PMD
Aktiv medlem
(Vidare off topic.)Jocke919 skrev:
Off Topic
Sten-Åke (liksom jag) är tillräckligt gammal för att ha varit med på den tiden minne var dyrt. (Och då menar jag dyrt.) Gamla vanor sitter hårt.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
(Vidare off topic.)Jocke919 skrev:
Off Topic
Sten-Åke Sändh skrev:
Men det kan ju också bero på att jag bygger dataprogram. Jag tycker inte om samma logik på flera ställen. Det kostar alltid mer att underhålla redundant logik än logik på ett enda ställe. Så är det bara. Canons lösning är onödig redundans. Onödig redundans är nästan alltid onödigt dyrt
Robin Gyllander skrev:
Eller memory stick?
Vad hände med betamax det är väl bättre än VHS?
Sony har alltid förlorat formatkrigen måtte deras blue ray iaf vinna.
När då?tormig skrev:
Olympus har ju hoppat av SLR-segmentet förr
Någon som minns Canons, Chinons med fleras försök till autofokus i systemkameror innan Minolta kom med sin AF 7000 där autofokusen styrdes från kamerahuset? En teknik som alla systemkameratillverkare har använt sen dess. Bara placeringen av fokusmotorn varierar.tormig skrev:
någon som minns Betamax?
itmila skrev:
att Canon och Nikon tänker att man uppgraderar kamera oftare än objektiv? Om man t ex köper ett canon 70-200/4 L IS så har man det i 20 år eller mera, men under den tiden så byter man kamera 4-5 gånger. Utveckling går väl betydligt snabbare på kamera sidan än objektivsidan...eller har jag fel?
elbe skrev:
En tanke... I en sensorbaserad bildstabilisering ligger den aktiva enheten längst bak i strålgången (på filmplanet) medans det i en optikbaserad lösning kan stabiliseringslinsen placeras optimalt i strålgången med mindre rörelse för bättre effekt...eller?
[/url]
Och vad har du för pålitlig källa till den smått sensationella informationen?iSolen.se skrev:
...och det är precis det som ger ett steg extra eller två med optisk bildstabilisering.
Storleken har nog ingen större betydelse (här heller) men massan har. Utan att veta gissar jag att linserna är tyngre än sensorn men eftersom du uttalar dig utan tveksamhet har du säkert pålitliga uppgifter som kan vidimera även detta påstående.Lättare att flytta några små linselement än att flytta runt en hel sensor.
I början på tråden nämner mikael janghov att en fransk fototidning gjort just detta. Resultatet han redovisar lär inte inte lugna anhängarna av antiskak i huset. Det fick inte stop på diskussionen då, för tre dagar sedan och lär inte göra det nu hellerRobin Gyllander skrev:
Kan inte 2 gå ihop en med en canon lr nikon och en med ppentax lr sony och testa?? Så får vi allt utrett.
paddmannen skrev:
Läste ett ganska seriöst test i fransk fototidning nyligen där de kom fram till att canon och nikon var bäst med 4 stegs vinst.
Delad bronsplats sedan för sony och pentax med 3.2 steg eller nåt. Olympus låg på 2.5.
Om du läser i Pentax- respektive Sony-forumen så presenteras där testresultat från andra tidningar vilka utnämnt just deras system till vinnare. Vad är det som gör de testerna mindre värda?tormig skrev:
I början på tråden nämner mikael janghov att en fransk fototidning gjort just detta.
Eh, har jag påstått det, att deras tester är mindre värda? Jag bara påminde om ett inlägg i början på en numera ganska lång tråd. Varför är du så angelägen om att pådyvla mig en åsikt jag aldrig uttryckt?P.R. skrev:
Om du läser i Pentax- respektive Sony-forumen så presenteras där testresultat från andra tidningar vilka utnämnt just deras system till vinnare. Vad är det som gör de testerna mindre värda?
P.R. skrev:
Om du läser i Pentax- respektive Sony-forumen så presenteras där testresultat från andra tidningar vilka utnämnt just deras system till vinnare. Vad är det som gör de testerna mindre värda?
Jocke919 skrev:
Off Topic
fast att använda redundant kan öka prestandan, att tex placera ett funktionsanrop för att slippa redudant kod i en loop kommer generera en drös med jumps eller värre cjumps som kommer slöa ner loopen otroligt mycket. I många fall spelar det inte någon större roll om tex loopen inte körs så mycket och/eller den anropade funktionen innehåller mycket kod. Naturligtvis är det lättare för programeraren att ha samma logik på ett ställe och i större system kan det i många fall vara omöjligt att lösa på annat sätt men det kostar i prestanda.
Men det kostar att ligga på toppSten-Åke Sändh skrev:
Sant kompromissen gäller även i fallet normaliserat respektive icke normaliserat data i databaser. Prestanda är alltid viktig. Men grejen är ju att i detta fall ser vi ytterst marginella prestandavinster om ens några. Det är därför jag tycker mig kunna dra parallellen. Redundans är alltid dyrare att underhålla och optiskt stabiliserade system är både dyrare i inköp och underhåll (uppgradering vid teknikskiften).
jorgene skrev:
Visst finns det direkta jämförelseobjekt, men det ger oss ingen vidare prisuppfattning för VR i sig, eftersom efterföljarna med VR i allmänhet kraftigt *sjunkit* i pris. Och detta trots att optiskt kvalitet och byggkvalitet ökat. Direkta exempel jag kommer på nu på rak arm, är 300VR, 400VR, 500VR, 600VR, 105 Macro VR och 70-200VR. Så även om VR kostar en liten slant "extra", så har objektiven ovan sjunkit med 10-20%, trots att VR tillkommit och kvalitén ökat.
Jeppe skrev:
Mmm.. Fast den dagen man står på kebnekaises topp och AS-tjofräsen lägger av, kunde det varit bra med redundans...eller? Så jag är väl inte av samma uppfattning som dig, helt enkelt.
Lite mer offtopic, kör du samma stuk vid din bildlagring? Själv betalar jag mer än gärna för redundans. Hade en kund som ringde strax före jul, som undrade om jag möjligen hade kvar bilderna jag tog åt dem för tre år sedan. Som tur är, har jag redundans och kunde bränna en ny skiva åt honom.
itmila skrev:
att Canon och Nikon tänker att man uppgraderar kamera oftare än objektiv? Om man t ex köper ett canon 70-200/4 L IS så har man det i 20 år eller mera, men under den tiden så byter man kamera 4-5 gånger. Utveckling går väl betydligt snabbare på kamera sidan än objektivsidan...eller har jag fel?
Jag ber så hemskt mycket om ursäkt, det var inte min avsikt. Om du kan förlåta detta mitt övertramp kanske du ändå kan se att min huvudpoäng var att enstaka tester på något så svårtestat som bildstabilisering egentligen säger väldigt lite. När det som i denna tråd och de andra jag nämnde dessutom (i bästa fall) handlar om andrahandsuppgifter där någon läst och refererar utvalda delar av testet blir uppgifterna ännu mer osäkra.tormig skrev:
Varför är du så angelägen om att pådyvla mig en åsikt jag aldrig uttryckt?