Annons

Bildstöld (allmänt).

Produkter
(logga in för att koppla)
Vi är överens om att vi förstår vad många menar med ord som stöld även om det inte är juridiskt korrekt.
Nej, det är vi inte alls överens om. Att kalla olovlig publicering för "stöld" visar på en rejäl begreppsförvirring. Dessvärre finns det också folk som hejar på denna begreppsförvirring.

Vilka har intresse av att grumla sikten på det här viset, och varför?

Snarare att du inte har accepterat att ordet bildtjuv betyder olovlig publicering av andras bilder. Vad gör det dig att någon blir kallad för bildtjuv? Vad är problemet så länge de flesta förstår vad det handlar om? Det är 2017, inte 1997.
Problemet är att inte alla begriper, och att vidare användning av den felaktiga termen gör att risken för att fler inte begriper ökar.

Att inte alla begriper får man nog acceptera. Jag har inte sett någon term som gör att fler begriper än "bildstöld".

Olovlig publicering, publicering utan lov, använt min bild, beskurit min bild utan lov, redigerat min bild utan lov, publicerat min bild utan byline, publicerat min bild med nån annans namn som fotograf, de la på ett filter på bilden de köpt av mig och sedan använt den.
På vilket sätt blir ”bildstöld” tydligt i de flesta av dessa fall?
”En tjuv har redigerat min bild som tjuven köpte av mig till sin webbsida, får man verkligen stjäla bilder på detta sätt”
Supertydligt.

Problemet är att inte alla begriper, och att vidare användning av den felaktiga termen gör att risken för att fler inte begriper ökar.
Nej, det är vi inte alls överens om. Att kalla olovlig publicering för "stöld" visar på en rejäl begreppsförvirring. Dessvärre finns det också folk som hejar på denna begreppsförvirring.

Vilka har intresse av att grumla sikten på det här viset, och varför?

Det är en stor begrepsförvirring idag om jag säger bilstöld även efter jag hittat den vid tågstationen efter att någon utan lov tagit den och kört lite? När jag beskriver det som bilstöld flera år efter så kommer det alltid någon och vill förklara hur det liksom ligger till med begreppen för att det råder sådan stor begrepsförvirring för de som jag berättar det för. Nej.

Jag förstår om du har explicita juridiska kunskaper så det blir förvirrande, om man vill ... men jag tror t.o.m. en jurist och advokat skulle kunna förstå förenklingen.

Jag köper fortfarande inte det här med felaktig terminologi, begrepsförvirring, språkvård eller liknande.

”Man får stjäla musik så länge man håller sig till högst fyra takter”

Povel Ramel använde ordet stjäla i sammanhanget av upphovsrätt. Han skrev en monolog som uppfördes i en revy första gången 1958.
http://www.faktoider.nu/fyrtakt.html

Påståendet i monologen är inte sant. Men i vår diskussion i denna tråd så är det intressant att se hur ordet stjäla används - för snart femtio år sedan.

Men det är nog ingen här som inte förstår att man kan använda ordet stjäla i andra sammanghang.
Funkar bara speciellt dåligt i detta sammanhang som vi diskuterar.
Bildstöld alltså.

Olovlig publicering, publicering utan lov, använt min bild, beskurit min bild utan lov, redigerat min bild utan lov, publicerat min bild utan byline, publicerat min bild med nån annans namn som fotograf, de la på ett filter på bilden de köpt av mig och sedan använt den.
På vilket sätt blir ”bildstöld” tydligt i de flesta av dessa fall?
”En tjuv har redigerat min bild som tjuven köpte av mig till sin webbsida, får man verkligen stjäla bilder på detta sätt”
Supertydligt.

Med en term menar jag ett ord. Som jag redan sagt finns många möjligheter med längre uttryck men de är som sagt längre.

Det är en stor begrepsförvirring idag om jag säger bilstöld även efter jag hittat den vid tågstationen efter att någon utan lov tagit den och kört lite? När jag beskriver det som bilstöld flera år efter så kommer det alltid någon och vill förklara hur det liksom ligger till med begreppen för att det råder sådan stor begrepsförvirring för de som jag berättar det för. Nej.

Jag förstår om du har explicita juridiska kunskaper så det blir förvirrande, om man vill ... men jag tror t.o.m. en jurist och advokat skulle kunna förstå förenklingen.

Jag köper fortfarande inte det här med felaktig terminologi, begrepsförvirring, språkvård eller liknande.

Återigen, det jag antar att man vill uppnå med att använda ”bildstöld” är väl att få det att låta lite extra illa.
”Bildstöld” är ju inte så enkelt som ”bilstöld”. I det senare så kan det ju i princip bara handla om just en specifik handling.
Om någon t.ex målat om din bil utan lov skulle du antagligen inte beskriva det som bilstöld.

Men det är nog ingen här som inte förstår att man kan använda ordet stjäla i andra sammanghang.
Funkar bara speciellt dåligt i detta sammanhang som vi diskuterar.
Bildstöld alltså.

Povel avsåg såklart låtstöld snarare än bildstöld. Men upphovsrättsbrott som upphovsrättsbrott.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Låtstöld
Låtstöld eller sångstöld är ett vardagligt uttryck för det som omfattas av det mer juridiskt korrekta upphovsrättsintrång.

Om någon t.ex målat om din bil utan lov skulle du antagligen inte beskriva det som bilstöld.

Håller med. Skulle kalla det för vandalisering (eller liknande).

Skulle du däremot kunna tänka dig att kalla att någon som fysiskt tar din bil och kör iväg med den till en annan ort där den dumpas/överges, för bilstöld eller biltjuv?

Återigen, det jag antar att man vill uppnå med att använda ”bildstöld” är väl att få det att låta lite extra illa.
”Bildstöld” är ju inte så enkelt som ”bilstöld”. I det senare så kan det ju i princip bara handla om just en specifik handling.

Det är den påstådda begrepsförvirringen jag skriver om.

Det går inte att se nå samband med det och att jag skulle säga bilstöld när det handlar om att någon målat om min bil, så givetvis inte.

Om man tycker bildstöld är allvarlig eller inte är väl inte vad diskussionen handlar om?

Povel avsåg såklart låtstöld snarare än bildstöld. Men upphovsrättsbrott som upphovsrättsbrott.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Låtstöld
Låtstöld eller sångstöld är ett vardagligt uttryck för det som omfattas av det mer juridiskt korrekta upphovsrättsintrång.

Tyvärr, håller inte med.
Det skulle, återigen, vara synonymt med plagiat i bildvärlden. Du stjäl idén eller hela konceptet.
Om någon trycker upp ett gäng piratkopierade skivor och säljer skulle det ju inte kallad låtstöld eller ens musikstöld.
Är du klädtjuv om du köper ett låtsas-Armaniplagg?

Skulle du däremot kunna tänka dig att kalla att någon som fysiskt tar din bil och kör iväg med den till en annan ort där den dumpas/överges, för bilstöld eller biltjuv?

Jag har själv inte varit med att någon börjar förklara och påpeka om tillgrepp eller egenmäktigt förfarande eller vad det nu må vara. Om man nu skulle kalla händelsen för bilstöld.

Men den diskussionen kanske är vanlig på bilforum, vad vet jag.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar