Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildstöld

Produkter
(logga in för att koppla)
Grejen med BLF är att branchen följer den och man kan hänvisa till den om det blir strul med betalningen. Om man orkar är ett branchstandardpris ypperligt vid en ev. stämning eller överlämnande till fogden.

i 99% av alla branscher så är kartell prissättning olagligt! Inom vissa s.k "kreativa yrken" så ser lagen mellan fingrarna på olaglig prissamverkan! Om vi i min bransch skulle bestämma priser på våra produkter gemensamt så skulle vi hamna i domstol. Lika inför lagen är ingenting som vi lever upp till i Sverige, det har gått upp för många de sista åren i Sverige vilket är positivt.

i 99% av alla branscher så är kartell prissättning olagligt! Inom vissa s.k "kreativa yrken" så ser lagen mellan fingrarna på olaglig prissamverkan! Om vi i min bransch skulle bestämma priser på våra produkter gemensamt så skulle vi hamna i domstol. Lika inför lagen är ingenting som vi lever upp till i Sverige, det har gått upp för många de sista åren i Sverige vilket är positivt.

Minimipriser för att skydda de små frilansarna. Rekommendationer. Jag tror inte du tycker det kvalificerar som kartell om du tänker efter.

Kartell förresten? Från köparnas eller säljarnas sida?

Det är i alla fall bra att luta sig mot om man har glömt att prissätta eller om någon snor bilder.

Vad jag finner mest förbryllande och frustrerande efter att ha skummat igenom tråden är den, enligt mig, dogmatiska synen på fotografiet som egendom. Helt perspektivlöst så verkar vad som än har fastnat på en sensor i en kamera plöstligt bli den mest naturliga egendom. Nåja, den diskussionen kanske borde tas i en separat tråd - vad vet jag?

@ isolen.se :

hur ställer du dig till att företag ber privat personer skicka in sina bilder gratis till någon tävling där man avsäger sig upphovrätten till bilden. O företagen får använda bilderna hur dom vill utan att du får något för det, Borde dom inte i stället vända sig till proffs fotografer? snevrider inte det bild marknaden?

ipred kom till för att nöjesindustrin inte fölljt med i teknikutvecklingen.

när folk börja använda napster borde nöjesindustrin insett att det är framtiden och hoppat på tåget.Typ erbjuda ner laddnings abonomang, där man betalar en avgift varge månad och får tillgång till deras hela musik arkiv. I stället kräver dom speciel lagar och att folk ska köpa en plast bit för xx antal kronor. I stället för att lyssna vad sina kunder vill ha. så vill dom ha det som på gamla goden tiden.

hylla spotify hur mycket ni vill som framtiden, men nu har ju bolagen dragit i bromsen och kräver att visa låtar ska raderas och att visa låtar bara ska få spelas i visa länder, (http://www.dn.se/ekonomi/spotify-rensar-bort-latar-1.485694)

här är lite annan rolig läsning, krevtiva fildelare mot konservativ branch (http://nyheter24.se/nyheter/utrikes/205262-amazon-saljer-inte-till-pirater)

Grejen med BLF är att branchen följer den och man kan hänvisa till den om det blir strul med betalningen. Om man orkar är ett branchstandardpris ypperligt vid en ev. stämning eller överlämnande till fogden.

Så man hänvisar till en intresseförnings riktprislista om kunderna klagar på priset. Det låter minst sagt tveksamt, har någon drivit frågan om dessa konkurrensbegränsande riktprislistor till konkurrensverket för prövning?

Har BLF undantag för att ge ut riktprislistor? att som företag hänvisa till en sådan när en kund faktureras verkar som om detta behövde prövas, konkurrenshämmande kartellbildning eller liknande är olagligt.

@ isolen.se :

hur ställer du dig till att företag ber privat personer skicka in sina bilder gratis till någon tävling där man avsäger sig upphovrätten till bilden. O företagen får använda bilderna hur dom vill utan att du får något för det, Borde dom inte i stället vända sig till proffs fotografer? snevrider inte det bild marknaden?
Jag gillar det inte och tror inte heller företagen får så bra bilder. Det är antagligen mest marknadsföring som är idén.
ipred kom till för att nöjesindustrin inte fölljt med i teknikutvecklingen.
IPRED kom till för att skivbolagen började förlora pengar på piratkopiering. Förr eller senare hade de anpassat sitt utbud till tekniken.
när folk börja använda napster borde nöjesindustrin insett att det är framtiden och hoppat på tåget.Typ erbjuda ner laddnings abonomang, där man betalar en avgift varge månad och får tillgång till deras hela musik arkiv.
Exakt.
I stället kräver dom speciel lagar och att folk ska köpa en plast bit för xx antal kronor. I stället för att lyssna vad sina kunder vill ha. så vill dom ha det som på gamla goden tiden.
Nja, det går ju köpa nästan allt online men det är inte enkelt nog och det är svårt att konkurrera med gratis/snodda låtar.
hylla spotify hur mycket ni vill som framtiden, men nu har ju bolagen dragit i bromsen och kräver att visa låtar ska raderas och att visa låtar bara ska få spelas i visa länder, (http://www.dn.se/ekonomi/spotify-rensar-bort-latar-1.485694)
Tror det där är en tillfällig backlash. Låt oss hoppas de kommer till sans.
här är lite annan rolig läsning, krevtiva fildelare mot konservativ branch (http://nyheter24.se/nyheter/utrikes/205262-amazon-saljer-inte-till-pirater)

Så man hänvisar till en intresseförnings riktprislista om kunderna klagar på priset. Det låter minst sagt tveksamt, har någon drivit frågan om dessa konkurrensbegränsande riktprislistor till konkurrensverket för prövning?

Har BLF undantag för att ge ut riktprislistor? att som företag hänvisa till en sådan när en kund faktureras verkar som om detta behövde prövas, konkurrenshämmande kartellbildning eller liknande är olagligt.

Eftersom jag inte är medlem låter jag någon annan komma med fakta.

Det är väl rätt bra att den accepterats av både köpare och säljare? Konkurrensbegränsande är den inte eftersom du är fri att följa den eller inte vid kontakt med dina köpare.

Eftersom jag inte är medlem låter jag någon annan komma med fakta.

Det är väl rätt bra att den accepterats av både köpare och säljare? Konkurrensbegränsande är den inte eftersom du är fri att följa den eller inte vid kontakt med dina köpare.

Som tidigare nämnts så anses riktprislistor ha en konkurrensbegränsande verkan men en del har undantag att man inte avtalat att prislistan måste följas tror jag inte hjälper.

Men visst är det en stelbent och rigid syn på arbete och företagande. Att arbetstagare prissamverkar anses är OK men inte att småföretagare som ofta är försörjningsföretagare gör det. I stort har ju de senare stor intressegemenskap i sina roller på marknaden.

Det stora undantaget i EU-avtalet när det förhandlades fram var ICA-handlarnas samverkan. Ett stort företag med ett antal butiker samordnar naturligtvis sin prispolitik, konkurrensreglerna gynnar storföretag och missgynnar småföretag, men det är ju inget nytt i näringspolitiken. Småföretagarna har många anhängare som ger läpparnas bekännelse men betydligt färre när det kommer till den reala politiken.

Som tidigare nämnts så anses riktprislistor ha en konkurrensbegränsande verkan men en del har undantag att man inte avtalat att prislistan måste följas tror jag inte hjälper.

Men visst är det en stelbent och rigid syn på arbete och företagande. Att arbetstagare prissamverkar anses är OK men inte att småföretagare som ofta är försörjningsföretagare gör det. I stort har ju de senare stor intressegemenskap i sina roller på marknaden.

Det stora undantaget i EU-avtalet när det förhandlades fram var ICA-handlarnas samverkan. Ett stort företag med ett antal butiker samordnar naturligtvis sin prispolitik, konkurrensreglerna gynnar storföretag och missgynnar småföretag, men det är ju inget nytt i näringspolitiken. Småföretagarna har många anhängare som ger läpparnas bekännelse men betydligt färre när det kommer till den reala politiken.

Är minimilöner bra? Det finns massor med lagar som skyddar vanliga löntagare men när det är dags att sälja bilder/sälja musik/sälja program gäller visst andra regler.

"Jag tycker det ska vara gratis att gå på alla konserter. De spelar ju ändå så att jag går dit medför ingen kostnad för dem."

Är minimilöner bra? Det finns massor med lagar som skyddar vanliga löntagare men när det är dags att sälja bilder/sälja musik/sälja program gäller visst andra regler.

"Jag tycker det ska vara gratis att gå på alla konserter. De spelar ju ändå så att jag går dit medför ingen kostnad för dem."

Det finns inga minimilöner i Sverige, du kan betala folk femtio öre i timmen om du vill.

Försöker du ha arbetare utan avtal så kommer facket och sätter dig i blockad ... även om du ligger över deras avtalade "cirkaprislista", konstigt nog. :)

@ isolen.se: hade ett mycket längre inlägg om företag o bild tävlning, men hade strul när jag skulle skicka o tappa bort det. Nog om det.

samma företag som nu kräver special lagar, var samma företag som gapa sig hesa... /..när radio kom, för hur skulle då derars stakars artiser få betalt? /..när discoteken slog igenom för det skulle döda folkparkerna./.. discjockyn skulle ta död på live musiken.
/..trummmaskin o synth skulle ta död på riktiga studio musiker. /.. videon skulle ta död på tvprogramen. /..kassetband /.. cdskivan //.. fildelning.

skulle kunna fortsätta rabbla upp exempel på när nöjesindustrin gapat över att just den här utvecklingen kommer ta död på musiken.. Men varje skifte visar ju att musiken bara blivit starkare. Det som hotar nöjesindustrin är deras kontroll över distribution. från tryckeri till slutkund.

@ isolen.se: hade ett mycket längre inlägg om företag o bild tävlning, men hade strul när jag skulle skicka o tappa bort det. Nog om det.

samma företag som nu kräver special lagar, var samma företag som gapa sig hesa... /..när radio kom, för hur skulle då derars stakars artiser få betalt? /..när discoteken slog igenom för det skulle döda folkparkerna./.. discjockyn skulle ta död på live musiken.
/..trummmaskin o synth skulle ta död på riktiga studio musiker. /.. videon skulle ta död på tvprogramen. /..kassetband /.. cdskivan //.. fildelning.

skulle kunna fortsätta rabbla upp exempel på när nöjesindustrin gapat över att just den här utvecklingen kommer ta död på musiken.. Men varje skifte visar ju att musiken bara blivit starkare. Det som hotar nöjesindustrin är deras kontroll över distribution. från tryckeri till slutkund.

De flesta fotografer, programmerare och uppfinnare jobbar inte i nöjesindustrin.

Tillägg: Tråkigt att så många vill slå undan benen för sitt eget lands entreprenörer. Sverige är ju bra på innovation, media, ... och har mer programmering och tjänsteverksamhet än andra länder. Vi sabbar vår egen framtid.

Nu kan jag bara prata för mig själv. Till o börja med köper jag mer film sen ja börja fildela.Då de ger möjligheten att dömma är det en film som är bra eller är den skräp. sen att jag köper film på impuls som jag varken sett tidigare eller laddat ner är en annan sak.

musik är det inte lika stor köp lust av.

vet att fotografer, programmerare o uppfinare inte kan sättas i lådan nöjesindustrin. men det är musik o film industrin som gapat över att "artisten"kommer till skada, när det i själva verket är bolagens chefer o styrelsers höga löner och bonusar som minskar.

Dom använder bara artisten/bandet som mänsklig sköld o för att kunna böla krokodil tårar.

kan bagare försöjra sig fast folk bakar bröd hemma tror jag även andra yrkesgrupper kommer att överleva. Hur kommer det sig att man aldrig hör bagare eller konditor klagar över att folk bakar eget bröd/bullar /kaker/ tårtor i stället för att köpa deras?

kan bagare försöjra sig fast folk bakar bröd hemma tror jag även andra yrkesgrupper kommer att överleva. Hur kommer det sig att man aldrig hör bagare eller konditor klagar över att folk bakar eget bröd/bullar /kaker/ tårtor i stället för att köpa deras?

Kanske för att ingen stjäl bröd och delar ut gratis till konsumenternas hem.

Fildelning är inte gratis, efter som man använder ett abonomang :-D , om man nu inte sitter o använder granens öppna trådlösa ;-)

Går jag och köper en stol på ikea får jag plocka den i bitar för att se hur den är byggd och bygga egna fast med liten annan design för att inte göra varumärkesintrång. Jag kanske vill förbättra stolen eftersom jag tyckte det fattades något, då får jag göra det. Jag får förbättra stolen och sälja den som egen produkt.

Om jag däremot köper en film eller musikskiva får jag inte plocka ner den i delar för att se hur den är gjord. Hur dålig den än må vara så får jag inte ändra innehållet . Även om jag skulle ha en massa ideér för hur jag kan göra filmen/musiken bättre. Bara för att det råder ett annat upphovsskydd än med stolen jag nyss köpte.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar