Johank82 skrev:
Kanske en dum fråga, men föreställ dig en systemkamera som har bildstabilisering. Till denna köps ett objektiv med inbyggd bildstabilisering.
Blir det mycket bättre bildstabilisering då, jämfört med om objektivet inte hade haft det?
Är det värt att köpa sådana objektiv överhuvudtaget om man har en sån kamera?
Finns det verkligen någon objektivfattning där både hus- och objektivstabilisering förekommer? Oavsett svaret på den frågan skulle jag svara nej på din tidigare fråga.
Om två helt fristående system försöker kompensera för samma vibration kan det rimligtvis bara bli fel.
Så vitt jag kan förstå skulle det krävas ett oerhört avancerat och framförallt blixtsnabbt datautbyte mellan de två systemen för att de skall komma överens om vilket system som skall kompensera för vilka delar av rörelsen.
Jag bedömer tanken som totalt orealistisk med befintliga produkter som rimligtvis inte har förberetts för sådan kommunikation.
I en kompaktkamera finns däremot betydligt bättre förutsättningar för att få det att fungera. Där kan man ha
ett gyrosystem som känner av rörelsen och
en processor som räknar ut vilka rörelser som behövs för att kompensera och därefter styr
flera olika kompenseringar. Det är nog inte speciellt mycket mer komplicerat och kan möjligen ge förutsättningar för en något bättre funktion. Att det skulle finnas så stora vinster att det skulle kunna bli dubbelt så effektivt har jag däremot väldigt svårt för att tro.
Den någorlunda rimliga lösningen på denna envisa dröm att kombinera objektiv- och husstabilisering är i så fall att husstabiliseringen står för intelligensen och anpassar sin funktion till objektiven (t.ex. stänger av sig när objektivstabiliseringen är påslagen). Jag misstänker att de tekniska förutsättningarna för sådan kommunikation inte finns i någon av dagens objektivfattningar utan att det i så fall skulle kräva någon slags halvautomatisk funktion som dessutom kräver att fotografen gör rätt i alla lägen. Ännu en inställning att glömma felinställd således vilket förmodligen är det sista kameratillverkarna vill ha...