Ja, nu drar jag det lite till sin spets och är lite yvig i raljerandet.
... en möjlig vinst. Enligt vad jag uppfattar så tycker många att det inte är en möjlig vinst, det finns ju på internet och finns det där så får det inte kosta pengar. Dessutom, skyll dig själv att du lägger upp det. Ergo: det kan inte bli en stöld eftersom vinsten inte ens finns på kartan.
Klagomål på tidningsartiklar som ligger bakom en betalvägg på tidningens hemsida. Du fick prenumenera alt. släpa dig till biblioteket om du velade läsa gratis. Det funkar med gratis konsumtion för mig så länge du betalar ...
Det finns en del som klagar på kvaliteten på tidningarnas bilder, då det inte är någon anledning att betala! för yrkesfotografer då kostnaden för bilden från mobiltelefonen är ju bara att den som tagit den för skriva om det på facebook.
Det är ju tur då också att alla är: * fotografer, * konstnärer, * journalister, så det finns mycket foto-konst-reportage att tillgå gratis. Men trenden kanske vänder.
För mig är det fullt begripligt med *stöld även om bilden finns kvar på samma digitala plats på internet.