ANNONS
Annons

Bildskärm för bildbehandling

Vill gärna slå ett slag för dubbla skärmar.
Att jag idag har dubbla skärmar är mest en slump. Men nu har jag vant mig och insett alla fördelar så nu kommer jag aldrig att släppa det.
Lightroom 4 kan hantera dubbla skärmar, hemskt praktiskt.
Panoramabilder blir jättehäftiga.
Internet på en och outlook på den andra är också användbart.
Windows 7 kan också hantera dubbla profiler så båda skärmarna är kalibrerade. Det skiljer lite mellan skärmarna ändå och det tror jag beror på att den ena skärmen inte är riktigt frisk eller att den möjligen inte kan visa riktigt lika mycket färger som den nya. Men skillnaden är inte stor.

Bilagor

• _DSC3202.jpg
    _DSC3202.jpg
    94.3 KB · Visningar: 827
schyssta skärmar

Vill bara tipsa om skärmar man kan köpa på ebay. Det är samma panel som i imac 27", alltså 2560x1440.

Achieva shimian och Yamakasi är väll de mest kända. Har inte köpt någon själv men sjukt sugen. Har dock läst mycket om dem och folk är väldigt nöjda! Värt att tillägga är att det är de paneler apple ratar, alltså A eller A- skärmar(har läst att de bara väljer A+) vilket iprincip gör att felen inte kan uppfattas med ögat.

runt 1800kr för en med enbart dvi-d ingång(dvi-d krävs, annars måste den köras med en aktiv converter från hdmi) och runt 2500kr för den med hdmi+dvi-d. Moms tillkommer när man tar in den i sverige.

Hej!
Skulle behöva lite hjälp och jag hoppas ni vill hjälpa mig för jag är väldigt ny inom detta området,så behöver all hjälp jag kan få.
Jag ska köpa ny bildskärm för den jag har räcker inte på långa vägar till det jag vill göra. Jag sitter mycket i photoshop,redigerar bilder och nästa år ska jag läsa grafisk design för det är det jag vill hålla på med. Nu har jag kollat endel på dells u2711 för har blivit tipsad om den.
Vad säger ni om den skärmen? Eller har ni några andra tips runt det priset?:)

tips på bildskärm!

Är det någon som har några tips eller förslag på skärm runt 5000? Kom gärna med åsikter om Dells u2711 också! Är den tillräckligt bra? nackdelar fördelar? Finns det bättre skärmar runt det priset? Är tacksam för all hjälp jag får!:)

Är det någon som har några tips eller förslag på skärm runt 5000? Kom gärna med åsikter om Dells u2711 också! Är den tillräckligt bra? nackdelar fördelar? Finns det bättre skärmar runt det priset? Är tacksam för all hjälp jag får!:)

Efter att läst på lite om skärmar så har jag valt en U2410. Den här U2711 är väl samma skärm fast större.
Det är om jag förstår det rätt en acceptabel skärm om man inte vill lägga allt för mycket pengar.
Jag använder den i ett profilerat läge för bilbehandling och i det simulerade sRGB läget för surfning.

Micke.

Riktigt bra skärm för de pengarna! Mycket korrekt färgåtergivning och bra anslutningar. 27" ger en mycket stor arbetsyta med den höga upplösningen. 24" har 16:10 format och ger nog även den stor arbetsyta.
Ha dock i åtanke att antireflektionsbehandlingen är mycket kraftig. Detta gör att det kan se lite grynigt/smutsigt ut på helvita ytor. Men detta "lider" * de flesta nyare dyrare ips_skärmar av vad jag förstår det som. Men kan vara bra att ha i åtanke.
Vissa märker det inte, vissa bryr sig inte och vissa stör sig på det väldigt mycket på det. Jag tänkte en del på det, men inte så att det störde mig direkt.

Ha också i åtanke att del just lanserat nya 24 och 27 tummar som snart förmodligen kommer till sverige, troligtvis i januari. Dessa har led med 99% adobergb-täckning och stöder hårdvarukalibrering.
Dessa blir nog förmodligen lite dyrare men u2711 och u2410 går kanske även de ned lite i pris i samband med nylanseringen.
Den nya U2713H (inte hm som är budgetvarianten utan wide gamut) kostar nu 999$ hos Dell i USA.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Efter att läst på lite om skärmar så har jag valt en U2410. Den här U2711 är väl samma skärm fast större.
Det är om jag förstår det rätt en acceptabel skärm om man inte vill lägga allt för mycket pengar.
Jag använder den i ett profilerat läge för bilbehandling och i det simulerade sRGB läget för surfning.

Micke.
Nej, det är inte samma skärm fast större. U2711 har bättre färgåtergivning.

jag beställde faktiskt u2711 nu,har kollat runt massa och känns inte som att jag kan få så mycket bättre skärm till det priset. så jag hoppas jag blir nöjd nu. tack för svaren!

sen har jag funderat på det här med kalibrering och profilering,kan absolut ingenting om det här men har hört att det är nåt man borde göra. vad ska man köpa? och kan jag ens göra det fast jag inte vet hur sånt fungerar?

Nej, det är inte samma skärm fast större. U2711 har bättre färgåtergivning.
Dock är de i princip likadana i prestanda. De är Dells motsvarighet till varande i dess olika storleksklasser.

Det är kanske just därför 2410 och 2711 just nu är löjligt prisvärda!
Så är det. Dock kommer priset troligtvis sjunka än mer när U2713H lanseras här i Sverige. Idag kom den upp på Dell Sveriges sida. Leveransdatum är satt till 2013.01.22.
Snart kommer återförsäljarna förhoppningsvis få upp den i deras butiker. Då sjunker förhoppningsvis priserna på nuvarande modellerna än mer.

Priset är dock riktigt riktigt bra för vad man får idag också. Dustin har den nu i helgen för 4990.
http://www.dustinhome.se/product/50...t.nu&utm_medium=pricecompare&utm_content=5997

De har också en i deras fyndsektion för ca 4700.

jag beställde faktiskt u2711 nu,har kollat runt massa och känns inte som att jag kan få så mycket bättre skärm till det priset. så jag hoppas jag blir nöjd nu. tack för svaren!

sen har jag funderat på det här med kalibrering och profilering,kan absolut ingenting om det här men har hört att det är nåt man borde göra. vad ska man köpa? och kan jag ens göra det fast jag inte vet hur sånt fungerar?
En egen kalibrering bör du göra. Kan du inte låna en så är det nog nästan bättre att du lägger lite mindre pengar på skärm och också köper ett kalibreringskit.
Färgerna på U2711 var inte särskilt bra i de förkalibrerade lägena mot vad de var efter kalibrering för mig.
Därmed inte sagt att de förkalibrerade lägena var dåliga, men inte alls i klass som efter kalibreringen. Ljusstyrka är framförallt något som oftast är inställt på tok för högt från början. Jag fick dra ned min till ca 20-30.

Lycka till med skärmen! Du kommer nog bli riktigt nöjd! Dock förekommer det relativt ofta defekta paneler på dessa skärmar, så testa skärmen kritiskt. Kika efter mycket back light bleeding samt om det finns olika färgtoner över skärmytan. Mitt exemplar hade en magentaton till höger och en grön till vänster. Fick en ny, och denna hade inget grönt med än kraftigare magenta.
Om du skulle få en defekt så är Dell mycket bra med utbyte. Ring dem och nästa dag står UPS utanför dörren med en utbytesskärm.

Skaffa en bra kalibreringsenhet. De skärmar som har större profil än sRGB kräver bättre grejer. Dessutom har de nya som i1Display pro/munki bättre färgfilter som åldras långsammare och programvara som kan hantera upp till aRGB.
De äldre enheterna duger inte för dessa mer avancerade skärmar. De måste klara LUT4.
Min gamla 1Display Pro 2 gav ett uselt resultat med min U2410. När jag bytte ut den mot i1 Display pro av nya modellen blev resultatet mycket bättre.
Så räkna in cirka 2500 kr för en bra kalibrator i investeringskostnaden.

Intressant! Jag har den gamla i1 Display som jag kör med mina Dell U2410 - kan alltså vara värt att köpa en nyare kalibrator? Jag tycker min ger ett rätt bra resultat, men jag är inte sååå kinkig :)

Det fanns ett utbytesprogram i våras. Man fick en rabatt på cirka 800 kr om man bytte in sin gamla.
Jag var inte helt nöjd med min gamla och den programvaran. Den dög enligt X-rite inte heller till LUT4 profiler för Mac.
Så jag bytte ut min och fick betala cirka 1500 kronor. För detta fick jag en bättre kalibrator on bättre programvara. Jag tyckte det gjorde ganska stor skillnad.
Mina prodiler är nu större, det vill säga mer av Adobe RGB och mer precisa.
Har också lyckats kalibrera min MacBook 15 Retina så den är otroligt bra. Nästan exakt sRGB med lite mer inom vissa nyanser.
Den gamla har filter som är känsliga och åldras snabbt. Se tidigare kommentarer från Stefan Olsson. De åldras väldigt fort. Den nya har mycket mer beständiga filter och hanterar skärmar med stora profiler mycket bättre.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar