Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildspel= sämre kvalite!?

Produkter
(logga in för att koppla)
Så här är det.

Det här verkar onekligen ha VÄDLIGT mycket med att göra vad man använder för programvara för att skapa sin slideshow VCD/SVCD/DVD och hur smart den är.

Jag testade precis att bränna ut sex skivor, 5 CDs och en DVD, med testbilder på.

Bilden består av ett foto som jag plockat in i Photoshop CS2 (ang pixel aspect ratio så är det en ny funktion i CS2) och medan den är i originalupplösning har jag ritat ett par runda cirklar på bilden för att lätt kunna se om den dras ut i någon ledd av visningsprogrammen.

Jag beskar till 4:3 förhållande i bredd och storlek och skalade sedan om bilden dels till 768*576 och dels till 720*576 (notera att jag således fick en något ihoptryckt bild i det andra fallet).

Totalt blev det fyra bilder:

Bild 1: 720*576 med pixel aspect ratio 1.066 för D1/DV-format. Detta är vad man bör använda för videoredigeringsprogram typ Adobe Premiere, Encore DVD och After Effects när man skapar grafiken direkt i PS.

Bild 2: 720*576 square pixels (för att se vad som hände, pixel aspect ratio är bara en flagga i filen, bilden förändras inte)

Bild 3: 768*576 square pixels. En "äkta" 4:3-bild i full PAL-upplösning med vanliga, hederliga fyrkantiga pixlar. Går också använda i ex After Effects och Premiere MEN då måste man tala om för programmet att bilden har square pixels.

Bild 4: 768*576 DV-pixels (bara för att se hur den hanterades).

Sedan brände jag ut fyra CDs med Neros programvaror:
CD 1: bilderna rakt ner på CD-ROM-skivan som JPGar
CD 2: Nero 6 SCVD-format med bilderna bara dumpade till skivan
CD 3: Nerovision Express 3 SVCD slideshow med meny
CD 4: Nerovision Express 3 VCD slideshow

Jag testade sen att spela upp skivorna med tre olika DVD-spelare (en JVC, en Panasonic och en Sony) inkopplade mot min Sony studiomonitor som garanterat ger korrekt bild.

Resultatet:

SCVD och VCD från Neros program:

De bilder med 720 pixlar i bredd blev utdragna på höjden, precis som de ser ut efter en omskalning till formatet i Photoshop. De har inte tillräckligt med pixlar och programmen brände ej med någon information om att pixlarna skulle dras ut till att täcka skärmen. Ingen skillnad på de två.

De bilder som hade 768 pixlar i bredd visades korrekt med perfekt rund cirkel. Dock ser man att bilden HAR skalats om, antingen i programvaran som kodade ner bilderna till MPEG2-stillbilder eller i spelarens egen dekoder som måste översätta bilden till 720*576 med DV-pixels internt innan den visas. Det syns som små hack i den tidigare perfekta cirkelns kanter, men bilden visas iallafall korrekt i övrigt.

Endast JVCn klarade att visa JPGs direkt från den CD-ROM jag bränt och då visades alla bilder med klart utdragen bild i höjdled. Inget att rekommendera såvida du inte har en spelare som du verkligen kan lita på.

Sen laddade jag hem testversionen av ProShow Gold som många här pratat om. Onekligen en betydligt bättre programvara för sånt här. Här kunde man ställa Aspect Ratio på varje slide under Slide Options och där välja hur de skulle fylla ut. Man såg direkt om bilden var utdragen eller ej. Jag testade att bränna både en VCD och en DVD och fick korrekt resultat både med mina bilder som var 720 pixlar (efter att jag instruerat programmet om att det skulle göra Stretch to frame!) och de som var 768. Fördelen med de större bilderna var såklart att de dels var enklare att göra (beskär bilderna direkt i PS med 768*576 som målupplösning) och att man slapp gå in i menyerna och tala om för programmet att det skulle dra ut varje bild.

Kontenta:

Skala ner dina bilder till 768*576 med vanliga square pixlar och bränn till SVCD eller DVD-slideshow. Det kommer nästan garanterat fungera bra, är minst arbete och funkar med alla versioner av Photoshop.

Skala INTE ner till 720*576 såvida du inte säkert vet att programmet verkligen stödjer DV-pixels och att du kan specificera att dina bilder har detta när du skapar din slideshow.

Testa själv din programvara genom att göra två versioner av samma bild, en i 768*576 och en i 720*576 (observera att du måste skala om bilden i bredd, inte beskära den), bränn bilderna med ditt slideshowprogram och se om nån/bägge ser korrekt ut på din tv.

Eller ladda hem mina otrooooliga testbilder och bränn:
http://www.ufomagnet.com/temp/testbild_720dv.jpg
http://www.ufomagnet.com/temp/testbild_768.jpg

*puh*

Hoppas att det här ska räta ut en del frågetecken. Om någon vill ha sex stycken värdelösa testskivor så är det bara att hojta till :) (ja, jobbet fick betala in the name of science!)

bEPH skrev:
Kan du berätta hur du tänkt använda dessa bildspel?
Ska de vara på cd eller dvd?
Ska du se dem i dvd-spelare eller med dator?
Är det bara du som ska se bildspelen eller ska du skicka iväg till alla kompisar/släkt?
Ska du maila dem isåfall eller ska du skicka en skiva?

Jag använder en Sandisk bildvisar för bildspel, bara att plugga i kortet och trycka på spela upp.
Jag kan inte styra vilken typ av övergångar jag får men väl tiden varje bild ligger framme.

Det blir inga rörliga delar så det håller bra för längre visningar, en kompis lånade min maskin och den stod på i fyra månader i somras utan problem.

Så ska man inte distribuera bildvisningarna så funkar ju detta bra, eller prova att bara lägga jpg på en cd/dvd tror de flesta dvdspelare kan visa bilder..

/b

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar