Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildskärm för bildbehandling

estranged skrev:
Lennart:
Den första skärmen har jag kollat lite grann på men den är ju 21" Wide - d.v.s i praktiken marginellt större än 19" på höjden.
Har väl haft vissa funderingar på den ändå, det kan ju vara användbart med wide för att få plats med paletter och annat krafs men jag funderar lite löst på att utöka med en extra skärm senare just för detta och då är det ju mest negativt att en wide-skärm tar upp plats på skrivbordet.
Den andra har jag inte sett innan, ska titta närmare på den. Tack!

Hej!
Kika inte enbart på storleken i tum (bilddiagonalen), ännu viktigare är ofta hur många bildpunkter skärmen rymmer, det jag väljer at kalla bildstorlek. Det är (som andra påpekat) mycket stor skillnad att jobba med bilder på en 19-tummare med 1280x1024 och på en 20-tuummare med 1600x1200. Eller på en 20-tums bredbildsskärm med 1680x1050 ...

Många program, Adobe Lightroom är ett bra exempel, har uppenbart utformats med baktanken at t man kör bredbildsskärm (16:9 eller 16:10). På en sådan utnyttjar Lightroom skärmytan mycket bra. Det lär nog komma fler program som utnyttjar bredbildsformatet.

Allmänt:
Hur viktig är egentligen svarstiden på en LCD-skärm? Den hittils bästa (åtminstone dyraste...) har en svarstid på hela 25 ms, mer än tre gånger så lång tid som de snabbaste på 8. Finns det mer än ett sätt att mäta på eller är det oviktigt just för stillbildsredigering eller hur kan en hyfsat tilltagen Eizo-skärm ha ett så uselt värde?

Enkelt svar: för arbete med stillbilder är svarstid helt ointressant. Att Eizo-skärmen har såpass långsam svarstid beror dels på själva panelen (som är lite äldre modell, men mycket bra) och dels sanolikt på att den med 8 ms använder så kallad overdrive-teknik som får ner svarstiderna en hel del.

Men, det tål att upprepas, så länge du inte är total spelfanatiker så svarstiden ointressant.
 
Grevture skrev:
Hej!

(tillbaka i den här tråden efter lite frånvaro :)

Jo, testade den helt nyligen, det är en riktigt härlig skärm. Nu har den ju dessutom släppts som Spectraview-modell (dvs i grunden samma skärm, men varje exemplar är fabrikskalibrerat och den har hårdvarukalibrering. Samma Spectraview-modell går dessutom att köpa i form av en Lacie 526 som är samma skärm med Lacies logotyp på (de erbjuder ju ofta trevliga paketpriser med kalibrator).

Men, tillbaka till den "vanliga" 2690UXi, jag personligen gillar det här med 1920x1200 på 26 tum (eller 27 för den delen), andra föredrar ju den större punkttätheten hos en 23- eller 24-tummare med samma bildstorlek.

Färgmässigt är 2690 helt enkelt härlig. Den har dessutom stor färgrymd, 95 procent av Adobe RGB mot runt 75 procent i vanliga kontorsskärmar. Nu är det värt att påpeka att flera nya skärmar som lanserats på sistonde klarar runt 90-95 procent av Adobe RGB, Acers 26-tummare, Dells och Samsungs 27-tummare är några exempel. Det här beror tydligen på att man fått till bättre bakgrundsbelysningar (bättre beläggning på ccfl-rören) och på förbättrade färfilter i panelen. Att allt fler vanliga kontorsskärmar får större färgrymd är ju goda nyheter för oss fotomänniskor.

Tack Martin

Det ser ut att bli en Nec skärm inom en snar framtid.

Min T962 har svärtan börja försvinna :(

MVH/Stefan

www.stefan-zander.com
 
Så, platta skärmar som både är snabba (4ms responstid eller snabbare) och som klarar av en hyffsad bildbearbetning finns alltså inte än?

Speciellt om man pratar budgetklass (ca. 4000:)?

Man är alltså dömd att fortsätta anstränga sina ögon på CRT's om man vill ha både snabbhet OCH bra skärpa/färger till överkomliga priser (ca. 4000:)?
 
Tackar för experthjälpen i den här tråden. Skaffade själv en FlexScan S2110W (21 tum, wide) som kom igår. Har inte hunnit testa den än eftersom datorn den ska kopplas till ligger i bitar på posten men är någon intresserad så kan jag absolut skriva lite om intryck och funktion om en vecka eller så.
 
Så om man då bestämt sig för en CRT skärm, vad ska man köpa då?
Om den får kosta runt 4000:-. Formaten 4:3 eller wide spelar ingen större roll för min del.
 
FredJ skrev:
Så, platta skärmar som både är snabba (4ms responstid eller snabbare) och som klarar av en hyffsad bildbearbetning finns alltså inte än?

Speciellt om man pratar budgetklass (ca. 4000:)?

Man är alltså dömd att fortsätta anstränga sina ögon på CRT's om man vill ha både snabbhet OCH bra skärpa/färger till överkomliga priser (ca. 4000:)?

Hej!

För 4000 får du knappast en CRT-skärm som är bättre än en platt skärm för samma pengar. Du får en aning bättre svärta och mycket bra responstider, men i övrigt har CRT svårt att konkurrera. Skärpan är sämre, färgrymden i de flesta fall mindre och de åldras dessutom påtagligt snabbare.

Det går att hitta platta skärmar med va- eller ips-paneler för runt 4000 -- ett exempel är Sony SDM205 som Komplett säljer ut och många här i tråden kommenterat.

Annars har majoriteten av skärmarna för 4000 eller mindre tn-panel. Somliga har i och för sig fina färger, ett typiskt exempel är Samsung 206BW (http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010105383) som jag nyligen kikade på -- härliga färger och 2 ms svarstid, men tyvärr har den ju som alla tn-skärmar det fenomenet att färgerna förändras beroende på betraktningsvinkeln, i synnerhet i höjdled.

Sedan är frågan om du har någon praktisk nytta av svarstider på 2 eller 4 ms jämfört med till exempel 8 ms ... Med tanke på att skärmarna körs i 60 Hertz så uppdateras de faktiskt med 16 ms mellanrum.
 
Grevture skrev:
Hej!

För 4000 får du knappast en CRT-skärm som är bättre än en platt skärm för samma pengar. Du får en aning bättre svärta och mycket bra responstider, men i övrigt har CRT svårt att konkurrera. Skärpan är sämre, färgrymden i de flesta fall mindre och de åldras dessutom påtagligt snabbare.

Det går att hitta platta skärmar med va- eller ips-paneler för runt 4000 -- ett exempel är Sony SDM205 som Komplett säljer ut och många här i tråden kommenterat.

Annars har majoriteten av skärmarna för 4000 eller mindre tn-panel. Somliga har i och för sig fina färger, ett typiskt exempel är Samsung 206BW (http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010105383) som jag nyligen kikade på -- härliga färger och 2 ms svarstid, men tyvärr har den ju som alla tn-skärmar det fenomenet att färgerna förändras beroende på betraktningsvinkeln, i synnerhet i höjdled.

Sedan är frågan om du har någon praktisk nytta av svarstider på 2 eller 4 ms jämfört med till exempel 8 ms ... Med tanke på att skärmarna körs i 60 Hertz så uppdateras de faktiskt med 16 ms mellanrum.

Tack för ditt svar Martin,
Hehe, nu fick du mig ytterligare en gång att tippa min vågskål mer mot plattskärm än CRT.

Sony'n du rekommenderade först tror jag kan bli lite för seg för mig då jag inte vill ha "ghosting" som det kallas i skjuta -spel.
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=328476#product_review

Samsungen du hade kikat på verkar ju nästan för bra för att vara sann! Bra färger (efter kalibrering) och kontrast till det priset!
http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010105383
Men hur pass negativt kan denna betraktningsvinkel påverka mitt bildarbete tro? Kommer jag att behöva "flytta mitt huvud" längs med skärmen, även om jag sitter rakt framför den, för att få korrekta färger???
Att man inte kan se korrekta färger om man står bredvid, det kan jag leva med men att behöva flytta huvudet...
 
Hej Martin och alla ni andra :)

Har följt tråden med stort intresse men inte sett så mkt om LaCie skärmar, jag har funderat på en LaCie 321 LCD

http://www.lacie.com/products/product.htm?pid=10799

Vad tror ni om den?

Den verkar ju inte så dum, speciellt i paket med kalibrator o skärmhuva, funderar även på o köpa till en så där grå plastbit att sätta fast bakom skärmen, så slipper jag måla om mitt vardagsrum..

Läste nått test i det senaste numret av en sån där proffstidning, där fick LaCien inte direkt toppbetyg jämfört med Eizos monsterskärmar, men hur mkt skiljer egentligen mellan skärmarna som kostar över 15`kr för oss dödliga som inte arbetar med bilder till vardags?



mvh Johan
 
FredJ skrev:
Tack för ditt svar Martin,
Hehe, nu fick du mig ytterligare en gång att tippa min vågskål mer mot plattskärm än CRT.

Sony'n du rekommenderade först tror jag kan bli lite för seg för mig då jag inte vill ha "ghosting" som det kallas i skjuta -spel.
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=328476#product_review

Samsungen du hade kikat på verkar ju nästan för bra för att vara sann! Bra färger (efter kalibrering) och kontrast till det priset!
http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010105383
Men hur pass negativt kan denna betraktningsvinkel påverka mitt bildarbete tro? Kommer jag att behöva "flytta mitt huvud" längs med skärmen, även om jag sitter rakt framför den, för att få korrekta färger???
Att man inte kan se korrekta färger om man står bredvid, det kan jag leva med men att behöva flytta huvudet...

Jag tror du får sätta dig och fundera lite vad du prioriterar ... Bästa möjliga färger eller bästa möjliga svarstid.

Eller den drastiska lösningen: spara ihop ett par tusenlappar till och köpa Sonyn + en billig snabb 19-tummare att ha bredvid. Då har du en skärm att spela på, en skärm att jobba med bilder på (och då kunna ha Photoshop-paletter och jox på spelskärmen).

Jag vet inte hur seriös spelare du är, men det finns de som kör på 16 ms-skärmar och tycker det är ok. Kom ihåg att det är skillnad på gamla tiders tn-skärmar specade till 16 ms och en ips-skärm specad till 16 ms. Hos tn-skärmar är just svart-vitt-omslagen väldigt snabba medan andra färgkombinationer i alla fall förut kunde vara väsentligt långsammare (30-50 ms). Hos ips-paneler däremot innebär 16 ms just 16 ms i stort sett oavsett vilka färgomslag det gäller.

Sedan är faktiskt 206BW en riktigt fin skärm. Rör du huvudet lite grann i sidled händer mycket lite med färgerna, det är mest om du flyttar huvudet i höjdled som färgtemperaturen ändras en del. Samtidigt skall man inte överdramatisera det där heller. Många fotografer (inklusive yrkesfotografer) gör mycket bildredigering på bärbara datorer som i 99% av fallen har just tn-paneler -- och inte ens speciellt bra sådana dessutom.
 
Grevture skrev:
Sedan är faktiskt 206BW en riktigt fin skärm. Rör du huvudet lite grann i sidled händer mycket lite med färgerna, det är mest om du flyttar huvudet i höjdled som färgtemperaturen ändras en del. Samtidigt skall man inte överdramatisera det där heller. Många fotografer (inklusive yrkesfotografer) gör mycket bildredigering på bärbara datorer som i 99% av fallen har just tn-paneler -- och inte ens speciellt bra sådana dessutom.

Ja två skärmar vore ju såklart finfint, men jag tror inte min ekonomi tillåter det just nu... Alla dessa BRÖLLOP! ;)

206BW'n låter ju efter din senaste kommentar fortfarande helt fenomenal till det priset! (förutom att den saknar höjdreglering och pivot).
Jag är inget proffs som jobbar med bilder tagna med kameror som kostar 100 000:-. Det jag arbetsmässigt ska använda min nya monitor till är främst trycksaker i InDesign. Det jag vill få att fungera är en kalibrering av skärmen så att den stämmer hyffsat mot de tryckerier jag använder mig av och deras profiler.

Martin, vet du förresten om man kan få en så pass bra och prisvärd skärm som 206BW'n (ungefär den snabbheten, färgen och kontrasten) med höjdreglering och pivot för kanske bara några hundra till?
Det är väldigt skönt med pivot om man jobbar med stående format.
 
Johan Ahlbom skrev:
Hej Martin och alla ni andra :)

Har följt tråden med stort intresse men inte sett så mkt om LaCie skärmar, jag har funderat på en LaCie 321 LCD

http://www.lacie.com/products/product.htm?pid=10799

Vad tror ni om den?

Den verkar ju inte så dum, speciellt i paket med kalibrator o skärmhuva, funderar även på o köpa till en så där grå plastbit att sätta fast bakom skärmen, så slipper jag måla om mitt vardagsrum..

Läste nått test i det senaste numret av en sån där proffstidning, där fick LaCien inte direkt toppbetyg jämfört med Eizos monsterskärmar, men hur mkt skiljer egentligen mellan skärmarna som kostar över 15`kr för oss dödliga som inte arbetar med bilder till vardags?

mvh Johan

Hej!

Lacie 321 är en jättetrevlig skärm och som du säger, paketerad med huv och kalibrator är de ett ruskigt prisvärt paket. Jag är inte helt säker på vilket test du refererar till, men om det är det jag tror det är så fick den en utmärkelse som "bra budgetval".

Visst finns det en skillnad mot monsterskärmarna, de har en större färgrymd (klarar hela Adobe rgb) och har en del andra småfinesser. Men Lacie 321 har faktiskt en väldigt viktig sak gemensam med monsterskärmarna: jämnheten över ytan. Lacie 321 är ju i grund och botten en Nec Spectraview 2190 (med lite annan färg på ramen och annan logotyp) och har då Nec:s fina ColorComp-teknik som gör skärmar extremt jämna.

Jobbar du regelbundet med extremt färgkrävande kunder, kör med modeller i studio eller rentav med digitalbakstycken för hundratusentals kronor så vore det korkat att snåla ur och köpa en skärm för 15000 istället för det allra bästa för kanske 40000. Men är du en yrkesfotograf med mer måttliga krav eller en avancerad amatör tycker jag personligen att du nog får bättre nytta av pengarna med en skärm som Lacie 321 -- det finns ju fler i ungefär samma klass, som Quato Intellicolor 213, Eizo CG211 och givetvis Nec Spectraview 2190 (eller 2090 eller 2690). Mellanskillnaden kan du ju åka på en rejäl fotoresa för eller så :)
 
Angående Samsung SyncMaster 206BW Widescreen 20 Inch LCD -monitorn.

Jag hittade en mycket välskriven rescension på den här:
http://www.futurelooks.com/446-Sams...screen-20-Inch-LCD-Monitor-Review.html?page=1

En bra sak att tänka på för er som funderar på att köpa en sådan är att som dom skriver i denna rescension, tänka på S'et i slutet av modellnumret:

"One thing that may change this down the road is the fact that Samsung does often change which panels they use in their LCD's. The panel inside our panel is a true Samsung panel as designated by an "S" at the end of the model number on the identification tag. If the "S" isn't there, it isn't a Samsung panel and may produce a lower quality picture. Be aware of this when you buy your Samsung monitor."

Jag antar att man borde kunna ta reda på detta genom att kontakta det företag man köper av innan själva köpet. Kan dom inte svara på den frågan så kanske man bör vända sig till någon annan.
 
Johan Ahlbom skrev:

Går det att ersätta en målad vägg med LaFrame o få fullgott resultat? Är det ens nödvändigt när Skärmkepa används?

En skärmkeps ersätter inte på något som helst sätt behovet av att ha en neutral färg runt omkring din skärm. Det finns ett antal tester som visar att vi behöver ha en neutralgrå färg runt skärmen för att vi ska kunna bedöma färger på rätt sätt.

I den standard som finns för detta rekommenderar man en färg som motsvarar NCS2500 eller NCS3000.

Stefan
 
stefohl skrev:
En skärmkeps ersätter inte på något som helst sätt behovet av att ha en neutral färg runt omkring din skärm. Det finns ett antal tester som visar att vi behöver ha en neutralgrå färg runt skärmen för att vi ska kunna bedöma färger på rätt sätt.

I den standard som finns för detta rekommenderar man en färg som motsvarar NCS2500 eller NCS3000.

Stefan

Tack för svar Stefan! Då vet jag att en skärmkepa inte räcker, hur är det med "LaFrame" känner du till den? Skall ju tydligen vara en grå plastskiva man monterar bakom skärmen, den sticker ju ut nån decimeter utanför skärmen, men är det tillräckligt? Finns det några undersökningar som visar hur långt från skärmen man behöver ha en jämngrå färg för att kunna uppfatta skärmens färger korrekt? Kanske lite märkligt fråga, men det är ju trots allt mindre jobb att montera en plastskiva jämfört med att måla hela väggen grå.. om min hyresvärd ens godkänner en grå färg..

mvh johan
 
Johan Ahlbom skrev:
Tack för svar Stefan! Då vet jag att en skärmkepa inte räcker, hur är det med "LaFrame" känner du till den? Skall ju tydligen vara en grå plastskiva man monterar bakom skärmen, den sticker ju ut nån decimeter utanför skärmen, men är det tillräckligt? Finns det några undersökningar som visar hur långt från skärmen man behöver ha en jämngrå färg för att kunna uppfatta skärmens färger korrekt? Kanske lite märkligt fråga, men det är ju trots allt mindre jobb att montera en plastskiva jämfört med att måla hela väggen grå.. om min hyresvärd ens godkänner en grå färg..

mvh johan

Ögonen tillsammans hjärnan registrerar olika "färgtemperaturer" så fort du har en annan ljuskälla med annan färgtemp.. Därför behöver du ha en neutral bakgrund och ljuskällor som har samma färgtemperatur som
skärmen. Och inte har några bakgrundsfärger som kan färga ditt skärmseende.Prover har gjorts med att bara ändra bakgrundsfärgen.Olika bakgrundsfärger ger olika bildresultat
Mikael
 
Johan Ahlbom skrev:
Tack för svar Stefan! Då vet jag att en skärmkepa inte räcker, hur är det med "LaFrame" känner du till den? Skall ju tydligen vara en grå plastskiva man monterar bakom skärmen, den sticker ju ut nån decimeter utanför skärmen, men är det tillräckligt? Finns det några undersökningar som visar hur långt från skärmen man behöver ha en jämngrå färg för att kunna uppfatta skärmens färger korrekt? Kanske lite märkligt fråga, men det är ju trots allt mindre jobb att montera en plastskiva jämfört med att måla hela väggen grå.. om min hyresvärd ens godkänner en grå färg..

mvh johan

Hej!

Den enda gång jag sett en Laframe så var den faktiskt svart och inte grå. Sedan är det ju så att den "bara" sticker ut runt en decimeter uppåt och åt sidorna. Jag är ingen expert på vårt färgseende, men jag misstänker att det är lite för lite för att skapa en helt lugn miljö för vårt färgseende. Där jag tror Laframe gör störst nytta är i öppna kontorslandskap där man får mindre störig (rörlig) bakgrund just intill skärmbilden när man jobbar.

Undrar om inte du kan ha större nytta av att till exempel sätta upp en duk i lagom nyans på väggen bakom skärmen (om du nu inte får eller vill vara så drastisk att du målar om den) -- en duk kan ju dras undan eller rent av tas bort när man inte arbetar med bilder.

Sedan är ju som Mikael är inne på belysningen viktig.

Sedan kan man ju relativt enkelt göra en egen Laframe i valfri storlek. Inte hos alla, men hos väldigt många skärmar så sitter skärmfoten fast i skärmens vesa-fäste. Dvs skärmfoten sitter med fyra skruvar i skärmen med 75 (vesa 75) eller 100 mm (vesa 100) avstånd. Har du skapat en egen skiva med motsvarande placerade hål är det bara att byta tll lite längre skruv och klämma fast skivan mellan fot och skärm. Men den kan ju inte göras så speciellt stor -- då blir den för tung för skärmfoten.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.