Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildstöld (allmänt).

Produkter
(logga in för att koppla)
För att det är helt enkelt inte en bilstöld som beskrivs ... begreppsförvirring råder! Vi måste reda ut!

;)

Mitt argument mot ”bildstöld” har inte varit begreppsförvirring heller.
Vi tar det igen: Man använder begreppet för att ge handlingen en lite extra negativ värdering.

Sen har jag argumenterat mot iSolen då han hävdat att begreppet är extremt pricksäkert. Det betyder inte att jag hävdar att begreppet sprider begreppsförvirring.

...
Han har stulit din bild, ditt verk, din idé, ditt koncept och gjort om det.

Nej han har mångfaldigat den på ett otillåtet sätt.
Det är på riktigt rätt stor skillnad, om jag på begäran fotat och sålt en bild på en julskinka till en reklambyrå som de sen beskär på ett sätt som inte var övernskommet, är det rätt svårt att jämföra det med ifall en melodi i en låt är för snarlik.
Det finns liksom inget konstnärligt värde i julskinsbilden på samma sätt som i t.ex melodin i låten.
Det finns ingen idé eller koncept som går att plagiera.
Isåfall är ju idén om att fota t.ex en julskinka mot vit bakgrund i en viss vinkel redan paxad.

[...]
Isåfall är ju idén om att fota t.ex en julskinka mot vit bakgrund i en viss vinkel redan paxad.

Harley Davidson har patent på motorljudet från deras hojar. Mercedes har på dörrklicket.
Man borde alltså kunna paxa (söka patent) även för vissa bildidéer.
Det borde ju vara ganska liten skillnad på ljud- och ljusvågor rent rättsligt.

Mitt argument mot ”bildstöld” har inte varit begreppsförvirring heller.
Vi tar det igen: Man använder begreppet för att ge handlingen en lite extra negativ värdering.

Sen har jag argumenterat mot iSolen då han hävdat att begreppet är extremt pricksäkert. Det betyder inte att jag hävdar att begreppet sprider begreppsförvirring.

Det är bättre än det föreslagna upphovsrättsbrott av två anledningar. Fler förstår bildstöld. Det framgår att det handlar om bilder.

Något bättre förslag har inte framkommit men fortsätt gärna med fler förslag.

Vari extra negativ värdering kommer ifrån får du förklara. Det brott man kan tänkas jämföra med är som sagt jämförbart och t o m lättgenomförbara upphovsrättsbrott kan ha större konsekvenser. Det finns svenska fall där det kostat den felande 5 miljoner och det är inte ovanligt att en bildstöld av en bild som skulle kostat 900kr eller tom 100kr kostar bildtjuven 4000 till 10 000 kr, dvs mer än motsvarande stöld i tex affär.

I den förra debatten var det fildelare och andra upphovsrättsbrottdsingar som inte gillade ordet för de hade fått för sig att det inte var ett riktigt brott. Nu har verkligheten kommit ifatt och det debatteras knappt längre. Folk har lärt sig vad bildstöld är, att det är lätt att avslöja och har konsekvenser samtidigt som det finns billiga alternativ.

Kan man stjäla en konstruktionsritning utan att ta med papperet den är tryckt på. Är det stöld att kopiera ritningen och sedan tillverka och sälja saker efter den?

Det är bättre än det föreslagna upphovsrättsbrott av två anledningar. Fler förstår bildstöld. Det framgår att det handlar om bilder.

Något bättre förslag har inte framkommit men fortsätt gärna med fler förslag.

Vari extra negativ värdering kommer ifrån får du förklara. Det brott man kan tänkas jämföra med är som sagt jämförbart och t o m lättgenomförbara upphovsrättsbrott kan ha större konsekvenser. Det finns svenska fall där det kostat den felande 5 miljoner och det är inte ovanligt att en bildstöld av en bild som skulle kostat 900kr eller tom 100kr kostar bildtjuven 4000 till 10 000 kr, dvs mer än motsvarande stöld i tex affär.

I den förra debatten var det fildelare och andra upphovsrättsbrottdsingar som inte gillade ordet för de hade fått för sig att det inte var ett riktigt brott. Nu har verkligheten kommit ifatt och det debatteras knappt längre. Folk har lärt sig vad bildstöld är, att det är lätt att avslöja och har konsekvenser samtidigt som det finns billiga alternativ.

Nu argumenterar du mot motargument du hittat på själv. Jag påstår inte att man ska använda ”upphovsrättsbrott” istället för ”bildstöld”.

Eftersom det är du som kommer med ett påstående är det väl ändå upp till dig att argumentera för det. Det finns redan väldigt många sätt att beskriva olika typer av upphovsrättsbrott i språket. Känns inte som att det ligger på mig att ”bevisa” att språket fungerar.

Du bekräftar ju dessutom precis det jag påstår i detta inlägg. Du verkar ju uppenbarligen tycka att det är mindre allvarligt med upphovsrättsbrott än med stöld. Spännande!

Harley Davidson har patent på motorljudet från deras hojar. Mercedes har på dörrklicket.

Det här inlägget illustrerar också väldigt väl varför jag tycker att ”bildstöld” inte är ett jättebra uttryck i sammanhanget.

För att det är helt enkelt inte en bilstöld som beskrivs ... begreppsförvirring råder!

SB12 använder begreppet bilstöld medvetet felaktigt för att ge den handlingen en lite extra negativ värdering och klang/värdeladdning. Denna av honom konsekvent felaktigt använda terminologi har i själva verklet ingen som helst koppling till vare sig verkligheten eller juridiken.

Detta är ett politiskt och en retoriskt medveten strategi av SB12 för att vilseföra och felaktigt förstora upp de handlingarna som begås mot hans bil; tillgrepp av fortskaffningsmedel eller egenmäktigt förfarande.

SB12 använder begreppet bilstöld medvetet felaktigt för att ge den handlingen en lite extra negativ värdering och klang/värdeladdning. Denna av honom konsekvent felaktigt använda terminologi har i själva verklet ingen som helst koppling till vare sig verkligheten eller juridiken.

Detta är ett politiskt och en retoriskt medveten strategi av SB12 för att vilseföra och felaktigt förstora upp de handlingarna som begås mot hans bil; tillgrepp av fortskaffningsmedel eller egenmäktigt förfarande.

Haha. Och det är inte ens off topic.

Citat från inlägg #1 i denna tråd: "Tanken är att i denna tråd kan man ta upp allt som har med bilstölder att göra (i allmänhet)."

Åtminstone i Harley-Davidson-fallet stämmer det inte. Harley-Davidson drog tillbaka sin patentansökan efter en lång juridisk strid om saken.

Analogin är väl snarare att patentera en färg?

Det brott man kan tänkas jämföra med är som sagt jämförbart och t o m lättgenomförbara upphovsrättsbrott kan ha större konsekvenser.
Alla brott är förstås jämförbara. Det är hur jämförelsen faller ut som är det intressanta.

Det finns svenska fall där det kostat den felande 5 miljoner och det är inte ovanligt att en bildstöld av en bild som skulle kostat 900kr eller tom 100kr kostar bildtjuven 4000 till 10 000 kr, dvs mer än motsvarande stöld i tex affär.
Motsvarande stöld skulle förstås kosta tjuven lika mycket (annars vore den ju inte motsvarande), men skadestånd är inte ett straff.

Kan man stjäla en konstruktionsritning utan att ta med papperet den är tryckt på.
Inte om ritningen bara finns på papper, men man kan förstås istället kopiera datafilen som innehåller ritningen så att man inte behöver stjäla någon egendom. :)
Är det stöld att kopiera ritningen och sedan tillverka och sälja saker efter den?
Det kan nog inte räknas som stöld. Om det är ett annat brott är jag osäker på. Tillverkade saker har ofta mönsterskydd, och det hänger väl på om det som tillverkas utgående från ritningen har ett sådant skydd.

Alla brott är förstås jämförbara. Det är hur jämförelsen faller ut som är det intressanta.

Motsvarande stöld skulle förstås kosta tjuven lika mycket (annars vore den ju inte motsvarande),

Någon som stjäl en dvdspelare för 900kr och åker dit får väl inget straff/kostnad på 4000?

Inte om ritningen bara finns på papper, men man kan förstås istället kopiera datafilen som innehåller ritningen så att man inte behöver stjäla någon egendom. :)

Det kan nog inte räknas som stöld. Om det är ett annat brott är jag osäker på. Tillverkade saker har ofta mönsterskydd, och det hänger väl på om det som tillverkas utgående från ritningen har ett sådant skydd.

Industrispionage är definitivt inte tillåtet.
Pappersritningar kan avfotograferas. Man stjäl inte papperet, man stjäl konstruktionen. På så vis är det väldigt likt upphovsrättsbrott.
Men såklart en annan lag. (förutom mjukvarukonstruktion som sagt ingår i lag om upphovsrätt).
Det är inte föremål som stjäls, inte ettor och nollor. Det är idéer, koncept, konstruktioner, verk.
I vårt språk ett vedertaget sätt att uttrycka sig som knappast kan misstolkas.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar