Annons

Bildstandard på FS

Produkter
(logga in för att koppla)
jpersson skrev:
Nu när jag ser skalorna så är bägge värdekassa men de stämmer iallafall med teorin. :) Som sagt.. jag är idel öra för bättre lösningar.

Man kan inte ha en linjär skala för att bedöma med ögat.
Vi ser olinjärt, om vi har en lampa i ett rum och vill uppleva att rumsbelysningen är dubbelt så stark måste vi tända 6-7 lampor.

Det är därför vi har Gamma på skärmen.
 
Varför krångla in Adams (och Whites) Zonsystem. Det har ingenting med skärminställning att göra.

Dessutom finns det inga exakta värden som motsvarar Zon V exempelvis.

Zon V var flytande eftersom olika filmer/papper har olika karaktär på gråtonsåtergivningen.
Med Emaks K888 blir Zon V ljusare än med en del andra papper som exempel.
 
dano skrev:
Visst kan du välja att använda e-sRGB, men du blir ganska ensam och vi andra kommer att uppleva bilderna annorlunda än du själv.
Jösses Amalia. Standarden kommer knappast slå in om alla resonerar som du gör. Jag lägger inte upp mina bilder på Fotosidan för kreti och pleti utan för de som är fotointresserade och man kan väl förutsätta att de har bättre utrustning än den som sRGB avser. Då är det väl inte vara så konstigt att välja e-sRGB som standard för Fotosidan?
 
mipert skrev:
Varför krångla in Adams (och Whites) Zonsystem. Det har ingenting med skärminställning att göra.
Tack. Inte heller är det lämpligt att tala om tiondelar av 256 med tanke på gamman (vilket folk brukar göra). Jag var på jakt efter något bättre. Har du något förslag?
 
jpersson skrev:
Jösses Amalia. Standarden kommer knappast slå in om alla resonerar som du gör. Jag lägger inte upp mina bilder på Fotosidan för kreti och pleti utan för de som är fotointresserade och man kan väl förutsätta att de har bättre utrustning än den som sRGB avser. Då är det väl inte vara så konstigt att välja e-sRGB som standard för Fotosidan?

Det är naturligtvis ditt val, jag gör mina bilder för en bred allmänhet och inte bara fotoentusiaster med optimal utrustning. Om du ändå vill välja en annan färgstandard än sRGB tycker jag att Adobe RGB ligger närmare tillhands, då den är betydligt mer spridd (än e-sRGB) samt stöds direkt av de flesta bildbehandligsprogram och även vissa digitalkameror.

/Daniel
 
Jag pratar inte om ditt eller mitt val utan om Fotosidans val. Jag tycker att Fotosidans val ska reflektera Fotosidans behov. Stödet är inga problem, det är därför man har profiler. Om du inte har en profil för e-sRGB så kan jag knåpa ihop en åt dig nu när jag har standarden.
 
Ursäkta om jag hoppar rätt in i debatten.
Kan vi inte dela upp det i två delar?
1. Att det vore bra med en riktlinje/guide för skärminställningar för att avnjuta Fotosidan på bästa sätt.
2. Att majoriteten i dag använder sRGB och 6500K och Gamma 2.2, och det får väl vara dagens rättesnöre. + rätt antal bitars färgdjup.

Jag tycker egentligen att punkt 1. är viktigare än 2.
Visst, det finns bättre, men bara att påminna om dessa inställningar är ju en del i förändringsarbetet.

hils/mats
 
jpersson skrev:
Tack. Inte heller är det lämpligt att tala om tiondelar av 256 med tanke på gamman (vilket folk brukar göra). Jag var på jakt efter något bättre. Har du något förslag?

Personligen tycker jag dessa gråkilar är ganska onödiga, man har ingen nytta av mellantonerna, kan du se skillnad mellan svart och nästan svart är skärmen bra inställd.
För mellantoner måste du kunna kontrollera gamma med ett program som Adobe gamma eller liknande.
Du kan inte med ögat bedöma någonting genom att titta på ett gäng gråtoner av olika ljushet.




Jag tycker denna metod är bäst för att kalibrera skärmen på enkelt sätt:

Sätt färgtemp på 6500K.

Sätt kontrasten på max.
Har man en ny skärm, särskilt då en platt, kan det upplevas lite jobbigt.
Sänk då kontrasten men inte mer än att du får 1/30 sek. och bl. 4 med ISO100 när du mäter mot en vit yta.

Använd Photoshop för att skapa en testbild.
50x50 pixlar fylld med R=G=B=6.
Använd fullskärmsning i Pshp (tryck F två gånger) för att kontrollera om du kan se skillnad mellan bilden och den svarta bakgrunden.
Justera ljusheten tills det blir en skillnad.
Ser du ingen skillnad även om du drar på ljusheten är skärmen dålig, tänk på att det skall vara dämpad belysning runt dig.

Använd Adobe gamma för att sätta Gama på alla tre färgkanonerna till önskat värde. 2,2 är nog lämpligt för allmänt bruk.
 
mipert skrev:
Personligen tycker jag dessa gråkilar är ganska onödiga, man har ingen nytta av mellantonerna, kan du se skillnad mellan svart och nästan svart är skärmen bra inställd.
För mellantoner måste du kunna kontrollera gamma med ett program som Adobe gamma eller liknande.
Jag håller med dig fullständigt. Det är så jag brukar göra. Sedan ställer jag in de ljusa tonerna så att det är lite lagom vilsamt för ögonen. Det är ungefär den rekommendationen Charles Poynton ger i sina texter om gamma och skärminställningar.

Sedan blev jag lite nyfiken på gråkilar i samband med den här diskussionen. Det måste finnas ett praktiskt sätt att göra dem för datorbruk men det är kanske en annan diskussion. :)
 
jpersson skrev:
Sedan blev jag lite nyfiken på gråkilar i samband med den här diskussionen. Det måste finnas ett praktiskt sätt att göra dem för datorbruk men det är kanske en annan diskussion. :)
Vet inte riktigt vad du försökte skapa med dina gråskalor, men vill man ha jämna steg enligt hur CIE har testat fram att ögat uppfattar ljushet så borde jämna intervall för L-värdet med bilden i Lab-läge vara rätt metod.

Du referade till Poynton tidigare och det var när jag läste hans Gamma-FAQ som saker och ting började falla på plats.
 
Pertman

Håller du på att skriva en instruktionsbok om kalibrering?

Kommer den att läggas ut på fotosidan?

MVH/ Stefan
 
Pertman igen

Hej igen.

Du skrev att helst skulle man ställa in färgtemeraturen 5000k,min skärm klarar det ska jag ställa den på det värdet vad händer då med bilder som jag lägger ut på nätet får dom en felaktig bild då (dom som kör med 6500)?
 
Re: Pertman

The Ghost skrev:
Håller du på att skriva en instruktionsbok om kalibrering?

Kommer den att läggas ut på fotosidan?

MVH/ Stefan
Jag skriver artiklar för bland annat Cap&Design samt en del andra.

Under lång tid har jag dessutom lovat att skriva för Fotosidan om skärmkalibrering och profilhanterande. Tyvärr ligger det i framtiden just nu.
Det finns en del trådar jag skrivit om färg i dator.
 
Det här med olika färgtemperatur på skärmen, för rena (och förhoppningsvis korrekta) färger i bilden blir väl slutresultatet detsamma oavsett hur skärmen är inställd.

Det som färgtemperatursinställningen är mest relevant för är väl matchning mot något fysiskt bredvid skärmen. T ex en diabild som man skannat.
 
Re: Pertman igen

The Ghost skrev:
Hej igen.

Du skrev att helst skulle man ställa in färgtemeraturen 5000k,min skärm klarar det ska jag ställa den på det värdet vad händer då med bilder som jag lägger ut på nätet får dom en felaktig bild då (dom som kör med 6500)?

Det är en sak att du kan ställa in 5000 K, det klarar nog alla nya skärmar numera, det betyder dock inte att skärmen klarar av att visa 5000 K.
Min bil kan enligt mätaren köra i XXX km/h men ännu har jag inte fått upp den i de farterna.

Många skärmar tappar intensitet och blir gulgrå när man väljer 5000 K.

Så länge du har en gråbalanserad bild, det vill säga att en ljusgrå/neutral ton har lika värde på RGB, så får bilden inte ”fel” utseende.

Det är först när du skall bedöma utskrifter/tryck i korrekt betraktningsljus (5000 K med 2000 lux ljusstyrka) som det är viktigt att ställa in skärmen på 5000 K.
Och då måste du använda mätinstrument för att vara säker på att 5000 K verkligen är 5000 K.


Ställ du in 5000 K om du vill och tycker att det vita inte är gulaktigt samt att skärmen fortfarande lyser med tillräcklig intensitet.
Läs vad jag skrev om att mäta mot en vit yta med kameran.

Skärminställningen påverkar inte bilden utan bara visningen av den.
Så länge du inte jämför med någonting anpassar sig ögat och bestämmer att det vita på skärmen är neutralvitt.
 
En idé för er som tycker skalan ser bra ut på er monitor. Ange gärna vilken monitor (fabrikat och modell) ni har - det ger liksom lite mer för oss som läser tråden istället för att bara få veta att det fungerar bra för just er.
 
bjanha skrev:
[...] istället för att bara få veta att det fungerar bra för just er.
Fast om det gäller PC så är vad jag förstår systemgammat för de allra flesta kring 2,5 och därmed går det inte att få en korrekt separation mellan de mörkaste RGB-värdena utan att göra svartpunkten för ljus.

Lösningen är (t ex) Adobe Gamma som ändrar systemgammat. Med ett begärt (desired) gamma i Adobe Gamma på 2,2 fås rätt ljushet (ungefär förstås) för en PC med 2,5-gamma då Adobe Gammas ljushetsreglage står i mitten = jag tolkar detta som att det inte är en slump.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.