Annons

Bildstöld (allmänt).

Produkter
(logga in för att koppla)
Du måste välja ett eftersom det är två olika saker varav ett (beroende på personens historik) kan vara rätt och det andra vara helt fel.

Ja sorry, läste slarvigt.
Ursäkta om jag är sjukt trög, men känns svårt att kalla en handling för tjuv. Har jag förstått rätt här?

Frågan löd:
”Skulle du däremot kunna tänka dig att kalla att någon som fysiskt tar din bil och kör iväg med den till en annan ort där den dumpas/överges, för bilstöld eller biltjuv?”

Tyvärr, håller inte med.
Det skulle, återigen, vara synonymt med plagiat i bildvärlden. Du stjäl idén eller hela konceptet.
Om någon trycker upp ett gäng piratkopierade skivor och säljer skulle det ju inte kallad låtstöld eller ens musikstöld.
Är du klädtjuv om du köper ett låtsas-Armaniplagg?

Bilden är ju verket, idén, konceptet. Och det är den man i folkmun stjäl när man gör det som jurister kallar upphovsrättsbrott.

Ja sorry, läste slarvigt.
Ursäkta om jag är sjukt trög, men känns svårt att kalla en handling för tjuv. Har jag förstått rätt här?

Frågan löd:
”Skulle du däremot kunna tänka dig att kalla att någon som fysiskt tar din bil och kör iväg med den till en annan ort där den dumpas/överges, för bilstöld eller biltjuv?”

Det är bra att du på sätt och vis förtydligat då du utelämnat möjligheten -tjuv så att det inte är så otydligt vad du menar ...

Att kalla det för bilstöld är ju helt fel eftersom händelsen som beskrivs inte är det. Men ändå så som du senare skriver så tycker du att det är okej att använda bilstöld för att beskriva händelsen som sådan.

Varför är det ok?

Tidigare tyckte du att ett sätt att se på en sak i en annan tråd var konstigt utifrån vad som skrivs i den här tråden.

Nu gör ju du i jämförelsen en likadant konstig grej.

Nej jag har verkligen inte argumenterat för juridisk korrekthet även om det kanske kan läsas så.
Jämför med om man skulle kalla det för ”fotografiskt övergrepp” istället, eller ”bildmord”.
Då skulle man väl ändå ha nån slags agenda bakom ordvalet?

Men det kan mycket väl vara så att jag gör en likadan konstig grej också.

Det är bra att du på sätt och vis förtydligat då du utelämnat möjligheten -tjuv så att det inte är så otydligt vad du menar ...

Att kalla det för bilstöld är ju helt fel eftersom händelsen som beskrivs inte är det. Men ändå så som du senare skriver så tycker du att det är okej att använda bilstöld för att beskriva händelsen som sådan.

Varför är det ok?

Vi är väl rörande överens om just detta?
Varför skulle det inte vara ok?

Håller med. Skulle kalla det för vandalisering (eller liknande).

Skulle du däremot kunna tänka dig att kalla att någon som fysiskt tar din bil och kör iväg med den till en annan ort där den dumpas/överges, för bilstöld eller biltjuv?

Tillgreppet skulle jag kalla stöld (bilstöld).
Gärningspersonen tjuv (biltjuv). Eller ”nedrans förbaskade klåfingriga dumsnut som inte kan låta andra få ha sina saker i fred”

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar