Nej jag håller inte med. Fildelningen förstör försäljningen och i slutänden får därför artisten ekonomiska problem, nya artister plockas inte upp utan bolagen säkrar på säkra kort. Konserter funkar kanske för etablerade artister men inte lika bra för nya utan hjälp av marknadsföring, kontakter, organisation etc. För några år sedan påstod försvararna av fildelning ofta att fildelning ökade CD-försäljningen men det argumentet hörs numera allt mer sällan sedan statistiken visar ett mkt kraftigt fall i försäljningssiffrorna.
Eftersom skivbilagen har utgifter för studio, produktion marknadsföring etc är det inte alls orimligt att större delen av pengarna går till bolaget. Bolagen är (eller snarare var) vinstdrivande, det är ju därför de existerar som bolag. Hur många % artisten får varierar kraftigt.
För resonemangets skull, säg att artisten får 5%. Om försäljningen minskar med 66% pga fildelning minskar alltså även artistens inkomst med två tredjedelar. Är det feta marginaler eller minskande försäljning som orsakar artisternas problem?
Självklart skulle jag önska att Sony osv, istockphoto.com gick bättre så att artisten i första fallet skulle få större andel, vi fotografer i andra fallet.
För att förstå hur aktiva filderlare, små eller stora, resonerar finns det många forum där de detaljerat spyr galla över magnater och argumenterar för fildelning och mot all sorts upphovsrätt. Det räcker förresten att läsa det som kommit upp i inläggen ovan.
Innan du klagar: "De" blir förstås en generalisering, det är ingen homogen grupp.