jpersson
Aktiv medlem
Nu när jag ser skalorna så är bägge värdekassa men de stämmer iallafall med teorin. Som sagt.. jag är idel öra för bättre lösningar.jpersson skrev:
Om någon annan har en bättre lösning så är jag idel öra.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Nu när jag ser skalorna så är bägge värdekassa men de stämmer iallafall med teorin. Som sagt.. jag är idel öra för bättre lösningar.jpersson skrev:
Om någon annan har en bättre lösning så är jag idel öra.
jpersson skrev:
Nu när jag ser skalorna så är bägge värdekassa men de stämmer iallafall med teorin. Som sagt.. jag är idel öra för bättre lösningar.
Jösses Amalia. Standarden kommer knappast slå in om alla resonerar som du gör. Jag lägger inte upp mina bilder på Fotosidan för kreti och pleti utan för de som är fotointresserade och man kan väl förutsätta att de har bättre utrustning än den som sRGB avser. Då är det väl inte vara så konstigt att välja e-sRGB som standard för Fotosidan?dano skrev:
Visst kan du välja att använda e-sRGB, men du blir ganska ensam och vi andra kommer att uppleva bilderna annorlunda än du själv.
Tack. Inte heller är det lämpligt att tala om tiondelar av 256 med tanke på gamman (vilket folk brukar göra). Jag var på jakt efter något bättre. Har du något förslag?mipert skrev:
Varför krångla in Adams (och Whites) Zonsystem. Det har ingenting med skärminställning att göra.
jpersson skrev:
Jösses Amalia. Standarden kommer knappast slå in om alla resonerar som du gör. Jag lägger inte upp mina bilder på Fotosidan för kreti och pleti utan för de som är fotointresserade och man kan väl förutsätta att de har bättre utrustning än den som sRGB avser. Då är det väl inte vara så konstigt att välja e-sRGB som standard för Fotosidan?
jpersson skrev:
Tack. Inte heller är det lämpligt att tala om tiondelar av 256 med tanke på gamman (vilket folk brukar göra). Jag var på jakt efter något bättre. Har du något förslag?
Jag håller med dig fullständigt. Det är så jag brukar göra. Sedan ställer jag in de ljusa tonerna så att det är lite lagom vilsamt för ögonen. Det är ungefär den rekommendationen Charles Poynton ger i sina texter om gamma och skärminställningar.mipert skrev:
Personligen tycker jag dessa gråkilar är ganska onödiga, man har ingen nytta av mellantonerna, kan du se skillnad mellan svart och nästan svart är skärmen bra inställd.
För mellantoner måste du kunna kontrollera gamma med ett program som Adobe gamma eller liknande.
Vet inte riktigt vad du försökte skapa med dina gråskalor, men vill man ha jämna steg enligt hur CIE har testat fram att ögat uppfattar ljushet så borde jämna intervall för L-värdet med bilden i Lab-läge vara rätt metod.jpersson skrev:
Sedan blev jag lite nyfiken på gråkilar i samband med den här diskussionen. Det måste finnas ett praktiskt sätt att göra dem för datorbruk men det är kanske en annan diskussion.
Jag skriver artiklar för bland annat Cap&Design samt en del andra.The Ghost skrev:
Håller du på att skriva en instruktionsbok om kalibrering?
Kommer den att läggas ut på fotosidan?
MVH/ Stefan
The Ghost skrev:
Hej igen.
Du skrev att helst skulle man ställa in färgtemeraturen 5000k,min skärm klarar det ska jag ställa den på det värdet vad händer då med bilder som jag lägger ut på nätet får dom en felaktig bild då (dom som kör med 6500)?
Fast om det gäller PC så är vad jag förstår systemgammat för de allra flesta kring 2,5 och därmed går det inte att få en korrekt separation mellan de mörkaste RGB-värdena utan att göra svartpunkten för ljus.bjanha skrev:
[...] istället för att bara få veta att det fungerar bra för just er.
Läs mitt första inlägg... ;-)dano skrev:
[...]hittills egentligen bara behandlat halva problemet. Det som är minst lika viktigt för en korrekt återgivning är att vi väljer samma färgtemperatur![...]