Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildstabilisering och slutartider

Produkter
(logga in för att koppla)

MacMagnus

Aktiv medlem
Hej,
läste nyligen ett inägg om där man diskuterade telefoto slutartider på runt 1/400. En kommentar var att på så korta slutartider hjälper inte bildstabiliseringen annat än att den ger en stabilare sökarbild. Känns som det skulle kunna ligga något i det, men googlade lite och kunde inte hitta något som riktigt behandlade ämnet...

// Magnus;

IS hjälper att stabilisera sökarbilden och även bildens projection på sensorn. Vid korta slutartiden så gör inte IS någon nytta alls. Vid längre slutartiden så kan systemet minska rörelserna så att du kan använda en längre slutartid och ändå få godtagbara bilder så länge motivet är stilla.

Dock så lyckas inte IS helt med sin strävan att stabilisera och inför dessutom också ofta extra linser och linsgrupper vilka ökar komplexitet, ökar risk för flare, ökar strömförbrukningen, ökar priset och gör objektiven känsligare samt blurrar alltid bilden något. Ef 300 f/4 är ett exempel på onjektiv där IS-utgåvan är odikutabelt mindre skarp även med avslagen IS. IS är teknologi och inte magi - IS löser inte problemet med rörliga fotoobjekt och det blir aldrig heller lika bra som stativ vid samma exponeringstid.

Då uppkommer den intressanta frågan, vad är en "kort" slutartid i detta sammanhang?

// Magnus;

Finns en gammal tumregel om 1/brännvidden som ett riktmärkte. Det kan vara fel åt båda hållen med marginal, men ändå i rätt härad resultatet man får. Så på ett 300 mm objektiv bör man ligga på 1/300 om man är hyggligt stadig handhållet, med monpopod kanske omkring 1/100 och är man trött och det blåser och man fryser så bör man ligga 1/500. Uppskattningar givetvis, men vad är inte det i denna världen..

Då uppkommer den intressanta frågan, vad är en "kort" slutartid i detta sammanhang?

// Magnus;

Ja du.
Jag kan tänka mig två olika sätt att se detta på.

1. Brännvidds/förstoringsberoende. Vid 1/1000s med ett 300mm är risken liten att du får skakningsoskärpa, och då borde inte IS göra någon större nytta.

2. Reaktionstid/rörelsehastighet hos IS, dvs hur snabbt kan IS-linsgruppen röra sig. Kanske är den så långsam att den vid 1/1000s helt enkelt inte hinner parera en rörelse, och därmed är helt onödig.

Något jag alltid undrat över är följande:
Anta att det är som i fall2, dvs att IS inte hinner med. Kan då IS faktiskt orsaka lite oskärpa?
Det är ju faktiskt en rörlig del som bryter ljuset, och det borde ju kunna orsaka en minimal rörelse om ljuset bryts precis vid exponeringsögonblicket.
Faktum är ju att även vid riktigt korta slutartider kan det bli ett par pixlar som smetas ut pga skakning.
Alltså, är det bättre att stänga av IS vid riktigt korta tider?

Ok, men vad är en så kort slutartid att nyttan av bildstabilisering (vid exponeringen) är förlorad?

// Magnus;

2. Reaktionstid/rörelsehastighet hos IS, dvs hur snabbt kan IS-linsgruppen röra sig. Kanske är den så långsam att den vid 1/1000s helt enkelt inte hinner parera en rörelse, och därmed är helt onödig.

Det är ungefär detta jag har gått och grunnat på... Jag har ett tele på 500mm med bilstabilisering som jag använder på DX. Dvs, tumregel säger att jag utan stabilisering borde ha en slutartid kortare än 1/750. Men om det är så att stabilisering slutat göra nytta redan vid 1/400, så har vi alltså ett område där slutartiderna är för långa för att handhålla enligt tumregeln men för korta för att ha någon nytta av bildstabilisering? -en slutsats skulle då vara att 500mm tele kanske är för långt för att ha någon nytta alls av bildstabiliseringen?...

// Magnus;

Det är ungefär detta jag har gått och grunnat på... Jag har ett tele på 500mm med bilstabilisering som jag använder på DX. Dvs, tumregel säger att jag utan stabilisering borde ha en slutartid kortare än 1/750. Men om det är så att stabilisering slutat göra nytta redan vid 1/400, så har vi alltså ett område där slutartiderna är för långa för att handhålla enligt tumregeln men för korta för att ha någon nytta av bildstabilisering? -en slutsats skulle då vara att 500mm tele kanske är för långt för att ha någon nytta alls av bildstabiliseringen?...

// Magnus;

När du lägger fram det så tror jag att mitt resonemang i fall2 spricker. Hade IS varit obrukbart vid 1/750 hade nog canon informerat om detta, lika som dom informerar om att det inte fungerar bra vid macro och på stativ.

Den riktiga frågan är väl om man märker någon som helst skillnad om det nu är så att IS inte hinner med. I praktiken borde man ju få bättre bilder med en stabiliserad sökare även om man får någon procent skakoskärpa på IS som inte hinner med.

Undrar om canon avslöjar hur snabbt IS reagerar om man frågar, eller om det är hemligt.

Tror inte 1/400 dels sekund är för kort för bildstabiliseringen. Du skakar på samma sätt som när du tar bilderna med längre slutartid, enda skillnaden är att slutaren är öppen en kortare tid.

När du lägger fram det så tror jag att mitt resonemang i fall2 spricker. Hade IS varit obrukbart vid 1/750 hade nog canon informerat om detta, lika som dom informerar om att det inte fungerar bra vid macro och på stativ.

Känner lite likadant, visst måste man ha nytta av stabilisering på långa tele, det är ju hela poängen :)

Men samtidigt köper jag att man vid "korta" slutartider inte har någon nytta av det. Så då åter till frågan vad är då "korta" slutartider i detta sammanhang... Känns som man borde kunna plotta "nyttan av stabilisering" mot "slutartid" i ett fint diagram...

// Magnus;

Känner lite likadant, visst måste man ha nytta av stabilisering på långa tele, det är ju hela poängen :)

Men samtidigt köper jag att man vid "korta" slutartider inte har någon nytta av det. Så då åter till frågan vad är då "korta" slutartider i detta sammanhang... Känns som man borde kunna plotta "nyttan av stabilisering" mot "slutartid" i ett fint diagram...

// Magnus;
Har funderat mycket på samma saker som du, och det slutade med att jag sket i det. Ha IS på för jämnan (utom när du har riktigt långa tider på stativ).
Jag är ganska övertygad om att det ger bäst resultat i praktiken, med tanke på att sökaren blir stabil.

Det måste ju rimligen vara så att det inte finns en slutartid där IS är jättebra och vid nästa läge på ratten är det meningslöst. Speciellt inte numera, när allt går att ställa i 1/3 steg.

Snarare bör ju effekten av IS minska gradvis, när slutartiden blir allt kortare. Det beror ju också på yttre omständigheter, alltså hur stadig är fotografen i den givna situationen?

En del hävdar att Canons EF 70-200 mm f/4L IS USM är skarpare än föregångaren EF 70-200 mm f/4L USM, fast det finns också de som hävdar motsatsen. Oavsett vilket som är sant tycks det ju vara så nära vartannat att åtminstone i det fallet innebär inte IS en klar försämring av den optiska kvalitén.

En del hävdar att Canons EF 70-200 mm f/4L IS USM är skarpare än föregångaren EF 70-200 mm f/4L USM, fast det finns också de som hävdar motsatsen. Oavsett vilket som är sant tycks det ju vara så nära vartannat att åtminstone i det fallet innebär inte IS en klar försämring av den optiska kvalitén.

Förutsatt att det är exakt samma glas i dem båda är det ju inget snack om att den med IS är sämre. Den innehåller ju mer glas.
Men som sagt, det är förutsatt att dom innehåller exakt samma glas.

Jag kan tänka mig att det är såhär i många fall:
1/200 räcker inte för att få en knivskarp bild på 200mm. Det är en tumregel som fungerar bra, men även om det ser skarpt ut finns där alltid lite utsmetade pixlar. Ju kortare tid, desto färre utsmetade pixlar. Är det HELT stabilt blir det inga alls.

Har man då ägt ett 70-200 utan IS och sedan byter till ett med IS, kommer man kanske få lite skarpare bilder. Om det nu är så att man oftast ligger "på gränsen" vad det gäller slutartid.

Själv fotar jag oftast fågel i ljus som ger 1/30-1/100 med mitt 300/4L (har stöd mot stativ med olåst kula).
Många bilder blir naturligtvis oskarpa, men de flesta blir skarpa.
Ibland dyker det upp bilder som får de normalskarpa att se ut som skit, rent ut sagt.

Jag utnyttjar alltså inte optikens prestanda till fullo för det mesta. Det vet jag, då jag vet hur skarpt det kan bli ibland.
Hade jag haft IS-modellen hade jag säkerligen haft fler superskarpa bilder, även om IS-modellen inte är lika skarp.

Jag är ganska övertygad om att IS-optik i praktiken ger fler knivskarpa bilder, om det nu inte är så att man har väldigt korta tider och alltid har stativ.

Hmm, jag tycker att det här var intressant. Först kändes det som om ni hade vänt upp och ner på hela resonemanget för ett 500 mm långt objektiv. Mitt 70-200 kan jag ta bilder upp till 1/8 s vid 200 mm om jag själv känner mig mycket stadig. För ett objektiv med samma typ av IS borde ju slutartider kring 1/32 s fungera. Man ska nog inte blanda ihop objektivets längd (max brännvid) och möjligheten att få en fungerande IS även om det så klart finns en relation mellan den förflyttning av det avbildade motivet genom att objektivet skakar och vilken brännvid som används. Nog konstigt resonerande... jag hittade en intressant länk: http://cpn.canon-europe.com/content/infobank/lenses/image_stabilisation.do

Här står det:
"Image stabilisation is effective with movement from 0.5Hz to 20Hz (1Hz is one movement cycle per second). This will cope not only with situations from simple camera shake (0.5Hz to 3Hz), but also the engine vibrations encountered when shooting from a moving vehicle or helicopter (10Hz to 20Hz)."

Det är alltså inte så att IS-funktionen att hanterar skakningar snabbare än 20 Hz, dvs. 1/20s. Så man kan säkert ställa upp någon typ av sammanhang där max stablisering (1/20s) är en funktion av slutartiden som krävs för att skärpan inte ska vara beroende av skakningar vid en särskild brännvid.

Snarare bör ju effekten av IS minska gradvis, när slutartiden blir allt kortare.

Absolut, det är ju det som gör det intressant, beroende på hur nyttan av stabiliseringen avtar när slutartiden minskar kommer det för ett givet objektiv (tele längd och kanske fotograf) finnas flera "optimum" för slutar tider och andra områden som man bör hålla sig borta ifrån, och detta borde bli tydligare ju längre tele vi har...

Visst är det sedan så att man ibland kommer få oskarpa bilder även om man ligger vid ett optimum, och det omvända...

// Magnus;

Jag har också frågat runt om detta och jag har fått många olika svar kan jag säga!
Men det jag kom fram till är att alltid använda IS utom på riktigt långa slutartider (flera sekunder). Sedan har jag också läst att IS hjälper till att minska vibrationerna från spegeln när man tar kort!

/M

Här står det:
"Image stabilisation is effective with movement from 0.5Hz to 20Hz (1Hz is one movement cycle per second). This will cope not only with situations from simple camera shake (0.5Hz to 3Hz), but also the engine vibrations encountered when shooting from a moving vehicle or helicopter (10Hz to 20Hz)."

Det är alltså inte så att IS-funktionen att hanterar skakningar snabbare än 20 Hz, dvs. 1/20s. Så man kan säkert ställa upp någon typ av sammanhang där max stablisering (1/20s) är en funktion av slutartiden som krävs för att skärpan inte ska vara beroende av skakningar vid en särskild brännvid.

Intressant, min gissning var att IS/VR/... var optimerat för frekvenser under 30Hz; en gissning enbart baserad på självsvängnings frekvensen på olika delar i kroppen :)

// Magnus;

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar