ANNONS
Annons

Bildskärm för bildbehandling

Men är det någon som skulle vilja förklara också lite mer ingående vad de olika begreppen innebär,profilering och kalibrering? Är det två olika saker alltså?

Riktigt bra skärm för de pengarna! Mycket korrekt färgåtergivning och bra anslutningar. 27" ger en mycket stor arbetsyta med den höga upplösningen. 24" har 16:10 format och ger nog även den stor arbetsyta.
Ha dock i åtanke att antireflektionsbehandlingen är mycket kraftig. Detta gör att det kan se lite grynigt/smutsigt ut på helvita ytor. Men detta "lider" * de flesta nyare dyrare ips_skärmar av vad jag förstår det som. Men kan vara bra att ha i åtanke.
Vissa märker det inte, vissa bryr sig inte och vissa stör sig på det väldigt mycket på det. Jag tänkte en del på det, men inte så att det störde mig direkt.

Ha också i åtanke att del just lanserat nya 24 och 27 tummar som snart förmodligen kommer till sverige, troligtvis i januari. Dessa har led med 99% adobergb-täckning och stöder hårdvarukalibrering.
Dessa blir nog förmodligen lite dyrare men u2711 och u2410 går kanske även de ned lite i pris i samband med nylanseringen.
Den nya U2713H (inte hm som är budgetvarianten utan wide gamut) kostar nu 999$ hos Dell i USA.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Men har nogon av er kolll på andra allternativ på skärmar med mindre antireflektionsbehandling? Där man inte får den gryniga känslan som många pratar om?

Och hur lågt ner i pris kan man gå och ändå få en skärm som fungerar bra för bildredigering och sånt? Jag är ju absolut inte något proffs på något sätt men vill ändå ha en relativt bra skärm. Och det finns väldigt många skärmar med en upplösning på 1920-1080, är det alldeles för lite?

Men har nogon av er kolll på andra allternativ på skärmar med mindre antireflektionsbehandling? Där man inte får den gryniga känslan som många pratar om?

Och hur lågt ner i pris kan man gå och ändå få en skärm som fungerar bra för bildredigering och sånt? Jag är ju absolut inte något proffs på något sätt men vill ändå ha en relativt bra skärm. Och det finns väldigt många skärmar med en upplösning på 1920-1080, är det alldeles för lite?

Jag är också på jakt efter ny skärm och är nära att beställa Dell U2713HM, men alla pratar om hemsk AG coating. Har en blank skärm idag, nån 22 tums HP, men som sonen skall få ta över, så jag behöver en ny.
Men ska man ha 24" med 1900x1200, eller en 27" med 2560x1440 så finns bara med anti glare..

På jobbet har jag en HP LP2475w och den är väl rätt ok. Hur är skillnaden mot en Dell U2713, map AG coatingen?
Kommer ju vara bildbehandling som den primärt ska användas för..

Men är det någon som skulle vilja förklara också lite mer ingående vad de olika begreppen innebär,profilering och kalibrering? Är det två olika saker alltså?

Skärmen är en verklighet, en färgrymd är en modell av verkligheten.

Kalibrering = att anpassa verkligheten till modellen
Profilering = att anpassa modellen till verkligheten

Så när man kalibrerar pillar man på inställningar på skärmen för att få den att stämma så bra som möjligt med de teoretiska värdena man vill att den ska följa. När man profilerar tar man mätvärdena från verkligheten och justerar modellen så att datorn får räkna om färgvärdena innan bilden skickas till skärmen.

Bäst blir det när man gör båda två, först försöker man ta skärmen så nära modellen man kan, sen anpassar man det sista i mjukvara.

Skärmen är en verklighet, en färgrymd är en modell av verkligheten.

Kalibrering = att anpassa verkligheten till modellen
Profilering = att anpassa modellen till verkligheten

Så när man kalibrerar pillar man på inställningar på skärmen för att få den att stämma så bra som möjligt med de teoretiska värdena man vill att den ska följa. När man profilerar tar man mätvärdena från verkligheten och justerar modellen så att datorn får räkna om färgvärdena innan bilden skickas till skärmen.

Bäst blir det när man gör båda två, först försöker man ta skärmen så nära modellen man kan, sen anpassar man det sista i mjukvara.

En bra beskrivning. Men för att göra det enklare, med de fel och brister som alla förenklingar har. Kalibrera = ställa in skärmens färgtemperatur, ljusstyrka, kontrastomfång och gamma till de önskade värdena. Profilera = mäta upp vilka färgegenskaper din skärm då fått.

Profilen använder sedan program som Photoshop för att anpassa bildens färgåtergivning efter skärmens färgegenskaper så bra som det går. Det är därför alla tips om att ta hem en bild från ett labb och ställa in skärmen efter denna bara tar dig halvvägs. Du har kalibrerat, men inte profilerat skärmen.

Jag är också på jakt efter ny skärm och är nära att beställa Dell U2713HM, men alla pratar om hemsk AG coating. Har en blank skärm idag, nån 22 tums HP, men som sonen skall få ta över, så jag behöver en ny.
Men ska man ha 24" med 1900x1200, eller en 27" med 2560x1440 så finns bara med anti glare..

På jobbet har jag en HP LP2475w och den är väl rätt ok. Hur är skillnaden mot en Dell U2713, map AG coatingen?
Kommer ju vara bildbehandling som den primärt ska användas för..

Jag chansade och beställde en U2713 igår kväll, så nu får vi se :)

Jag chansade och beställde en U2713 igår kväll, så nu får vi se :)

Vad jag förstår är U2713 tänkt som en billigare "lillebror" till U2711, precis som U2412 till U2410. Fast just nu är U2713 dyrare än U2711.

Vad jag kan se i jämförelser på nätet är fördelen med U2713 att den har en annan antireflexyta. När det gäller t ex färgdjup får den rejält med stryk. (Vilket iofs inte betyder att U2713 är dålig.)

Kan någon rekommendera en bildskärm som är bra och inte alltför dyr, under 10k. Jag har en iMac 27", men jag misstänker att den inte är så bra på att visa riktiga färger.

Bumpar tråden. Jag känner också att jag vill ha råd. Min Dell 2711 har dött, utanför garantitiden naturligtvis. Och min budget ligger nog där, kring 6000. Hur är ersättaren, 2713H? När jag googlar får jag lite blandade omdömmen. Det är svårt att veta vem eller vad man ska lita på.

Kan någon rekommendera en bildskärm som är bra och inte alltför dyr, under 10k. Jag har en iMac 27", men jag misstänker att den inte är så bra på att visa riktiga färger.

Har du inte provar att kalibrera den så rekommenderar jag det. Även de bästa skärmarna mår bra av det. Relativt billigt sätt att förhoppningsvis få korrekta färger.

Om du däremot vill ha en ny skärm så kommer du väldigt långt på 10 000.

Har du inte provar att kalibrera den så rekommenderar jag det. Även de bästa skärmarna mår bra av det. Relativt billigt sätt att förhoppningsvis få korrekta färger.

Om du däremot vill ha en ny skärm så kommer du väldigt långt på 10 000.

Instämmer med detta. Även om du sedan vill köpa en annan skärm är en kalibrator nödvändig. Och iMacens skärm är inte så dålig. Begränsat färgomfång, men för övrigt av bra kvalitet.

Stefan

Kanske Eizo ColorEdge CS230 räcker? Det är instegsmodellen i ColorEgde serien. Kostar ca 6000 kr.

Det är svårt att välja. Helst vill jag ha en CCFL skärm p.g.a LED skärmar har kantblödningar.

Här är några jag kollar på:

http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=CS230E-BK
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=SW241
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=901377
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=573970

Jag är inget proffs men jag vill ändå ha bra färger och bra bild.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar