Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildstabiliseringens vara eller icke vara.

Produkter
(logga in för att koppla)
Omar skrev:
Hej

Canon kom ut med sitt 300mm f/4 med bildstabilisator år 1997, på 8 år har inte Nikon lycktats komma ut med ett med 300mm f/4 VR.

Hälsningar

Omar Brännström
Och då har de ändå kommit med en ny version under den tiden, med SWM. Då kunde de lika gärna satt dit VR tycker man.

Asson skrev:
Bra bildexempel Omar. Väldigt bra. För min egen del blir det nog aldrig aktuellt med så dyra telen. Hahaha. Jag får hålla tillgodo med 300/4 och konverter. Större ambitioner än så har jag inte.

Att Theo Allofs bytt till Canon visste jag, men inte att det var p.g.a IS.

300 f/4 + 1,4x converter är enligt mig tillgängligt för många amatörer men inte på ngt sätt mindre profft om man ser till den bildpotential den kombon ger.

Inte få riktigt kräsna fotografer som använder just en sådan kombination.

Ingen vitts att känna sig handikappad med den utrustningen alltså, tycke jag.

MVH Niclas,

Niclasfoto skrev:
300 f/4 + 1,4x converter är enligt mig tillgängligt för många amatörer men inte på ngt sätt mindre profft om man ser till den bildpotential den kombon ger.

Inte få riktigt kräsna fotografer som använder just en sådan kombination.

Ingen vitts att känna sig handikappad med den utrustningen alltså, tycke jag.

MVH Niclas,
Det har du helt rätt i. Man får lägga till brännvidsförlängningen dessutom. Inte illa alls.En imponerande brännvid för amatör. Riktigt proffsigt. :) 630mm blir det va?

Senast ändrad:
Hej

Antagligen är det väldigt kostsamt att utveckla nya objektiv. Canon har ju inte satt in IS i sitt 400mm f/5.6 som är från år 1993 och som är populärt och hade blivit otroligt intressant med IS, jag hade nog varit intresserad då.

När jag hade Nikon tänkte jag ha en kort kombo, och tänkte då på ett Canon EOS 3 och typ 300mm f/4 IS för att få bildstabilisering. Kollade mer in detta märke (Canon) och bytte sedan helt istället. Men detta var då Nikon bara hade ett med VR 80-400mm utan inbyggd AF-motor och Canon hade många med IS, idag är det lite annorlunda. Nikon hade varit en sovande björn och har nu kommit ur vintervilan och kommit starkt med många fina produkter, som tex Nikon D2x, 200-400mm f/4 VR.

Hälsningar
Omar Brännström

IS är grymt bra för frihandsfotografering. Med lite teknik kan man gå ner till riktigt långa tider. Här är en bild tagen med 1/4s och 420mm brännvidd med IS och objektivet på ett stativ nerstoppat i fickorna till ett snickarbälte. Tog bara en bild. Det är alltså inte den bästa av tjugo. Skulle aldrig funkat utan IS.

Bilagor

• test_image.jpg
    test_image.jpg
    48.9 KB · Visningar: 327
Nikon verkar ha stora problem med sin VR. Den finns bara på ett fåtal objektiv och funkar visst inte på stativ? De borde kanske satsa på stabiliserad sensor istället.

/Pontus

Pongu skrev:
Nikon verkar ha stora problem med sin VR. Den finns bara på ett fåtal objektiv och funkar visst inte på stativ? De borde kanske satsa på stabiliserad sensor istället.

/Pontus

Vet du vad? Det hade varit fullkomligt underbart om det hände. Fotar själv med Canon, och enda chansen (som jag ser det) att Canon skulle komma med IS i huset är om samtliga konkurrenter gör det först.

WaterMelonMan skrev:
Vet du vad? Det hade varit fullkomligt underbart om det hände. Fotar själv med Canon, och enda chansen (som jag ser det) att Canon skulle komma med IS i huset är om samtliga konkurrenter gör det först.
Personligen kommer jag nog att byta tillbaka till Nikon om de satsar på en välfungerande stabilisering i huset. Trivs helt enkelt bättre med känslan hos Nikon.

/Pontus

Niclasfoto skrev:

Nikons telen är råare tycker jag, jag är lite feg av mig så jag kör Canon.Mvh Niclas,

Inte bara telena,, jag tycker allt Nikon gör är liksom mera "maskulint" om ni förstår...

Ja ni får väl tolka det som ni vill:) att jag väljer Canon alltså:)

MVH Niclas,

Hej

Jag gillar också Nikons gluggar, speciellt då de är svarta. Canons vita färg är rätt repkänslig och vit syns lite väl bra.

Blev lite förvånad när jag läste Arhur Morris inlägg om "New Nikon Camera Annonced" i senaste Bulletinen. Men han är sponsrad av Canon.

"NEW NIKON CAMERA ANNOUNCED

Nikon recently announced the release of the D200 digital camera body. You can find info at http://www.nikonusa.com/template.php?cat=1&grp=2&productNr=25235. You can find additional info on Rob Galbraith's site here: http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=7-7888-8061.

At the risk of inflaming the few remaining (among nature and wildlife photographers) staunch Nikon-supporters out there, I must say that all of the Nikon photographers that I have encountered recently on my IPTs (including Todd Gustafson who had the cover and ten additional images from Africa in the most recent Nikon Product Guide) complain that the only Nikon digital camera that is capable of focusing quickly and accurately on birds in flight or animals in action is the D2X. Do note that all anti-Canon hate mail should be directed to my aunt, Helen Waite, who is now in charge of the BAA Complaint Department. You can e-mail your comments to her at: [email protected]. Anti-Canon hate mail sent to BAA will be deleted. And as long as we are on the subject, here are some more facts: Canon offers 13 hand-holdable intermediate telephoto and zoom lenses, each one of them featuring lightning quick initial focusing and, generally, accurate autofocus. To the best of my knowledge, Nikon offers only four: two 70-300mm zooms, the 300 f/4, and the 80-200 VR. Unfortunately, all Nikon users concede that the 80-400 VR lens is--because of pathetically slow initial focusing acquisition--virtually worthless for photographing birds in flight and in action. In case any of the Nikon folks are nearing apoplexy at this time, do know that I consider the Nikkor 200-400 mm f/4 VR Nikkor lens one of the finest lenses ever produced by any manufacturer. This super-sharp lens features vibration reduction technology, offers a great range of wildlife focal lengths, performs well with both the 1.4 and 2X Nikon teleconverters, and offers an incredible 6.2 feet minimum focusing distance at all focal lengths... Todd absolutely kills in Africa with this lens, and will be even more deadly with it in Tanzania as after seemingly endless delays, Nikon has finally gotten a D2X in his hands..."

Hälsningar
Omar Brännström

Ja hade man Nikon så hade nog den där finfinfina 200-400 stått överst på listan.

Ser lite ut som en lite rakare elefantpenis med kanske lite för långt motljusskydd (som vanligt;) men helt klart med imponerande prestanda..

Svart e snyggt & praktiskt, inget snack. Vi som fotar långt ifrån folk och torg behöver ju inte heller ngt att flasha runt med direkt...

Mvh Niclas,

Omar skrev:
Hej

Jag gillar också Nikons gluggar, speciellt då de är svarta. Canons vita färg är rätt repkänslig och vit syns lite väl bra.

Blev lite förvånad när jag läste Arhur Morris inlägg om "New Nikon Camera Annonced" i senaste Bulletinen. Men han är sponsrad av Canon.

"NEW NIKON CAMERA ANNOUNCED

Nikon recently announced the release of the D200 digital camera body. You can find info at http://www.nikonusa.com/template.php?cat=1&grp=2&productNr=25235. You can find additional info on Rob Galbraith's site here: http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=7-7888-8061.

At the risk of inflaming the few remaining (among nature and wildlife photographers) staunch Nikon-supporters out there, I must say that all of the Nikon photographers that I have encountered recently on my IPTs (including Todd Gustafson who had the cover and ten additional images from Africa in the most recent Nikon Product Guide) complain that the only Nikon digital camera that is capable of focusing quickly and accurately on birds in flight or animals in action is the D2X. Do note that all anti-Canon hate mail should be directed to my aunt, Helen Waite, who is now in charge of the BAA Complaint Department. You can e-mail your comments to her at: [email protected]. Anti-Canon hate mail sent to BAA will be deleted. And as long as we are on the subject, here are some more facts: Canon offers 13 hand-holdable intermediate telephoto and zoom lenses, each one of them featuring lightning quick initial focusing and, generally, accurate autofocus. To the best of my knowledge, Nikon offers only four: two 70-300mm zooms, the 300 f/4, and the 80-200 VR. Unfortunately, all Nikon users concede that the 80-400 VR lens is--because of pathetically slow initial focusing acquisition--virtually worthless for photographing birds in flight and in action. In case any of the Nikon folks are nearing apoplexy at this time, do know that I consider the Nikkor 200-400 mm f/4 VR Nikkor lens one of the finest lenses ever produced by any manufacturer. This super-sharp lens features vibration reduction technology, offers a great range of wildlife focal lengths, performs well with both the 1.4 and 2X Nikon teleconverters, and offers an incredible 6.2 feet minimum focusing distance at all focal lengths... Todd absolutely kills in Africa with this lens, and will be even more deadly with it in Tanzania as after seemingly endless delays, Nikon has finally gotten a D2X in his hands..."

Hälsningar
Omar Brännström

Ligger det något i det han säger då? Måste man ha en D2X fär att fånga fåglar i flykt med Nikon?

Asson skrev:
Ligger det något i det han säger då? Måste man ha en D2X fär att fånga fåglar i flykt med Nikon?

Beroende på fotografen så fungerar det helt säkert många gågner finfint med en gammal F3 + objektiv också.

D2x är kanske den med dslr (med AF såklart) som är mest lämpad rent teoretiskt sett utifrån ett autofokusperspektiv.

Mvh Niclas,

Ps, Manuell fokus är enligt mig det bästa. AF är bra som hjälp och när man vill skylla på ngt annat än sig själv.

Asson skrev:
Ja, det gick inte innan D2X kom. Alla tiotusentals flyktbilder på fågel som tagits med Nikon dessförinnan är fejk!

/Pontus

Niclasfoto skrev:
Ps, Manuell fokus är enligt mig det bästa. AF är bra som hjälp och när man vill skylla på ngt annat än sig själv.
Du är jäkligt duktig om du kan följa en lågt flygande rovfågel som kommer rakt mot dig med manuell fokus! Och fokus ska ju självklart vara på ögonen!

/Pontus

Pongu skrev:
Ja, det gick inte innan D2X kom. Alla tiotusentals flyktbilder på fågel som tagits med Nikon dessförinnan är fejk!

/Pontus
Du har antagligen rätt. Men jag tänkte nog Nikons flaggskeppskameror i allmänhet. Det är ganska stor skillnad ändå på D2x, F5/6 och D70/50 när det gäller autofokus. Nikon stryper autofokusprestanda en del i de billigare husen.

Inte för att den är direkt långsam, men i jämförelse med värstinghusen så.

Senast ändrad:
Pongu skrev:
Du är jäkligt duktig om du kan följa en lågt flygande rovfågel som kommer rakt mot dig med manuell fokus! Och fokus ska ju självklart vara på ögonen!

/Pontus

Många har ju gjort det med blicken ned i en Hasselbladare också (om vi räknar med "prefocusdistanse")...

Vi får inte glömma att det ofta handlar om HElt olika praktiker, om du fotar med MF,grejer eller AF,grejer.

Samma som man gjorde även i många andra sammanhang som t.ex sporten. Man förfokuserade helt enkelt och följde så motivet in mot punkten och drog av en serie när den gick igenom fokus... Många praktiserar detta även idag där det lämpar sig, t.ex förfokus vid en slalomport.

Jag fotar en hel del flygande fågel (dock oftast inte flykt rakt emot,,) och då passar i mina kompositioner sällan ngn av fokuspunkterna, vad skall jag då göra? Jo det som gäller är att fokusera till stora delar manuellt, med snabbt stöd av en Bra AF.

Men visst anser även jag att AF är bra,, jag har ju de bästa AFförutsättningarna själv och vill ha dem. EFtersom AF är en bra/snabb hjälp som kompletterar MF.

Hoppas det klarnade nu.

Mvh Niclas,

Det handlar såklart om hur motivet rör sig i förhållande till fotografen, hastigheten är ingen alenarådande aspekt och variabel i sammanhanget. Hur många falkar har man t.ex inte följt knivskarpt med MF i många hundratals km/h:)? Såklart inte på kloss håll, och såklart inte liggande på ryggen med Grissleungen på magen...(även om det gav mig en ide såklart:)
Mvh Niclas,

I många fall fungerar det ju med manuellt, jag bråkar mest bara lite med dig! ;-)

Men just exemplet fågel rakt mot dig är skitsvårt. Jag har bara använt AF i ett halvår men har några års rutin på MF. Även om man prefokuserar är fågeln igenom skärpedjupet innan nervimpulsen hinner fram till avtryckarfingret. Det går alltså inte att trycka av -när- det är skarp utan man måste trycka av -innan- det blir skarpt...

/Pontus

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar