Annons

Bildstabilisator i kamerahus eller i objektiv? För- o nackdelar?

Produkter
(logga in för att koppla)
elbe skrev:
Har du kanske en länk till den franska fototidningen med testet? Nyfiken!

/Leif

Nej, jag har ingen länk. Den här artikeln är skriven på ett material som arkelogerna kallar "papper". Det är en sorts yta, där text och bilder syns även utan ström pålagd. Hur detta egentligen fungerar vet inte vetenskapen idag, men en teori går ut på att grottmänniskorna målade ut mammutfett med horn från ullhåriga noshörningar på "pappret".

I vilket fall som helst så är skillnaden mellan detta test i tidningen Reponse Photo och de andra jag läst att detta är vettigt upplagt:

De utgår från den tradtionella 1/brännvidden regeln, med hänsyn tagen till cropfaktor, för att bestämma antal tjänade steg.

Alla mätningar gjordes vid 120mm brännvidd.

Bilder tas med längre och längre slutartid. Resultatet redovisas som en graf där x-axeln visar antal steg under nominell slutartid.
Y-axeln visar procentandelen skarpa bilder.

Det är alltså en graf som börjar vid 100% vid den nominella slutartiden och sedan följer en S-formad kurva som dör ut nånstans i Kichisaga där antiparkinsonen inte tyar längre.

Om jag kommer ihåg rätt så togs bilderna av två snubbar på tidningen. Det prövade även att sätta kameror i händerna på inte ont anande förbipasserande.

De konstaterade att en oerfaren fotograf skakar mer i absoluta termer, MEN OCKSÅ att förbättringen med antiparkinson (jämfört med ostabiliserat) i antal steg räknat är nästan likvärdig för erfarna/oerfarna andvändare.

För att översätta den här S-kurvan till ett värde använder de definitionen: "Antal tjänade steg under nominell slutartid, där 70% av bilderna är skarpa"

Vinnaren blev Nikon med 4.2 steg, de hade också den bästa S-kurvan som låg på 100% åtminstone ett steg under nominell tid. Sen kom canon på 4.1 steg.

Sedan Sony och Pentax på 3.5 eller nåt, sigma 3 steg och olympus med 2.6 steg och den fulaste kurvan som inte såg ut som Jennifer Lopez.

Ja, jag vet, det är inte en 100% vetenskaplig undersökning och knasbollarna på det här forumet kommer att klaga på att testarna inte är objektiva, att de borde haft ett annat objektiv eller ett annat hus från den eller den tillverkaren, att snubbarna själva säkert har canon och nikon, att det var fullmåne, att de testade Olympus efter lunch med 1l rödtjut i blodet etc, etc....

Jag blev själv förvånad att husantiskaksystemen presterade såpass bra, särkilt med tanke på hur kort tid de existerat.

Tidningens slutsats är att:

1.Optisk stabilisering fortfarnde är bättre, men också att:

2.Det är sannolikt att hussystemen knappar in på försprånget, pga att det idag är en såpass outvecklad teknik, jämfört med objektivbaserade system som finslipats längre.

FlyerOne skrev:

4) Sony är världens största elektronikföretag. En svårslagen resurs när det gäller att tillverka digitala kameror, där elektroniken får allt större och större betydelse.

Säljer sony och panasonic så många kameror???

FlyerOne skrev:
Det är ju så att SAMTLIGA Minolta/Sony AF-objektiv (dvs allt som tillverkats under de senaste 22 åren) inom hela området passar på SAMTLIGA Minolta/Sony AF-kamerahus - från instegskameror till pro, analoga eller digitala, och genom hela systemet, ...
Inte så att jag tror att Sony går under, bara ett litet förtydligande efterlyses

Är det så som du säger? Är inte DT-objektiven gjorda för APS-C sensorer och därmed passar inte för filmkameror och för eventuellt kommande småbilds DSLR? Det är klart det går säkerligen montera objektiven men till vilken nyttja?

För övrigt är jag FÖR stabiliseringen i huset om någon är intresserad. :)

Bifogar en bild gjort på frihand med slutartiden på 0,5 sek och med stabiliserade 18 mm (VR). Alltså, ja, bildstabilisering hjälper även för vidvinklar på 0,5 sec.

Bilagor

• _d300401_400.jpg
    _d300401_400.jpg
    45.8 KB · Visningar: 277
timofej skrev:
Inte så att jag tror att Sony går under, bara ett litet förtydligande efterlyses

Är det så som du säger? Är inte DT-objektiven gjorda för APS-C sensorer och därmed passar inte för filmkameror och för eventuellt kommande småbilds DSLR? Det är klart det går säkerligen montera objektiven men till vilken nyttja?

För övrigt är jag FÖR stabiliseringen i huset om någon är intresserad. :)

Bifogar en bild gjort på frihand med slutartiden på 0,5 sek och med stabiliserade 18 mm (VR). Alltså, ja, bildstabilisering hjälper även för vidvinklar på 0,5 sec.

Han ljuger det är 0,3 sec.

[Image]
Make = NIKON CORPORATION
Model = NIKON D300
Orientation = top/left
X Resolution = 300
Y Resolution = 300
Resolution Unit = inch
Software = GIMP 2.4.2
Date Time = 2008-01-08 10:43:39
Artist = Timour Fastovski
Copyright = © Timour Fastovski, 2007
Exif IFD Pointer = Offset: 268

[Camera]
Exposure Time = 1/3"
F Number = F3.5
Exposure Program = Manual
ISO Speed Ratings = 200
Exif Version = Version 2.21
Date Time Original = 2007-12-24 17:22:52
Date Time Digitized = 2007-12-24 17:22:52
Shutter Speed Value = 1.32 TV
Aperture Value = 3.61 AV
Exposure Bias Value = ±0EV
Max Aperture Value = F3.48
Metering Mode = Pattern
Light Source = unknown
Flash = Off
Focal Length = 18mm
User Comment = (c)[email protected]
Subsec Time Original = 0.51"
Subsec Time Digitized = 0.51"
Color Space = sRGB
Exif Image Width = 1280
Exif Image Height = 851
Sensing Method = One-chip color area sensor
File Source = DSC
Scene Type = A directly photographed image
CFA Pattern = [R,G],
[G,B]
Custom Rendered = Normal process
Exposure Mode = Manual exposure
White Balance = Auto white balance
Digital Zoom Ratio = 1x
Focal Length In 35mm Film = 27mm
Scene Capture Type = Normal
Gain Control = None
Contrast = Normal
Saturation = Normal
Sharpness = Soft
Subject Distance Range = unknown

[Thumbnail Info]
Compression = JPEG Compressed (Thumbnail)
X Resolution = 72
Y Resolution = 72
Resolution Unit = inch

Robin Gyllander skrev:
Nja... tycker att du kunde ha valt lite trevligare ord än "ljuger". Kom ihåg fel helt enkelt. Skulle jag vilja ljuga skulle jag kunna editera exif infon eller radera den helt enkelt.

Kontentan är däremot detsamma - även på långa slutartider och vid vidvinklar hjälper bildstabiliseringen.

Robin Gyllander skrev:

[Image]
Make = NIKON CORPORATION
Model = NIKON D300
Orientation = top/left
X Resolution = 300
Y Resolution = 300
Resolution Unit = inch
Software = GIMP 2.4.2
Date Time = 2008-01-08 10:43:39
Artist = Timour Fastovski
Copyright = © Timour Fastovski, 2007
Exif IFD Pointer = Offset: 268

[Camera]
Exposure Time = 1/3"
F Number = F3.5
Exposure Program = Manual
ISO Speed Ratings = 200
Exif Version = Version 2.21
Date Time Original = 2007-12-24 17:22:52
Date Time Digitized = 2007-12-24 17:22:52
Shutter Speed Value = 1.32 TV
Aperture Value = 3.61 AV
Exposure Bias Value = ±0EV
Max Aperture Value = F3.48
Metering Mode = Pattern
Light Source = unknown
Flash = Off
Focal Length = 18mm
User Comment = (c)[email protected]
Subsec Time Original = 0.51"
Subsec Time Digitized = 0.51"
Color Space = sRGB
Exif Image Width = 1280
Exif Image Height = 851
Sensing Method = One-chip color area sensor
File Source = DSC
Scene Type = A directly photographed image
CFA Pattern = [R,G],
[G,B]
Custom Rendered = Normal process
Exposure Mode = Manual exposure
White Balance = Auto white balance
Digital Zoom Ratio = 1x
Focal Length In 35mm Film = 27mm
Scene Capture Type = Normal
Gain Control = None
Contrast = Normal
Saturation = Normal
Sharpness = Soft
Subject Distance Range = unknown

[Thumbnail Info]
Compression = JPEG Compressed (Thumbnail)
X Resolution = 72
Y Resolution = 72
Resolution Unit = inch

Det är ju sjukt när man börjar kolla upp trovärdigheten på bilderna i inläggen, Jag har kollat jag med bara för att kolla nu när du säger att det är 1/3, men i min dator så visar den på 1/2 sekund.

mikael janghov, tycker det är slutsatsen där är viktig :
"Tidningens slutsats är att:

1.Optisk stabilisering fortfarnde är bättre, men också att:

2.Det är sannolikt att hussystemen knappar in på försprånget, pga att det idag är en såpass outvecklad teknik, jämfört med objektivbaserade system som finslipats längre."

Mina tankar om detta är följande:
1) Det finns mer utrymme att förbättra husens bildstabilsering i och med det oftare kommer nya hus än nya / uppgraderade objektiv. Samt mer plats att göra förbättringar i husen.
2) Det finns redan en massa objektiv med bildstabilisering och de överlever oftast flera olika (års)modeller av husen så dom kommer att halka efter.
3) Än så länge finns det inte hus som stabiliserar i djupled, men har för mig att det finns i objektivstabiliseringen.
4) objektivstabilseringen har fördelen med att man ser "hur stabilt det blir".

//Calle

Såg ett test i nya fototidningen foto för alla med bonniers, där Olympus SLR med bild stabilisator vann testet över Nikon och Canons objekit stabilisator. Svart på vitt!
Det är inte så dumt att ha det i huset.

Errko skrev:
Det är ju sjukt när man börjar kolla upp trovärdigheten på bilderna i inläggen, Jag har kollat jag med bara för att kolla nu när du säger att det är 1/3, men i min dator så visar den på 1/2 sekund.

Min burk visar följade :
"
Exif IFD0

* Camera Make = NIKON CORPORATION
* Camera Model = NIKON D300
* Picture Orientation = normal (1)
* X-Resolution = 300/1 = 300.00
* Y-Resolution = 300/1 = 300.00
* X/Y-Resolution Unit = inch (2)
* Software/Firmware Version = GIMP 2.4.2
* Last Modified Date/Time = 2008:01:08 10:43:39
* Artist = Timour Fastovski
* Copyright Owner = © Timour Fastovski, 2007

Exif Sub IFD

* Exposure Time (1 / Shutter Speed) = 4/10 second = 0.40000 second"

//Calle

timofej skrev:
Nja... tycker att du kunde ha valt lite trevligare ord än "ljuger". Kom ihåg fel helt enkelt. Skulle jag vilja ljuga skulle jag kunna editera exif infon eller radera den helt enkelt.

Kontentan är däremot detsamma - även på långa slutartider och vid vidvinklar hjälper bildstabiliseringen.
Glömde använda smiley. På panda exif är det 0,3 och windows 0,5 vem har rätt? Panda exif känns ju trovärdare.

Errko skrev:
Kolla exif i bilder är ju skitkul.

Errko skrev:
Tack Ralf för uppbackningen. Var nästan säker själv på att jag använde 0,5 sec. Konstigt i så fall att olika exif-läsare tolkar exif infon olika. Den jag har på jobbet säger 0,4 sec vilket är iofs närmare till 1/3 sec än till 1/2. :)

FlyerOne skrev:
Är nästan lika tvärsäker på att detta optiskt är gamla konstruktioner (fattningarna är naturligtvis nya). De enda som har betalat Zeiss för nykonstruktioner inom 35mm-området är Sony.

Med lite tur kan jag t.o.m. komma ihåg var någonstans jag läste uppgiften, och därför kunna länka till den... :)
Följande skrevs när Zeiss hade annonserat att de skulle börja sälja ZF (och ZS med M42-fattning).
http://www.robgalbraith.com/bins/content_page.asp?cid=7-7890-8183
Galbraith ställer frågor till Zeiss. Det här är två av dem:

Q. How would you compare the optical quality of ZF/ZS lenses to existing Zeiss lenses for Contax 35mm cameras?

The new ZF lenses are improved in two ways over previous Contax RTS versions: better straylight suppression, leading to cleaner, crisper color, and improved aperture geometry, leading to more pleasing, more natural looking circular out-of-focus highlights.

Q. For Canon users, what will be the advantage (optically and otherwise) to purchasing a ZS screw-mount lens and placing an adapter on that, relative to purchasing a used Zeiss lens for Contax and mounting that to a Canon EOS camera with an adapter?

The ZS lens will show superior straylight suppression, a technology recently developed by ZEISS for cinematography lenses, and now made available to still photo SLR lenses. Also, ZS come with the new and almost circular aperture, which will produce much nicer out-of-focus highlights than the hexagon or octagon shaped apertures which were used in Zeiss lenses for Contax RTS.
Huruvida detta kan räknas som att objektiven, åtminstone delvis, är nykonstruerade är kanske en svår filosofisk fråga. ;-)

Sten-Åke Sändh skrev:
Nä varför då? Om du upplever att du verkligen vill ha och behöver tekniken så kan du ju alltid köpa Sigmas och Tamron optiskt stabiliserade objektiv om du inte kan motivera dig att ta kostnaden för orginalen. Är du dessutom lika stadig som Jesper på hand, så komer du inte heller behöva någon stabilisering. Då kan du ju köpa billiga orginalobjektiv utan stabilisering när folk säljer av dessa framöver (stabiliserade blir ju bara billigare över tid och mer tillgängliga för fler). Det är väl trots allt en fördel med Canon och Nikons teknikspår - man kan om man vill men man behöver inte. Vi lever trots allt i en brytningstd i detta avseende.
Det var mest en pik. Jag har klarat mig bra utan bildstabilisering hittills och kommer nog göra det i framtiden också. Det enda tillfället jag känner att jag behöver VR är på tele och där äger jag redan det trevliga objektivet 70-300VR. Tack vare det har jag tagit skarpa bilder handhållet på 300mm med 1/45. Men oftast har jag antingen tillräckligt med ljus, på tok för lite ljus eller motiv som inte sitter stilla nog för att VR ska vara värt. Därför kommer min nästa glugg bli en Tamron 17-50/2,8 och inte en 16-85/3,5-5,6VR. Men men. Det ska bli kul att se vad som händer i framtiden. Ny teknik är alltid kul och nya leksaker likaså.

FlyerOne skrev:

Det räcker med att bara summera lite av det vi redan vet:
1) Sony kommer att ha inte mindre än 55 olika objektiv i Alpha-fattning i produktion vid slutet av år 2009 (detta innebär ju objektiv-lanseringsambitioner på en nivå som varken Canon, Nikon eller någon annan tillverkare ligger i närheten av).

Det är ju så att SAMTLIGA Minolta/Sony AF-objektiv (dvs allt som tillverkats under de senaste 22 åren) inom hela området passar på SAMTLIGA Minolta/Sony AF-kamerahus - från instegskameror till pro, analoga eller digitala, och genom hela systemet, och då är SAMTLIGA funktioner aktiva - exponering, autofokus, antiskak, spotmätning och vad ni vill. Detta är ju sannerligen inte fallet när det gäller vare sig Nikon eller Canon!

Således, Alpha-systemet är DET ENDA rena systemet på SLR-marknaden. Vare sig Canon eller Nikon har ett rent system, utan snarare ett antal delsystem, som är delvis kompatibla inom ett antal olika ingränsningar.

Du har helt rätt, detta är faktiskt sant. Tre av mina Minolta-objektiv tillhör generation 1 och de började alla tillverkas 1985 (24mm/2,8, 50mm/1,7 och 70-210mm/4. De är nästan i nyskick och de funkar utan begränsningar med både KM 7D och nya A700 med den positiva skillnaden att bildstabiliseringen blivit allt bättre och AF i den senaste tappningen är nära dubbelt så snabb som i 7D.

Om du har rätt så kommer Sony att om ett drygt år kanske ha 55 objektiv. Notera att alla kommer att fungera med bildstabilisering. Om man gör den lilla kollen och går in på CyberPhoto, så har de idag 64 olika Canon-objektiv. 22 av dessa har IS resten har det inte. Jesper hävdar att detta sortiment är heltäckande till skillnad från Sonys som idag på CyberPhoto har endast 17 objektiv i listan. (Med reservation för att CyberPhoto inte har allt så skulle väl nästan det vara till Sonys nackdel. Sony är den nya killen i kvarteret.) Skillnaden är dock att Sonys samtliga objektiv fungerar med SSS-bildstabilisering.

Tittar man efter noga dock så ser man ju att det är en mängd varianter av samma sak i Canons fall. Standardkvalitet eller L-glas, med USM, med USM och IS och dessutom i olika varianter av ljusstyrka. Sen är det vanliga gamla FF objektiv och nya anpassade för mindre processorer. Sony har också parallella uppsättningar inom olika brännviddsområden och ljusstyrka och kan inte heller undvika parallella linjer för FF och APS-C, men de behöver inte ta hänsyn till att tillhandahålla billigare objektiv utan bildstabilisering som Canon. Hela 42 av Canons objektiv i CyberPhotos lista saknar faktiskt IS vad jag kan se!

För att vidare återanknyta till tidigare diskussion kring kostnaden för IS så undrar man ju om det är stor skillnad i kvalitet mellan Canon EF 70-200/4,0 L USM och Canon EF 70-200/4,0 L IS USM. På papperetverkar det bara vara IS och skillnaden i pris är 4200 spänn. Kollar man på Canon EF 70-200/2,8 L USM och jämför med Canon EF 70-200/2,8 L IS USM så är skillnaden i pris hela 6195 spänn. Om allt annat är lika utom IS i dessa objektiv verkar det som om Canon t.o.m. tar ut mer för IS om ljusstyrkan samtidigt är bättre. Detta kan måhända visa att Canon prutar på betalningen för IS i sina konsumentobjektiv som de avser att bundla i kit men de tar ordentligt betalt för sina stabiliserade telen. Sensorbaserad bildstabilisering behöver fortfarande inte kosta mer än 500 spänn varje gång du byter kamerahus. Om 6200 spänn är korrekt ovan så räcker det till att byta kamera 12 ggr och dessutom köpa en bra dagens rätt ett par dar. Detta gäller dock bara om man bestämt sig för att bara ha detta enda objektiv. Annars finns det väl ingen gräns för hur dyrt det kan bli. Det kostar som sagt att ligga på topp.

Det ska bli intresssant att se vad som kommer att ske det närmaste året i Canons sortiment av objektiv såväl som i Sonys när det gäller objektiv såväl som priser. Intressant bidrag av dig.

Senast ändrad:
Zotamedu skrev:
Det var mest en pik. Jag har klarat mig bra utan bildstabilisering hittills och kommer nog göra det i framtiden också. Det enda tillfället jag känner att jag behöver VR är på tele och där äger jag redan det trevliga objektivet 70-300VR. Tack vare det har jag tagit skarpa bilder handhållet på 300mm med 1/45. Men oftast har jag antingen tillräckligt med ljus, på tok för lite ljus eller motiv som inte sitter stilla nog för att VR ska vara värt. Därför kommer min nästa glugg bli en Tamron 17-50/2,8 och inte en 16-85/3,5-5,6VR. Men men. Det ska bli kul att se vad som händer i framtiden. Ny teknik är alltid kul och nya leksaker likaså.

Jag tycker det är intressant med folk som säger att "de klarat sig bra tidigare utan bildstabilisering" eller att "de inte har något behov av den" underförstått att de är så stadiga på handen ändå att de kör jämnt race med bildstabiliserade system handhållet. Känns lite Arne Tammer för mig.

Alla precis alla är besatta av skärpa här och i alla sammanhang där man diskuterar kameror och objektiv. De sitter och kollar pixlar i minst 100% och för svettningar och ångest över "mjuka" bilder. Samtidigt säger man nej till ett hjälpmedel som kostar en ynklig 5-hundring om man vill. Jag får faktiskt inte ihop detta. Skulle detta innebära då att du inte ens skulle reflektera över ett VR om du nu skulle få det till samma pris som ett utan? Jag tror få skulle tacka nej till det allt annat lika (skärpa, ljustyrka, byggkvalitet e.t.c.). Varför säger inte folk bara att de inte har råd? Det är väl inget fel i att inte ha råd? Det finns väl VR i Nikons mest ljusstarka objektiv också eller hur? Men det är dyrt och alla har inte råd.

Canon 70-200/4L IS är Canons skarpaste zoomobjektiv (om jag inte missminner mig) - skarpare än den utan IS och än båda 2,8-varianterna. Det är alltså inte bara IS som skiljer objektiven åt.

Jag tycker det är bra med stabilisering i husen i och med att man då får stabiliserat med alla objektiv, men jag är helt övertygad om att stabilisering i objektiven är mer effektivt och ger bättre bildkvalitet. Att en del tycker annorlunda är förstås ofrånkomligt, men jag får ju tycka vad jag vill :)

Att däremot påstå att Nikon och Canon "målat" in sig i ett hörn tycker jag bara är fånigt!

Sten-Åke Sändh skrev:
Om allt annat är lika utom IS i dessa objektiv verkar det som om Canon t.o.m. tar ut mer för IS om ljusstyrkan samtidigt är bättre. Detta kan måhända visa att Canon prutar på betalningen för IS i sina konsumentobjektiv som de avser att bundla i kit men de tar ordentligt betalt för sina stabiliserade telen.
Canon sätter förstås det pris som marknaden accepterar. Folk som köper dyra grejer är i allmänhet mindre priskänsliga och accepterar ett högre påslag för en extra feature. Saker som säljs på en massmarknad (eller åtminstone en större marknad :) är känsligare för stora påslag.

Marknaden, inte tillverkarens kostnader, bestämmer priset.

Senast ändrad:
Sten-Åke Sändh skrev:
Jag tycker det är intressant med folk som säger att "de klarat sig bra tidigare utan bildstabilisering" eller att "de inte har något behov av den" underförstått att de är så stadiga på handen ändå att de kör jämnt race med bildstabiliserade system handhållet. Känns lite Arne Tammer för mig.
Jag tycker mig ha behov av bildstabilisering på medellånga brännvidder.

Långa telen måste man ändå sätta på stativ eller annat stöd eftersom det blir lite jobbigt i längden att hålla dem, och ingen bildstabilisering i världen klarar av att kompensera för att objektivet pekar ner mot marken istället för mot motivet.

Kraftiga vidvinklar å sin sida är inte lika känsliga för skakningar, så i allmänhet är bildstabiliseringsbehovet mindre där.

Mellanbrännvidderna, cirka 28-135 för småbild, går att handhålla och är känsliga för skakiga händer, så där har jag ett definitivt behov av bildstabilisering.

Klart att det är bra att ha någon form av bildstabilisering ständigt tillgänglig.

AFE skrev:
Canon 70-200/4L IS är Canons skarpaste zoomobjektiv (om jag inte missminner mig) - skarpare än den utan IS och än båda 2,8-varianterna. Det är alltså inte bara IS som skiljer objektiven åt.

Problemet med IS som visat sig är ju inte att göra en optisk design som är skarp utan få den att hålla över tiden och få en tillräckligt hög tillverkningspresition.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar