Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildskärm för bildbehandling

diver1 skrev:
Panelen är en S-IPS (LG.Philips LM300WQ1).
Se bara till så att du verkligen får tag på ett grafikkort med "Dual Link DVI" ut.

Tack för informationen. Det blir svårt att inte köpa en 30 tummare nu!

Det verkar finnas gott om grafikkort som har Dual link DVI men eftersom det även skall klara en ganska häftig upplösning så verkar valet vara begränsat, billiga är de inte heller. Har någon tips på ett vettigt kort för att köra med en 30 tummare?

Jag var på gång att byta till mac men nu vet jag inte riktigt om det blir för dyrt. Det känns viktigre med stor skärm äm mac os. Tänker jag fel? Jobbigt nu!

/Jonas
 
Jag har köpt den 30´´ skärm från Dell och måste säga att den är fantastisk i alla avseenden. Först beställde jag Dells 27´´ sedan returnerade jag den tillbaka.
 
Jag tyckte också 27 tummaren såg intressant ut men det avtog när jag såg att den hade samma upplösning som 24 tummaren.

Är du nöjd med 30 tummaren för bildbehandling? Vad har du för grafikkort/dator?

/Jonas
 
Tack Lennart & Emil för era svar =))...det finns ju alltid avbetalning på den kära Sonyn...även fast jag inte gillar det sättet *s
 
saab skrev:
Jag tyckte också 27 tummaren såg intressant ut men det avtog när jag såg att den hade samma upplösning som 24 tummaren.

Är du nöjd med 30 tummaren för bildbehandling? Vad har du för grafikkort/dator?

/Jonas
27´´ hade ojämn bakgrundsbelysning och vit bakgrund var gulaktig på högersida. Svart färg var inget vidare. Pixlar var för stora för mig.

30´´ för 13 000: - är jag jättenöjd med. Skarp! Fin svart färg, inga ghostbilder i filmer som jag märker. Jag och alla mina bekanta som fick titta på skärmen blev väldigt imponerade av den fina färgåtergivningen. Det syns tydligt fler färgnyanser än på en PVA-skärm med vanlig belysning.

Det var först o främst för bildredigeringsändamål som jag valde denna skärm och det ångrar jag inte. Färger stämmer nästan exakt med utskriftsfärger utan kalibrering! Den stora ytan är bara fantastisk! Att skärmen saknar massa extra ingångar är inte intressant för mig. Jag får ut allt jag behöver genom DVI.

Jag har en DualCore 6600, 2GB RAM, 750GB HDD, Mb - Asus p5W DH Deluxe och en gammal Gainward GeForce 7800GTX med bara 256MB och nu den otroliga Dell UltraSharp 3007WFP-HC - 92% Color Gamut 30 Inch LCD!!! Allt går på Vista x64.

http://www.hothardware.com/viewarticle.aspx?articleid=915

Jag tycker att ni borde prova den.

Med vänlig hälsning
Wilhelm

PS.: Som privata köpare har ni 14 dagars ångerrätt. Dell kommer med skärmen till dörren skulle ni returnera skärmen så skickar de bud för att hämta den utan extra kostnad.
 

Bilagor

  • namnlös.jpg
    namnlös.jpg
    20.5 KB · Visningar: 1,568
Tack för dina svar.

Jag ringer Dell om 9 timmar och 12 minuter!!!

Nu gäller det bara att plocka i hop en dator också, eller så kanske det blir en Mac till?

/Jonas 30"
 
WilhelmVP skrev:
27´´ hade ojämn bakgrundsbelysning och vit bakgrund var gulaktig på högersida. Svart färg var inget vidare. Pixlar var för stora för mig.

30´´ för 13 000: - är jag jättenöjd med. Skarp! Fin svart färg, inga ghostbilder i filmer som jag märker. Jag och alla mina bekanta som fick titta på skärmen blev väldigt imponerade av den fina färgåtergivningen. Det syns tydligt fler färgnyanser än på en PVA-skärm med vanlig belysning.

Det var först o främst för bildredigeringsändamål som jag valde denna skärm och det ångrar jag inte. Färger stämmer nästan exakt med utskriftsfärger utan kalibrering! Den stora ytan är bara fantastisk! Att skärmen saknar massa extra ingångar är inte intressant för mig. Jag får ut allt jag behöver genom DVI.

Jag har en DualCore 6600, 2GB RAM, 750GB HDD, Mb - Asus p5W DH Deluxe och en gammal Gainward GeForce 7800GTX med bara 256MB och nu den otroliga Dell UltraSharp 3007WFP-HC - 92% Color Gamut 30 Inch LCD!!! Allt går på Vista x64.

http://www.hothardware.com/viewarticle.aspx?articleid=915

Jag tycker att ni borde prova den.

Med vänlig hälsning
Wilhelm

PS.: Som privata köpare har ni 14 dagars ångerrätt. Dell kommer med skärmen till dörren skulle ni returnera skärmen så skickar de bud för att hämta den utan extra kostnad.


Hej

Jag funderar på att köpa 30 tummaren från Dell också, men jag undrar kan du ställa RGB värdena på Dell skärmen separat när du kalibrerar skärmen eller?

MVH/Stefan
 
En styck Dell 30" är på väg !!!

Nu är bara problemet att jag inte har någon dator som kan driva den. Håller just nu på med att försöka plocka i hop en PC på Komplett.se men det är inte lätt. Jag hade tänkt byta till Mac men det känns som att det blir för dyrt i förhållande till prestandan, fast en MacBook Pro skulle kunna fungera. Hmm... Dagens i-landsproblem!

/Jonas
 
Blev en Sony LCD SDM-S205F efter tipsen i denna tråd och jag är supernöjd efter första testkörningen!

Tack för alla goda råd i denna tråd!
 
Nu står det en Dell 30" skärm på mitt kontor. Det låter väl trevligt, men jag har tyvärr ingen dator som kan driva den så därför har jag inte packat upp den ännu.

Funderar, som jag skrivit förut, att köra Mac även på skrivbordet (jag har en MacBook som bärbar) men vet inte riktigt vad jag skall välja, det är ju bara MacBook Pro och MacPro som kan driva 30-tummaren och de känns faktiskt som att de är för mycket pengar att köpa någon av dessa. Jag kan plocka i hop en kraftfull PC för ca 13-14 tusen inkl moms.

Hmm...

/Jonas
 

Bilagor

  • img_8605 (wince).jpg
    img_8605 (wince).jpg
    10.2 KB · Visningar: 1,186
saab skrev:
Jag kan plocka i hop en kraftfull PC för ca 13-14 tusen inkl moms.
Ja en VÄLDIGT kraftfull PC skulle jag vilja säga.. vet inte ens riktigt vad man ska köpa till för att få den så dyr faktiskt.. värsta (spel-)grafikkortet samt dedikerat fysik-kort kanske?

Själv plockade jag ihop en i mitt tycke kraftfull burk då min bärbaras analoga videoutgång inte dög till min nyinköpta Dell 2007WFP:

Core 2 Duo 2.13GHz
2 Gb dual channel 667MHz DDR2-minne
250Gb SATAII-disk
+ moderkort med integrerat grafikkort (med dvi-ut), 8.1 ljud osv..

Allt inpackat i en smidig, snygg och tyst liten Antec-låda (NSK3300).

Slutkostnad? 6500kr. Vill jag spela spel köper jag till ett kraftfullt gfxkort för cirkus 2000kr.

Men komma upp i 13-14000kr i dessa dagar, då måste man gasa på på varenda komponent känns det som.
 
TheJaff skrev:

Men komma upp i 13-14000kr i dessa dagar, då måste man gasa på på varenda komponent känns det som.

Jag hade tänkt mig något sådant här för photoshop och videoredigering: http://www.komplett.se/k/shoplist.asp?mode=receive&si=444393&su=E4351C3C-A522-49F3-9DF3-5C80C903C4C0

Vad skall man "banta" om man vill göra den billigare?

Jag byter nog till ett 64-bitars operativ när det finns drivrutiner tillgängligt för alla komponeter och då kan jag köra 4Gb internminne.

Det är viktigt att grafikkoret har dualDVI för att jag skall kunnna köra min 30-tums skärm. Det finns nog inte på något grafikkort som är inbyggt i moderkortet.

/Jonas
 
saab skrev:
Jag hade tänkt mig något sådant här för photoshop och videoredigering: http://www.komplett.se/k/shoplist.asp?mode=receive&si=444393&su=E4351C3C-A522-49F3-9DF3-5C80C903C4C0

Vad skall man "banta" om man vill göra den billigare?
Nu är vi ju duktigt offtopic här så vi håller det kort:

- Låda + nätagg för 2000kr skulle du nog kunna få billigare utan problem. Förstår om du vill betala för ett tyst nätagg men du lär knappast nånsin behöva 580W.

- ~800 spänn billigare om du går på 2.13GHz istället för 2.4GHz.

- 1500kr för 10000rpms-disken som är varm och "väsnas".. men behöver du den där extra-extra lilla prestandan så..

Du kan ju kolla upp följande.. eftersom det där moderkortet stöder RAID, om det stödjer stripning så får du 2 st 250Gb-diskar för 1500kr.. då får du totalt 500Gb med bra prestanda (kanske tom bättre än Raptorn?).
 
TheJaff skrev:
Nu är vi ju duktigt offtopic här så vi håller det kort:

Tack för hjälpen! Nu tillbaka till ämnnet.

Jag kunde inte låta bli att titta in i lådan!!!

/Jonas
 

Bilagor

  • img_8606 (wince).jpg
    img_8606 (wince).jpg
    15.6 KB · Visningar: 1,570
Förväxla inte 2xDVI ut på kortet med Dual Link DVI.

Ang. nätdelar så krävde vårt grafikkort för att köra 30" skärmen (BFG GeForce® 8800 GTS 640MB PCI Express) minst 400W nätdel för att öht. starta upp, så 580W är inte orimligt idag.
 
diver1 skrev:
Förväxla inte 2xDVI ut på kortet med Dual Link DVI.

Ang. nätdelar så krävde vårt grafikkort för att köra 30" skärmen (BFG GeForce® 8800 GTS 640MB PCI Express) minst 400W nätdel för att öht. starta upp, så 580W är inte orimligt idag.

Det är ju inte så att du måste ha ett sådant kraftfullt grafikkort för att köra Duallink med hög upplösning om du nu inte tänkt spela på kontoret.
Går bra med t.ex ett sådant här fläktlöst:
http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010095855
Går även med ett 7600GS-kort samt diverse ATI-kort.
 
2007WFP och 2007FP

Jag har just pratat med Dells telefonsupport:

Enligt dem är det skillnad på bildskärmarna 2007WFP och 2007FP:

WFP levereras från två olika tillverkare varav den ena levererar med S-IPS panel och den andra med S-PVA

FP däremot levereras enbart med S-IPS panel.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.