estranged skrev:
Lennart:
Den första skärmen har jag kollat lite grann på men den är ju 21" Wide - d.v.s i praktiken marginellt större än 19" på höjden.
Har väl haft vissa funderingar på den ändå, det kan ju vara användbart med wide för att få plats med paletter och annat krafs men jag funderar lite löst på att utöka med en extra skärm senare just för detta och då är det ju mest negativt att en wide-skärm tar upp plats på skrivbordet.
Den andra har jag inte sett innan, ska titta närmare på den. Tack!
Hej!
Kika inte enbart på storleken i tum (bilddiagonalen), ännu viktigare är ofta hur många bildpunkter skärmen rymmer, det jag väljer at kalla bildstorlek. Det är (som andra påpekat) mycket stor skillnad att jobba med bilder på en 19-tummare med 1280x1024 och på en 20-tuummare med 1600x1200. Eller på en 20-tums bredbildsskärm med 1680x1050 ...
Många program, Adobe Lightroom är ett bra exempel, har uppenbart utformats med baktanken at t man kör bredbildsskärm (16:9 eller 16:10). På en sådan utnyttjar Lightroom skärmytan mycket bra. Det lär nog komma fler program som utnyttjar bredbildsformatet.
Allmänt:
Hur viktig är egentligen svarstiden på en LCD-skärm? Den hittils bästa (åtminstone dyraste...) har en svarstid på hela 25 ms, mer än tre gånger så lång tid som de snabbaste på 8. Finns det mer än ett sätt att mäta på eller är det oviktigt just för stillbildsredigering eller hur kan en hyfsat tilltagen Eizo-skärm ha ett så uselt värde?
Enkelt svar: för arbete med stillbilder är svarstid helt ointressant. Att Eizo-skärmen har såpass långsam svarstid beror dels på själva panelen (som är lite äldre modell, men mycket bra) och dels sanolikt på att den med 8 ms använder så kallad overdrive-teknik som får ner svarstiderna en hel del.
Men, det tål att upprepas, så länge du inte är total spelfanatiker så svarstiden ointressant.