Man kan undra hur många fotografer som fått packa ihop sin verksamhet för att de fått bilder stulna eller olovligt publicerade? Likaså kan man undra hur många artister som fått börja ägna sig åt något annat än musik, film etc endast pga fildelningen? Tror nog mer på att de senares problem ligger hos skivbolagen som snor den största delen av kakan och som vägrar anamma ny teknik och lansera nya tjänster med sund prissättning som tilltalar kunderna.
Om jag får kasta mig in i debatten en vända och fråga dig:
Tycker du att det är din RÄTTIGHET att jobba med t.ex. musik? Eller fotografering? Det verkar nästan så, på sättet du skriver.
Den digitala tidsåldern, om man lite stelt får kalla den så, kommer alltid att vara en kopierande sådan. Tycka vad man vill om det, men människor kommer inte att sluta kopiera. Vi kan fortsätta med att jaga och sätta dit människor som laddar ner för eget bruk, men det kommer inte ge någon effekt i långa loppet.
Rättigheten, som vi också måste värna om, kommer in i att du själv ska få välja vart dina alster publiceras eller används, det kan ingen ta ifrån dig och den rätten kommer att överleva vår tids kopierande. Dock kommer det bli svårt (omöjligt) att förhindra att människor tankar hem saker till sina datorer, precis lika svårt som att förhindra att någon spelar in filmer från TV:n. Däremot är det en helt annan femma att vidta åtgärder i de fall som bilder, filmer, musik, spel, program etc. används av andra människor för att föra fram sitt budskap/sälja sina egna produkter etc...(lite som denna tråden handlar om, alltså...)
Sysslar själv med musik sedan 15 år tillbaka. Jag vet att min dröm innerligt har varit att folk en dag skulle uppskatta musiken jag gjort. Nu har jag och min låtskrivarkollega en hemsida där vi lägger upp alla våra låtar, gratis för vem som helst att ladda ner. Vi får mycket uppskattning för musiken vi gör och därför fortsätter vi.
Hellre har jag 4000 besökare på hemsidan och folk som laddat ner låtarna kommer fram och säger "fan vad bra nya låtarna är" och kommer på konserterna än att jag tjänar några futtiga hundralappar på några skivor jag lyckats kränga.
Summan i mina ögon är att gör man något enbart för pengar så är man inne på fel spår. Om man däremot innerligt vill kunna leva på det man gör för att man älskar det man gör, då ska man självklart försöka. Det är en MÖJLIGHET som alla har. Men det gäller att anpassa sig och sina produkter till marknaden.
Livet är mer än bara pengar...och debatten är fruktansvärt svår.
Mina fem öre.