Annons

Bildspel= sämre kvalite!?

Produkter
(logga in för att koppla)

Miltona

Aktiv medlem
Jag skulle göra ett bildspel i PS Elements där det är enkelt att göra men blir så ledsen när bildkvaliten blir så mycket sämre.
Vad beror detta på?
Det är inte bara i tv:n som det syns, där jag v et att det blir skillnad, utan även i datorn.
Provade även ett annat program som heter Magix och det blev samma resultat.
Även när jag skulle börja prova redigera Videofilm så blev det likadant.
Jag har en ny dator med 2048 ram och 300GB.
Det är ju inte kul att göra något som blir så mycket sämre men man vill visa alla på ett bra sätt.
Vad gör jag för fel eller hur rättar jag till detta.
Väldigt tacksam för svar.
 
Jag har inte provat de bildspelsfunktioner du nämner men jag gissar att dina bilder har komprimerats för mycket i bildspelet. Se efter om du inte kan påverka (minska) komprimeringen d v s välja själv, då lär det bli betydligt bättre.
 
Problemet är att jag inte finner någon sån funktion. Programmet gör detta automatiskt på något sätt.
Tänkte det kunde vara nåt annat fel.
Finns det någon support på nått annat ställe man kan skriva till ( på svenska)
// Lena
 
använder man något "riktigt" videoredigeringsprogram till exempel Studio 10 från Pinnacle så kan man välja själv vad man vill ha för kodning och kvalité på filmen.
 
Miltona skrev:
Problemet är att jag inte finner någon sån funktion. Programmet gör detta automatiskt på något sätt.
Tänkte det kunde vara nåt annat fel.
Finns det någon support på nått annat ställe man kan skriva till ( på svenska)
// Lena

Du kan välja om du vill ha bildspelen som Windows Media Video eller PDF-filer, och upplösning för respektive går att välja. Jag provade att göra ett par bildspel i PDF, och de ser okej ut förutom att bilderna inte skärps tillräckligt. Det kanske går att komma runt genom att skapa bildspelet från överskärpta fullstora filer. Annars får du nog prova ngt. annat program ;-)
 
Ta reda på vilken storlek (i pixels) bilderna i bildspelet visas i. Spara dina bilder i denna storlek och se till att du lägger på oskarp mask med 0.4 i radius samt lämplig procentuell skärpning, detta efter nedskalningen. Tror att du då upplever bilderna lite skarpare. Laddar du upp bilderna i en annan storlek än de visas i på bildskärmen så blir de luddiga i skärpan.
 
Tack för alla svar.
Jag har gjort ett bildspel iPDF och det blir bra men att bränna det går inte, tyvärr för där blir kvaliten bra.
När jag gjort bildspel i Elements så är det bra tills jag ska bränna det för då gör programmet om det i WMV filer och då krachar bilderna direkt. Den högsta upplösningaen jag kan få med egna inställningar är 800x600, inte bra.
Fattar inte att det ska vara så "jäkla" svårt.
 
Varför går det inte att bränna PDF-versionen?

Egentligen är det inte så konstigt att det blir sämre när man gör om det till filmformat - då visas ju "rörliga" bilder (dvs en ny bild ritas ut ~30 ggr i sekunden). Om man skulle spara ner filmen med ograverad kvalitet (okomprimerat) skulle alltså varje sekund av den ta 30 ggr så mycket plats på skivan som själva bilden.

Tipset är att göra ett bildspel i form av stillbilder istället för ett streamat filmformat.
 
När jag bränner i Nero så säger den Återkomst nekad, kanske är fel på mitt program eller så gör jag något annat fel.
Jag ska testa vidare.
Det är ju bara roligare att visa i tv:n när man är många som ska titta.
 
Beroende på hur avancerat man vill att bildspelet ska vara kan man, om kameran stöder det, visa bilderna direkt från kameran till TV:n.

Fungerar iaf på min 350D. En riktig partyhöjare att visa kvällens förfestfoton på projektorn precis innan man det är dags att dra vidare :)
 
Kan du berätta hur du tänkt använda dessa bildspel?
Ska de vara på cd eller dvd?
Ska du se dem i dvd-spelare eller med dator?
Är det bara du som ska se bildspelen eller ska du skicka iväg till alla kompisar/släkt?
Ska du maila dem isåfall eller ska du skicka en skiva?
 
bEPH skrev:
Men i de flasta fall är det väl bara att spara jpg bilder och visa dem?
Vilket operativsystem har du?
Många dvdspelare funkar det ju med?

Jag kör Win 2000 Prof Sp4.
DVD spelaren tar jpg som jag har.
Vilket är det största format för visning på TV i pixlar räknat ?x? pixlar ?
 
Enligt PAL-standarden (som används i Sverige) är det detta som gäller:

- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
PAL

Video:
Up to 9.8 Mbps* (9800 kbps*) MPEG2 video
Up to 1.856 Mbps (1856 kbps) MPEG1 video
720 x 576 pixels MPEG2 (Called Full-D1)
704 x 576 pixels MPEG2
352 x 576 pixels MPEG2 (Called Half-D1, same as the CVD Standard)
352 x 288 pixels MPEG2
352 x 288 pixels MPEG1 (Same as the VCD Standard)
25 fps*
16:9 Anamorphic (only supported by 720x576)
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -

720 x 576 har du alltså möjlighet att klämma fram. Observera dock att PAL inte är digitalt utan dina pixlar översätts på en anaolog tv.

Värt att tänka på är att många av dagens konsument-LCD börjar klättra upp mot 1366 x 768 pixlar. Detta kan dock inte PAL utnyttja utan bilden blir interpolerad.
 
Nej, PAL är inte 720*576 i motsvarande vanliga fyrkantiga pixlar. 768*576 ska det vara, sen får programvaran som kodar ner bilderna till videoformat skala ner till korrekta 720*576 med rektangulära pixlar (som är 1.066 gånger så breda som höga). Lägger du in bilder som är 720*576 får du antingen svarta kanter, utdragen bild på bredden eller uppskalad bild.

Såvida man inte sätter pixel aspect ratio till D1/DV Pal (1.0667) i Photoshop när man skapar sina dokument så kommer det bli fel.
 
Bildspel

Hej Lena!
Senaste nr av digitalfoto för alla har ett gratis program för bildspel som har en fuktion som heter för tv verkar som det prog gör om filerna så att det ska bli bra kvalite i tv,n
har ej testat själv än.har även pinnacle,och där blir bildern bra på skärmen men sämre i tv,n,fast det kanske handlar om fel inst från min sida
Mvh/roos
 
Jag skapar också bildspel med PS Elements 3. Alltid i wmv-filformat och högsta kvalitét, resultatet brukar bli jättebra. Jag ser ingen idé med att betala för ett till program, eftersom Elements bildspel fungerar bra för mina behov.

När man förhandstittar igenom bildspelet så ser ju bilderna för gräsliga ut, eftersom den inte renderar ett slutgiltigt resultat då. Det är först när du konverterat till ett färdigt bildspel, och tittar igenom wmv-filen, som du kan se den i full upplösning.
 
Underbart att få en sån respons på min fråga. :))
Jag tycker förståss att bilderna i bildspelet blir bra innan man ändrar till WMV filer i elements och jag har även provat programmet från Digital fotos tidning,
Jag tror att jag har stora krav, vill att det ska se ut som det gör på min skärm men har förstått att det inte kommer att gå enligt tidigare inlägg. Upplösningen är begränsad.
Jag tror jag ska göra en direktkoppling från datorn till TV:n.
Det är ju mest till för när man är många som ska bilderna, typ semeterbilder.
Folk gillar inte att se dom stående vid datorn.
Får kanske skaffa en bärbar.
Tack alla för lärorika svar.!!
 
reflux skrev:
Nej, PAL är inte 720*576 i motsvarande vanliga fyrkantiga pixlar. 768*576 ska det vara, sen får programvaran som kodar ner bilderna till videoformat skala ner till korrekta 720*576 med rektangulära pixlar (som är 1.066 gånger så breda som höga). Lägger du in bilder som är 720*576 får du antingen svarta kanter, utdragen bild på bredden eller uppskalad bild.

Såvida man inte sätter pixel aspect ratio till D1/DV Pal (1.0667) i Photoshop när man skapar sina dokument så kommer det bli fel.

Så hur gör jag då ?
Tar jag min bild , öppnar den PS förminskar till 768*576 sätter pixel aspect D1/DV Pal.
Därefter bränner bilderna på en cd som data information lägger sen cd i min stationära DVD spelare till TV:n och knäpper fram bild efter bild.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.