det finns inga filer man kan ladda ned som gör att skärmen visar vad en annan ser, alla måste skruva in skärmen enligt en överenskommen standard.

Jag håller på min modell.

Sätta skärmen på 6500 Kelvin.
Sätta kontrasten på max.
Använda testbild med en nästan svart yta (R=G=B=6) yta för att justera ljushet tills den precis träder fram mot svart bakgrund.
Använda Adobe Gamma eller liknande program för att justera in Gamma till 2,2. Med alla tre kanonerna.

Då har alla på enkelt sätt fått liknande skärmvisning (det kommer skilja sig åt men då måste man ta steget till mätinstrument).

Poängen är att man måste vara överens över en ”Fotosidastandard”.

Alltid trevligt när det fungerar på ”riktigt”.

Jag vet redan vad Macanvändare kommer säga;
”men, jag måste ju använda gamma 1,8 eftersom jag har Mac (alternativt vill inte använda 2,2)”.

Skälet till att jag tycker 2,2 är lämpligt som målgamma är att då får man en visning som är mest lik hur de flesta skärmar visar bilder när de är grundinställda.
Det är fel att tro att Windowsskärmar använder 2,2, det gör de bara om man ställt in dem, kalibrerat dem alltså.

Att Mac använder 1,8 beror på att när de första svartvita Laser Writer-skrivarna kom (från Apple) hade de en punktförstoring som man kunde efterlikna på skärmen med ett gamma av 1,8.

I Photoshop kan man välja vilket gamma man vill så länge man talar om för operativsystemet (via profil skapad exempelvis i Adobe Gamma) vilket Gamma man valt.
Man kan faktiskt prova fram vilket Gamma som passar ens skärm bäst med snyggast återgivning av nyanser. Kan lika gärna vara 1,98 eller 2,068.

Men skall man snacka bilder man sett i webbläsare med varandra måste alla använda samma Gamma .

mipert skrev:
Men skall man snacka bilder man sett i webbläsare med varandra måste alla använda samma Gamma .
sRGB följer gamma 2,2 och av den enkla anledningen bör bilden nedan vid granskning några meter ifrån skärmen ge lika ljusa rutor för 2,2-varianten.

Att kunna separera R=G=B=6 från R=G=B=0 samtidigt som R=G=B=0 inte blir grått är förstås också bra...

Bilagor

• gamma.gif
    gamma.gif
    2.3 KB · Visningar: 236
Alltså, jag blir grymt förvirrad av allt det här. Jag har precis köpt en ny skärm och allt känns helt fel hur mycket jag än pillar.

Ljusgrått ser mer turkost ut än grått. knapparna här ovan är tillexempel grå/turkosa. Jag har testat alla möjliga inställningar i adobe gamma och programmet som följde med skärmen. jag blir tokig snart.

Datura skrev:
...Jag har testat alla möjliga inställningar i adobe gamma och programmet som följde med skärmen. jag blir tokig snart.

Om det grå på skärmen ser ”färgat” ut skall du titta en gång till på justeringen av de tre färgkanonerna i Adobe Gamma.

Tanken är att den mönstrade yta skall få samma ljushet som den helfärgade på varje färgruta.
Dra i spaken tills det sker.
För rött och grönt måste du kisa med ögonen så du ser lite suddigt.
När de två fälten flyter ihop till en yta med samma ljushet är inställningen korrekt.
Gör det för varje färg.
Prova flera gånger tills du sätter det varje gång.

Kontrollera också mot den grå bakgrunden så den upplevs neutral, turkos skall den inte vara.
Min bild visar hur det kan se ut vid fel inställt Adobe G.

Bilagor

• gamma.gif
    gamma.gif
    2.6 KB · Visningar: 339
Tack!

Fan det är skitsvårt att få till det bra tycker jag. Men nu är det iallafall lite bättre. Jag ska pilla lite till. :)

Har för mig att AIM-DTP har några olika gamma charts, det är klart lättare att få en korrekt inställning via dom än dom små rutorna i adobe gamma. Men det är samma sak, bara en större ruta att leka med. Sätt gamma chart för den gamma du vill kalibrera efter som bakgrund och starta sedan adobe gamma.

Sen verkar snubben på Aim ha en hel del udda tankar för sig, mipert, om du har tid och lust får du gärna ge oss en tappning på om snubben faktiskt har nått vettigt att säga eller om han är fanatiker som är ute och cyklar i urtiden.

Har inte riktigt förstått hur man får ett linjärt arbetsflöde, eller ens vad det ska vara bra för.

Författaren till Color FAQ och Gamma FAQ, Charles Poynton, hade en fight med honom under Internets urtid (1998). Det finns fortfarade en redogörelse för denna debatt på http://www.poynton.com/notes/Timo/Concerning_Timo.html

Timo Autiokari, som står bakom AIM, har sedan dess nyanserat sin webbsida något. Även om han fortfarande ligger tvärs mot all vedertagen kunskap i ämnet, det största problemet med hans beskrivna metod är att den inte stämmer med det som används av resten av världen (och vad bildskärmarna klarar av). Det är antagligen därför han verkar ha resignerat och publicerar sina artiklar anpassade för normal PC gamma (2.5), från början var sidorna helt oläsbara för den som inte kalibrerade om sin skärm fullständigt. Själv uppfattar jag det mesta han skriver som onödigt krångliga lösningar på ganska enkla problem.

/Daniel

Det var väl lite samma uppfattning jag fick, men någon gång ibland kommer det någon tok som faktiskt har rätt.

Men jag fann hans gamma charts för 2.5 och 2.2 lättare att använda än photoshops pytterutor.

He, tittade lite efter chartsen, och vad dök det upp då, jo en fight med payton verkar det som.
http://www.aim-dtp.net/aim/calibration/poynton/chapter_15.htm

Aja, ska nog skaffa en spyder eller One eye snart tror jag.

Njae.. fortfarande för liten.
Den gamma chart jag tänker på är skala i nästan fullskärm med dom olika färgerna, är allting bra ser det grått ut, stor en färg minsta fel syns det ett väldigt tydligt stick i det hela.

http://www.aim-dtp.net/aim/evaluation/cdg/cdg-beta-v17.png

Finns massor med charts på denna sida.
http://www.aim-dtp.net/aim/download/

Dom kan han väl ändå inte ha fuskat till, även om mycket annat han skriver verkar vara uppåt väggarna.

Är det jag använde på mina gamla skärmar, dom var bedrövliga så gamma 2.5 native verkade vara det enda som fungerade.

Dom nya 22" Diamontron jag har nu är det andra bullar med. Den korrektionsprofil jag har från tillverkaren verkar vara en perfekt gamma 2,5 native. Allting är stengrått utan några som helst stick. Tuvärr säger photoshop att den är korrupt och inte kan användas inom photoshop så jag ska införskaffa en spyder eller One Eye.

Någon som vet vilken som är bäst och billigast att få tag i?

Tänkte precis skriva om myten om Gamma 2.2 :)

CRT för PC har en Gamma på 2.5. Inte 2.2. Därför kommer bilder gjorda för tex sRGB som har ett gamma på ungefär 2.2 bli fel.

I Adobe Gamma kan man förvisso emulera en viss gamma. Dock så kan inte Adobe Gamma emulera en annan färgprofil. Därför kommer aldrig bilder sparade för sRGB att se korrekta ut - oavsett hur fint ni kalibrerar era skärmar.

Personer som inte har Adobe Gamma och emulerar gamma 2.2 kommer alltså troligtvis bäst se bilder anpassade för gamma 2.5.

För att det ska bli helt rätt måste besökarna kalibrera sina skärmar och sedan ladda ner bilderna och visa de i tex Photoshop som kan emulera den inbäddade profilen i skärmens profil.

Angånde AIM och TIMO http://www.poynton.com/notes/Timo/Concerning_Timo.html så har båda sina fel.... Men det är en debatt som kanske inte hör hit.

Senast ändrad:
Så här gör jag enkel skärminställning av TFT-skärm:

1. Ta upp en kalibreringsbild, typ gråskalan på www.dpreview.com.

2. Ställ ljusstyrkan på 100%.

3. Justera kontrasten så att man ser alla fält, både i nästan svart och nästan vitt. Kontrasten hamnar ofta på ca 50%.

4. Gör finjusering av gamma med grafikkortet eller Adobe gamma. Jag låter bli att justera färgerna här. Till det behövas kalibreringsverktyg.

Förr med CRT-skärm gjorde jag tvärtom, dvs ställde kontrasten på max och justerade ljusstyrkan.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar