ANNONS
Annons

Bildstöld....

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Helt rätt

twmail skrev:
Hej Cissi.

Jag tycker att du gått helt rätt väg vad gäller den här frågan.

Detta är ju en win-win både för dig och bildbyrån.
Om du "stämmer bildbyrån på X-kronor så lär de ju i sin tur stämma "tjuven" på minst det beloppet plus administration.

Då är ditt mål nått, dvs. att klämma åt "tjuven" så hårt det går. Och detta helt enligt A. Vricklunds åsikt, även om du går en annan väg än han.

Du går plus och bildbyrån går plus om de nu i sin tur stämmer "tjuven".

Om bildbyrån i sin tur anser att "tjuven" är en tillräckligt stor inkomstkälla kommer de ju att släppa det. Men det är ju inte ditt bekymmer.

Står själv och funderar vad jag ska göra och i vilken ände jag ska börja nysta i ett fall där ett kommersiellt företag nyttjar och har nyttjat mina bilder utan att ens fråga...

Mvh Thomas


Hej Thomas

Det finns ju en inte obetydande osäkerhetsfaktor att inleda en rättsprocess i utlandet, precis som Anders Eric skriver kan man kanske inte ta för givet att man vinner bara för att man har rätt.
Jag hade nog tänkt mej för både en, två och tre gånger innan jag gått via domstol.
Personligen hade jag antagligen i detta fallet först pressat X otroligt hårt, hotat X med att stämma bildbyrån, och fått X att inse att jag har den möjlighet och om X inte vill gör upp med mej kommer X att få göra upp med bildbyrån i så fall.
Jag hade sett vad jag kunnat pressa ut från X, antagligen nöjt mej med detta beroende på vad X erbjudit och på så sätt kanske sluppit en osäker rättsprocess.
Jag hade på så sett gett X en ordentlig näsbränna och gärna sluppit gå via domstol även om det KANSKE gett mer i kronor och ören.
 
Senast ändrad:
Re: Re: Helt rätt

Hades skrev:
Jag hade nog tänkt mej för både en, två och tre gånger innan jag gått via domstol.

Jag kan tänka mig attt Cissi troligtvis redan tänkt sig för ett antal fler gånger än vad det verkar i diskussionen. Hon verkar dessutom ha mailat och pratat med bildbyrån om det går att göra upp utan att blanda in advokater. Nu verkar ju inte det ha varit möjligt och vi kan bara hålla tummarna för att det går bra och stötta Cissi i den process som pågår...

Lycka till Cissi! Hoppas du kan få din rättvisa...
 
Ännu en tråd som inte fått nån upplösning. Man undrar ju, hur går det för alla som anmäler o försöker få rätsida på bildstölder av olika slag. Rinner det bara ut i sanden?
 
Jag tycker Thomas har helt rätt med hur du bör göra, fotografer måste behålla sina rättigheter och få lön för mödan oavsett om ens känslor säger det eller inte. Däremot håller jag också med Anders om att det är "X" som gjort fel, och bildbyrån blev lurade och att man därför inte ska lasta dom för hårt.

Men rätt ska va rätt, bildbyrån har ett ansvar och borde inte ha publiserat bilderna och du måste få det som är ditt, och enda sättet är att stämma bildbyrån och hoppas att dom i sin tur stämmer "X".

Och som folk här redan påpekat så kan det vara svårt att vinna fast att man har rätt så var nog Anders förslag om att "klämma åt" och vara "hotfull" mot "X" ganska bra. Men återigen, fotografer har en rättighet som man ska stå för och kämpa för.

Både "X" och bildbyrån gjorde fel och eftersom enda sättet för dig att få ersättning troligen är att gå genom domstol mot bildbyrån så bör du göra det!

Hoppas dessutom att dom i sin tur stämmer "X", för det skulle ju vara det som var rättvisast för hon gjorde ordentligt fel!

Hoppas du får dina pengar Cissi!, Det är du värd!

Sen tycker jag också att Anders "den andra" inte har så värst mycket här på FS att göra, FS är till för fotografer som vill diskutera foton och sånt som har med det att göra. FS är inte rätt sida för personangrepp, och Anders "den första" får mer än gärna vara med och diskutera oavsett vad han har för funderingar, för inget är rätt och inget är fel, det är bara vad som är bäst för varje enskild person som räknas.

Därför hoppas jag att du (Anders "den andra") fick dig en funderare nu och överväger om FS verkligen är nått för dig.


Lycka till Cissi!
 
Undrar ju lite vilken Anders det är du väljer att hoppa på... Om det nu är mig så kan du ju få mothugg på en gång...

Jag tycker precis som jag vill, precis som alla andra. När sen nån dessutom förslår sånt som är helt bort i tok.... Så kan det liksom hetta till lite. Men att förslå nåt så barnsligt som att nån borde söka sig nån annanstans för att man råkar ha lite olika syn på tillvaron... Tja, dom dumheterna får stå för dig.

Jag ser att du sällar dig till dom som tycker att man helt ska bortse från lag och praxis på området. Ni får ju gärna slåss för det om ni vill, jag förbehåller mig rätten att bekämpa era åsikter.

Liten kommentar till Kg som undrade om man aldrig får rätt ifråga om "bildstölder".

Jovisst får man det, jag har i stort sett aldrig haft några problem med att få ut precis vad jag begär när jag kommer på nån med att olovandes använda mina bilder. Trillade just ner ett behagligt antal tusenlappar från en institution som för andra gången "åkte dit" på en bild. Dyra läropengar för dom när det räcker med ett telefonsamtal för att komma betydligt billigare undan.

Det är det här med att hitta sitt "stulna" material som är det svåra, inte att få rätt.
 
Du får ge mig mothugg om du nu tycker det är nödvändigt men det tycker inte jag och den åsikten får jag ha! Men ge dig inte på andra bara för att dom inte tycker precis som du!

Sen om du hade läst lite nogrannare hade du sett att jag tyckte att det var bäst att gå till domstol mot bildbyrån.

Du får också jättegärna diskutera här men varför måste du angripa folk?

Tycker du inte att det är bättre att du skriver vad du har för uppfattning än att påpeka att dom andras inte är bra?

Och ja, du får ju ha åsikter men du kan ju försöka folmurera dom bättre. Och jag tror inte du hade fällt kommentaren: "Titta!!!

Nu har hr. Vricklund hittat ännu en tråd att sabba!!!

Du är helt otrolig!!!" om vi hade suttit i samma rum allihop och diskuterat denna fråga. Har jag rätt?

/Michael
 
_Michael_ skrev:
Nu har hr. Vricklund hittat ännu en tråd att sabba!!!
Nyfiken som jag är så undrar jag vilka diskussioner du syftar till Michael? Hr Vricklund var senast inloggad 23/1 och du blev medlem 21 dagar senare och har ju gjort hela 3 inlägg (varav 2 i denna tråden.)

Fast met undrar jag hur det gått för Cissi..
 
CissiNyblom skrev:
Nu är jag riktigt, riktigt arg! Vore mycket tacksam för hjälp om hur jag ska tackla den här situationen. Hoppas att länkar är ok...

Så här ligger det till.
I mars fotograferade jag en amerikansk ryttare, då bosatt i Danmark, som tävlade i Sverige.
Hon ville köpa bilderna, två för att publiceras i en tidning och tre för privat bruk. Mailkonversationen finns bevarad, med hennes beställning.

Vi kom, via telefon, överens om att hon skulle få bilderna (fortfarande så gällde det två för publicering, tre för privat bruk) mot att hon beställde en annan produkt av oss (värd mycket mer än bilderna). Så långt allt väl.

Allt har sedan dragit ut på tiden, på grund av en skadad häst. Sånt kan hända, men vi var helt överens om att hon skulle köpa den aktuella produkten (kan nämna att den kostar 10 000:- plus moms - dock momsfritt). Helt plötsligt får jag veta att hon flyttat tillbaka till USA, det blir av naturliga skäl inget av hennes beställning då den aktuella hästen är kvar i Danmark.

Nu skulle jag, vilket jag inte talat om för henne, skickat en räkning på bilderna plus för nedlagt arbete på den andra produkten. Här har dock varit väldigt stressigt på sistone så jag har helt enkelt inte hunnit. Tur är väl det, efter dagens upptäckt...

Idag hittar jag FYRA av mina bilder i en amerikansk, välkänd hästfotodatabas. Dom säljer alltså mina bilder. Fotograf är inte nämnd.

Bilderna ligger här:
http://www.phelpsphotos.com/phelpsphotos/controller/controller.jsp?nextPage=searchPhotos

Sök på Fontana så hittar ni dem.

Så, bilderna är ju helt klart stulna. I överenskommelsen handlade det om att TVÅ bilder skulle användas för publicering, inget om att de skulle vidareförsäljas.

Har ringt PhelpsPhotos och lämnat meddelande på deras telefonsvarare, att dom ska ringa upp.

Frågan är - vem ska jag fakturera? Hur mycket? Det ordinarie priset var 1520:- plus moms för samtliga bilder, för EN publicering av två bilder där fotograf nämns samt tre bilder för privat bruk.

Mycket tacksam för hjälp!

Mvh Cissi

Kan det inte vara så att vissa av oss är både lättlurade och godtrogna.

Om man i telefon kommer överens om något och sedan skickar bilder, då kan man inte kallas annat än ovan nämda. Tyvärr.
/Thomas..
 
hoppas det löser sig Cissi.

Råkade själv ut för en stöld för över ett år sedan då en Bussföretag hade tagit 2 av mina bilder till sin hemsida o dessutom klippt bort Copyrighten.
Hur länge kan man vänta innan man skickar räkning=
Alltså, hur lång tid kan det gå innan det är försent att få ersättning?
//MN
 
Det blir väl det vanliga slutet på denna tråd som i de andra 100 trådarna som handlat om samma sak. Ingenting händer och den som startade tråden för att få råd orkar inte ens berätta hur det gick eller slutade :)

Samma slut som de andra 100 gångerna jag läst detta
 
Bussmicke skrev:
hoppas det löser sig Cissi.

Råkade själv ut för en stöld för över ett år sedan då en Bussföretag hade tagit 2 av mina bilder till sin hemsida o dessutom klippt bort Copyrighten.
Hur länge kan man vänta innan man skickar räkning=
Alltså, hur lång tid kan det gå innan det är försent att få ersättning?
//MN

Preskribtionstiden är tio år från det att du upptäcker "stölden". Men varför vänta? Det är ju bara att fakturera!
 
Lars Johnsson skrev:
Samma slut som de andra 100 gångerna jag läst detta
Jag kan berätta ett ett slut du iof aldrig fick början på. Bara som omväxling sådär:) Ringde upp en "bildtjuv" samt skickade därefter en faktura daterad 17/3 med 10 dagars förfallodatum. Idag fanns summan på kontot. Varenda krona jag begärde..
Jätteenkelt:)
 
lottawe skrev:
Jag kan berätta ett ett slut du iof aldrig fick början på. Bara som omväxling sådär:) Ringde upp en "bildtjuv" samt skickade därefter en faktura daterad 17/3 med 10 dagars förfallodatum. Idag fanns summan på kontot. Jätteenkelt:)

Inte riktigt samma sak :)

Har aldrig sett ett slut på en bild-stölds fråga i Fotosidans forum........
 
BenHur skrev:
Preskribtionstiden är tio år från det att du upptäcker "stölden". Men varför vänta? Det är ju bara att fakturera!

Har nämligen glöm åtgärda det.
Dock vet jag inte hur mycket.

2 stulna bilder med bortklippt Copyright på hemsida som jag inte vet hur många mnåander de hade det ute.
 
Pingo skrev:
USA har ett helt annat rättsystem och upphovsrättslagstiftning än vi har.
Rättssystemet må vara lite annorlunda, men upphovsrätten i USA är väldigt lik vår egen. USA har skrivit under och ratificerat Berne-konventionen.

PD
 
Svarar rent allmänt - Staffan Teste är fullt igång och försöker lösa det här. Själv har jag haft fullt upp med annat de senaste månaderna men jag har massor av gott att säga om Teste. Människan som stal bilderna är inte helt lätt att ha och göra med men Teste jobbar vidare så får vi se hur det går. Det tar tid helt enkelt.

Återkommer när jag vet mer!

Mvh Cissi
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.