hailstorm skrev:
Vidhåller att det inte går att jämföra:
- dynamiskt omfång
- mer möjligheter med desr
- ccd/cmos = stor skillnad.
Ok det var bra att du nu kommer med åtminstone viss information varför de "ej går att jämföra".
Dyn. omfång: Visst kan det vara så att i allmänhet ger D-SLR bättre dynamiskt omfång än "vanliga" kompaktdigitalare. Å andra sidan har du även Fuji F700 och S20pro med sensor som har större dynamiskt omfång. Hur dessa två kamerors omfång generellt är bättre eller sämre än olika D-SLRer vågar jag dock inte uttala mig om, beroende på brist på underlag i likartat utformade tester. Så helt generellt kan man inte påstå att digitala systemkameror
alltid har gynnsammare egenskaper. Väl genomförda tester av dynamiskt omfång är idag allför lite förekommande, tycker jag. Så det är även svårt att föra fram entydiga bevis på att det är si eller så för kameratypen. Inte ens digitala spegelreflexkameror underöks noga ur dynamiskt hänseende. Ofta tas bara några enkla testbilder, och alltför sällan under ordnade och standardiserade förhållanden. DPReview gjorde några förök för något år sedan, men det verkar ha lagts på is, för jag har inte sett något mer av detta. Någon som vet mer?
"- mer möjligheter med desr"
Frågeställaren frågar om det bildmässiga resultatet.
Bara för att utveckla lite:
Alla människor föredrar inte samma saker. Exempelvis är det många som uppskattar möjligheterna dessa möjligheter med sin icke-spegelreflexkamera:
- Möjligheter att filma
- Måste inte titta i sökaren för att komponera bilden. Kan lättare ge andra kompositioner.
- Kan ställas in för ljudlöst avtryck. Finess som inte bör föraktas.
- Möjlighet att göra kameran mycket liten.
- Mer?
Beskriv gärna
vad du tycker är
"- mer möjligheter med desr", så kan dialogen hållas mer intressant.
- ccd/cmos = stor skillnad.
Skillnad...? Var är argumentet om vilken sorts sensortyp som du tycker är bäst? Skillnaden är stor vill du påskina, men till vilken av kameratypens fördel? Digitala spegelreflexkamerar använder idag bägge typerna av sensorer. För mig är det strunt samma om sensorteknologin kallas det ena eller det andra, det är dess prestanda som har betydelse.