Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildskärm för bildbehandling

Jag tror nog att de flesta skärmar i passande segment här kör med IPS-teknik. Finns dock också andra bra tekniker.

Tycker jag ha sett de flesta paneltyper och ingen av dem har kommit i närheten av IPS. Färgerna ändras mer eller mindre när man ändrar betraktningsvinkeln med de övriga paneltyperna.

Men det räcker ju inte riktigt bara med att skärmen har IPS för att den ska vara OK. Ser alldeles för många skärmar som varierar i färg och ljusstyrka över ytan, vilket gör dem mer eller mindre oanvändbara för bildbearbetning. Man kan ju inte få olika resultat på bilderna beroende på om bilden ligger till vänster eller höger på skärmen.

Tycker jag ha sett de flesta paneltyper och ingen av dem har kommit i närheten av IPS. Färgerna ändras mer eller mindre när man ändrar betraktningsvinkeln med de övriga paneltyperna.

Men det räcker ju inte riktigt bara med att skärmen har IPS för att den ska vara OK. Ser alldeles för många skärmar som varierar i färg och ljusstyrka över ytan, vilket gör dem mer eller mindre oanvändbara för bildbearbetning. Man kan ju inte få olika resultat på bilderna beroende på om bilden ligger till vänster eller höger på skärmen.

Eizo använder väl IPS?

Är inte Eizo-skärmar lite overkill, med tanke på priset?

För mig duger min ASUS VG248QE 24" 144Hz skärm alldeles utmärkt för alla dess arbetsområden som den används till; grafisk design, fotografering, filmredigering, spelande.

Inte mycket bättre än Apples skärmar tyvärr:

http://www.youtube.com/watch?v=ahopTJrlrSY

Tänk på att ASUS-skärmen som jag äger har inte IPS-panel utan TN-panel. Dessutom är dess 144Hz bäst bland alla datorskärmar på marknaden just nu, då de gjorde om hela paneltypen från föregångaren i samma modellserie.

Skärmen klarar av fler frames per second dessutom än de flesta andra. Detta gör den idealisk för amatörfilmproducenter samt skärmen klarar även av 3D utan problem, då den har den typen av funktion inbyggd i sig.
Jag har inte sett en enda Apple-skärm med 100+Hz och inte heller 3D, så ditt inlägg var helt orelevant. ^^,

EDIT: Apple är nog det sämsta som finns på marknaden. Hittar ingen information gällande uppdateringsfrekvensen, även om jag googlar genom halva nätet. Det står inget på deras hemsida heller och när man väl försöker komma i kontakt med deras support så måste man ange serienummer. Sämsta påhitten någonsin från det surna ruttna äpplet!

Uppdateringsfrekvensen är ointressant för bildbehandling, vilket den här tråden handlar om.

[/QUOTE][EDIT: Apple är nog det sämsta som finns på marknaden. Hittar ingen information gällande uppdateringsfrekvensen, även om jag googlar genom halva nätet. Det står inget på deras hemsida heller och när man väl försöker komma i kontakt med deras support så måste man ange serienummer. Sämsta påhitten någonsin från det surna ruttna äpplet![/QUOTE]fr

Nu tar du väl ändå i.
Tror du verkligen att Apple har det sämsta skärmarna på marknaden?

Ditt (förmodade) Apple-hat skiner igenom.

Varför det? Jag har en hel del 3D-bilder och saknar den funktionen på mina skärmar.

Jag har en 3D videokamera som även kan ta bilder.

/Karl

I sådana fall har du naturligtvis glädje av din 3D skärm, min definition av bildbehandling var kanske väl smal. Jag tänkte mig sådant som att kunna få ut så bra bilder som möjligt på papper. Ska du bara presentera bilderna på skärm sjunker kraven, och då gör det inte så mycket om skärmen bara klarar sRGB som din och Apples skärmar. Förutom Adobes programvaror och Firefox är det inte så många program som förstår sig på något annat i vilket fall.

Var jag snål? Köpte två IPS LG 24EA53V-P 24in Widescreen IPS, för 3969 SEK inkl. moms.

Eller var det ett bra köp? De fungerar väl med det jag använder dem till.

I sådana fall har du naturligtvis glädje av din 3D skärm, min definition av bildbehandling var kanske väl smal. Jag tänkte mig sådant som att kunna få ut så bra bilder som möjligt på papper. Ska du bara presentera bilderna på skärm sjunker kraven, och då gör det inte så mycket om skärmen bara klarar sRGB som din och Apples skärmar. Förutom Adobes programvaror och Firefox är det inte så många program som förstår sig på något annat i vilket fall.

Jag skulle säga precis tvärtom, en bra skärm orkar oftast med ett större färgomfång än vad du får ut på papper.
Det var länge sedan FF hade något försprång när det kommer till färghantering.

Min skärm klarar 98% av aRGB på den sämsta färgkanalen och 110% på den bästa färgkanalen.

/Karl

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar