Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildstabilisator

Produkter
(logga in för att koppla)

Snolle

Aktiv medlem
Hej
Jag har som många andra funderat på att köpa en nikon d60, min fråga är nu bara om den har bildstabilisator inbyggd. Och ifall den inte har det skulle jag vilja veta några bra all around objektiv som har det.

Jag är nybörjade i ämnet men är bildstabilisator nödvändigt? Som jag har förstått blir det lätt suddiga bilder utan.

Tack på förhand.

Oj, blev lite fel att skriva detta i köpråd.. hoppas att ni kan hjälpa mig ändå.

Hej
Jag har som många andra funderat på att köpa en nikon d60, min fråga är nu bara om den har bildstabilisator inbyggd. Och ifall den inte har det skulle jag vilja veta några bra all around objektiv som har det.

Jag är nybörjade i ämnet men är bildstabilisator nödvändigt? Som jag har förstått blir det lätt suddiga bilder utan.

Tack på förhand.

Oj, blev lite fel att skriva detta i köpråd.. hoppas att ni kan hjälpa mig ändå.

Nikon har bildstabilisationen i objektiven (VR)

nej bildstablisator är inte nödvändigt men det hjälper till att ta bra bilder om det är dåligt ljus det gör att man kan ungefär 3ggr längre slutar tid utan att man får skaknings oskärpa. om man tex har ett 200mm objektiv så finns risken att man får skaknings oskärpa om slutar tiden blir över 1/200 dels sekund och då kan vr bildstablisering rädda bilden,
och Nikon och Canon har det i objektiven inte i huset alla Nikon objektiv som har VR i namnet har stablisering.

Tack, jag hade mina aningar om att VR var samma som bildstabilisator men ville vara säker.

Och den här frågan har nog ställts minst 100 gånger på Fotosidan men vilket objektiv rekommenderar ni om jag ska använda det till att t.ex ta kort på lite natur, familjefoton, kanske någon närbild på någon växt(?) och bilder på föremål som rör sig, vet inte om allt det går i samma objektiv men något som funkar till det mesta, ja ni förstår nog.

Tack

Tack, jag hade mina aningar om att VR var samma som bildstabilisator men ville vara säker.

Och den här frågan har nog ställts minst 100 gånger på Fotosidan men vilket objektiv rekommenderar ni om jag ska använda det till att t.ex ta kort på lite natur, familjefoton, kanske någon närbild på någon växt(?) och bilder på föremål som rör sig, vet inte om allt det går i samma objektiv men något som funkar till det mesta, ja ni förstår nog.

Tack

16-85VR är ett riktigt bra objektiv.
18-200VR är ett optiskt sämre alternativ men med större omfång.
18-105VR är troligen optiskt likvärdigt med 18-200VR men billigare :)
18-55VR är billigast och med sämst omfång.

Inget har något macroläge.

Jag skulle välja i den ordning jag listat dem.

Sedan finns en uppsjö av tredjepartsobjektiv som säkert är både bra och dåliga :)

Tack

Viktigare med ljusstark optik än bildstablisering tycker jag. En normalzoom med största bländare 2.8 kan ge snabbare slutartider än en som har t ex bländare 3.5-5.6 som största. Snabbare slutartider gör att man inte behöver bildstablisering i samma utsträckning, plus att man kan få till mysigt kort skärpedjup. Förutom att skakningsoskärpa minskas av snabbare slutartider minskar det även rörelseoskärpa. (Bildstablisering kan aldrig minska rörelseoskärpa.) Både stor bländaröppning och bildstablisering i samma objektiv skulle ju förstås vara ännu bättre men det blir dyrt och finns inte i normalzoomar.

Sigma 18-50 2.8 är prisvärt, liksom Tamron 17-50 2.8. Om du vill ha zoomomfång mer åt telehållet har båda tredjepartstillverkarna även en 24-70 2.8 respektive 28-75 2.8.
Mångsidigaste objektivet som nämnts kanske ändå är Nikon 18-200 VR. Det är ju en teknisk kompromiss men jag tror att det ger helt ok bilder. Inte den absolut bästa bildkvaliteten men ett zoomomfång som gör att det funkar för väldigt många situationer.

för en nybörjare skulle jag rekommendera D60 med 18-105 VR både 16-85 och 18-200 är bra men kanske väl dyra för en som skall starta med foto
18-105 ger ett mycket användbart brännvids omfång till att börja med
och finns i kit med D60 i bra pris
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=355402

Jag kollade lite på det objektivet och hittade ett komplett set med kamera och objektiv på cyberfoto, ser lovande ut.

Tack för hjälpen.

Förresten kom att tänka på en sak, är Autofokus(AF) viktigt?

Sökaren i D60 är inte direkt anpassad för MF, svårt att hitta fokus. Sedan finns det i princip inga MF objektiv som ger dig fungerande ljusmätning på en D60.

Så ja autofokus är viktigt på en D60 :)
(Även om det fungerar med manuella objektiv oxo, en hel del pilligare bara)

Sökaren i D60 är inte direkt anpassad för MF, svårt att hitta fokus. Sedan finns det i princip inga MF objektiv som ger dig fungerande ljusmätning på en D60.

Så ja autofokus är viktigt på en D60 :)
(Även om det fungerar med manuella objektiv oxo, en hel del pilligare bara)
Okej, undviker helst massa pill så tar gärna AF då.
En annan fråga jag har är, vad är SLR? På vissa hemsidor står det nikon d60 SLR och på andra inte...

Okej, undviker helst massa pill så tar gärna AF då.
En annan fråga jag har är, vad är SLR? På vissa hemsidor står det nikon d60 SLR och på andra inte...

digital single-lens reflex camera (digital SLR eller DSLR)

Börja i alla fall med ett AF, dumt att börja med MF skulle jag säga.

Både stor bländaröppning och bildstablisering i samma objektiv skulle ju förstås vara ännu bättre men det blir dyrt och finns inte i normalzoomar.
Väljer man bara fabrikat med omsorg, så visst finns det.
Canon EF-S 17-55 mm f/2,8 IS USM, till exempel.

En digital SLR är förstås en SLR som man inte stoppar film i, utan som ger elektroniska bilder på direkten.
Men om du egentligen undrade vad en SLR är, så är det alltså en enögd spegelreflexkamera. Att den är enögd innebär att det är samma öga (objektivet) som både du ser genom och som bilden tas genom. Idag är detta den vanligaste typen av kamera med utbytbar optik.

Men om du egentligen undrade vad en SLR är, så är det alltså en enögd spegelreflexkamera. Att den är enögd innebär att det är samma öga (objektivet) som både du ser genom och som bilden tas genom. Idag är detta den vanligaste typen av kamera med utbytbar optik.

Okej, så ifall man har ett teleobjektiv med mycket zoom och inte har SLR så ser man inte zoomen förens man har tagit bilden och kollar på den eller? Måste man kolla i sökaren om man har SLR?

en slr kamera är tänkt att man ska titta i sökaren när man fotar vilket är samma bild som senare belyser sensorn då spegeln fälls upp då man tar ett foto sedan kan man titta på lcd skärmen hur bilden blev
det finns kameror med live view som det kallas som fäller upp spegel
och visar bilden direkt på skärmen då behöver man inte se i sökaren
en stor nackdel med detta är att af blir långsammare ,svårt att se hur bilden blir när det är soligt ute D60 har inte live view utan då måste man upp på D5000 eller D90

en slr kamera är tänkt att man ska titta i sökaren när man fotar vilket är samma bild som senare belyser sensorn då spegeln fälls upp då man tar ett foto sedan kan man titta på lcd skärmen hur bilden blev
det finns kameror med live view som det kallas som fäller upp spegel
och visar bilden direkt på skärmen då behöver man inte se i sökaren
en stor nackdel med detta är att af blir långsammare ,svårt att se hur bilden blir när det är soligt ute D60 har inte live view utan då måste man upp på D5000 eller D90

Ah okej nu förstår jag, så alla d60 är SLR kameror? På vissa sidor står det inte.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto