Vad ska vi fotografer leva på då menar du?
Vilka yrkesgrupper har rätt att få betalt för sitt arbete, vilka har det inte?
För konsekvensen av ditt resonemang är ju i praktiken att som fotograf har man inte rätt att ta betalt för sitt arbete.
Inte ens sin utrustning.
I alla fall inte om det i första hand är privatpersoner som använder ens bilder.
Ska låtskrivare få betalt för sitt arbete?
Ska det kanske till och med bli gratis för privatpersoner att gå på konserter?
Men framför allt, vad ska få någon motiverad att jobba gratis, och därmed söka heltidsarbete i grunden, för att sedan betjäna andras intressen av gratis bilder på fritiden (och dessutom betala utrustningen själv).
För även fotografer behöver någonstans att bo och mat på bordet.
Men det kanske inte är viktigt??
Alla har rätt att få betalt för något som går att ta betalt för utan att behöva stifta en massa integretetskränkande lagar som hotar demokratin.
Har du läst vad jag skrivit alls? Det finns fortfarande sätt att försörja sig på för fotografer. OCH SOM JAG SKRIVIT FLERA GÅNGER Så BÖR ALLT KOMERSIELLT BRUK FUNGERA SOM IDAG!, alltså måste artister som tjänar pengar på sin musik genom t ex livespelningar betala låtskrivaren osv.
Och varför skulle det vara gratis för personer att gå på konserter? Vem har påstsått något så korkat, visst om artisten inte vill ta betalt eller inte är så bra att folk betalar för att se artisten. Men är artisten så dålig enligt folk så bör denne nog se till att utveckla sig eller byta yrkesgrupp.
Och jag har aldrig påstått att någon ska jobba gratis, men om jag vill göra något som nu inte går att ta betalt för, ta vad som helst. Ska då massa lagar skydda mig så folk tvingas att betala för mig eller är det mer rimligt att ja hittar ett nytt jobb eller arbetssätt som kan ge en inkomst?
Sen finns det idag många fler som fotograferar och sprider sina bilder gratis eller säljer för istortsett ingenting. Sen får man ta sig en funderare om det ska vara en rättighet i samhället att kunna leva på sin hobby.
Jag är övertygad om att det kommer att finnas fotografer i framtiden med, men kanske inte sådanna som tar en bild och lever på den tills de dör. Tidningar som är komersiella alternativt lever på reklam t ex ska ju skälvklart betala för bilder och fortfarande ha fotografer anställda, för att demonstrera ytterliggare en metod som fungerar.
Du målar upp som att det vore domedagen, det är jag övertygad om att det inte skulle bli.