Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildskärpning

Produkter
(logga in för att koppla)

Kantorn

Medlem
Jag har precis köpt en D50 och vill få lite skarpare bilder.
Blir det bäst restultat med att ställa in bättre skärpa direkt i kameran eller efteråt i ett program på datorn?
Jag kör än så länge bara i jpg.
Det blir kanske bättre resultat med raw också?
Någon som vet lite?

Det är alltid bäst att skärpa själv i efterhand, men det kan ju vara lite tråkigt att sitta framför datorn i timmar om man tagit många typ semesterbilder med måttliga kvalitetskrav. Då kan det vara läge att få dem så bra som möjligt i kameran.
RAW ger ännu bättre resultat och mera arbete.
När du sparar som JPG kastas en massa overkill-bildinfo, men i RAW sparas allt och det finns mycket mer bild att jobba med i efterbehandlingen.
Dessutom ställer du i RAW in vitbalansen manuellt i efterhand. Detta är ibland mycket värdefullt.
Sök i forumet om du är osäker på vitbalans.

Jag skulle rekommendera att du efterskärper i Photoshop (el. liknande) istället för att ställa skärpning direkt i kameran. Sen skulle jag även köra i RAW-läget fortsättningsvis, På så sätt kan du rädda många bilder som du över- underexponerar, Du behöver inte bry dig om vitbalans... m.m.

Mvh.
Danne.

edit: oopps, Andreas hann före =)

Det finns åtminstone två argument för att man skall göra det i datorn.

Den första är att om den skärps i kameran så går det inte att börja om om det skulle bli dåligt.

Den andra är att det finns ohyggligt mycket större resurser i form av processorkraft, minne, algoritmer och tid när man gör något i datorn istf i en liten elektronisk mojäng.

Glömde ett tredje argument - du själv har större kontroll över vad som händer.

Senast ändrad:
ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto