Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildskärm för bildbehandling

Någon av dessa ifrån DELL?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1375916
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=539896

Professionella grejor och lyx ligger utanför min budget. Jag försöker göra så gott jag kan ändå.
Dell har tre skärmar som har fabrikskalibrerad sRGB och adobeRGB som pre-sets.

Ultrasharp U2410, U2711, och U3011

24, 27 resp 30 tum. Alla 16:10.

Din andra länk var alltså en av dem, Dell U2711.

Själv har jag en U3011. Jag vet inte vad proffsen här tycker, men jag är mycket nöjd. Dag och natt jämfört med mina gamla skärmar, vad gäller färgåtergivning och jämn täthet.

Jag har nyligen köpt en Dell u2713 som jag är grymt nöjd med. Den har 16:9 skärm precis som u2711. Det hade så klart varit ännu bättre med 16:10 men inget som jag saknar i denna höga upplösning. Man måste vara beredd på att texten blir mycket mindre och att man får vrida på huvudet när man har hela ytan som arbetsfält men det är det värt. Enda problemet är att nu vill jag göra om alla mina gamla bilder då jag hittar skavanker som jag inte sett innan.

Är extremt nöjd med mina Dell U2711. Extremt bra paneler för pengen. Efter kalibrering med ColorMunki tycker jag mina Dell har bättre återgivning än den Eizo ColorEdge de ersatte. Gav 8000:- för U2711 när det begav sig men de har ju gått ner en hel del i pris sedan dess. Dell har ju även en trevlig 24"-are.

Ett tips är att kolla igenom recensionerna på FlatPanelsHD. De testar grundligt både före och efter kalibrering och har en gedigen samling tester vid detta laget. http://www.flatpanelshd.com/reviews.php

Är extremt nöjd med mina Dell U2711. Extremt bra paneler för pengen. Efter kalibrering med ColorMunki tycker jag mina Dell har bättre återgivning än den Eizo ColorEdge de ersatte. Gav 8000:- för U2711 när det begav sig men de har ju gått ner en hel del i pris sedan dess. Dell har ju även en trevlig 24"-are.

Ett tips är att kolla igenom recensionerna på FlatPanelsHD. De testar grundligt både före och efter kalibrering och har en gedigen samling tester vid detta laget. http://www.flatpanelshd.com/reviews.php

Kan bara hålla med avgående Dell-skärmen, men rekommenderar 30":aren U3011, eftersom den är större och dessutom har det trevligare formatet 16:10 (2560x1600).

Kan bara hålla med avgående Dell-skärmen, men rekommenderar 30":aren U3011, eftersom den är större och dessutom har det trevligare formatet 16:10 (2560x1600).

Föredrar helt klart 16:10 framför 16:9 men 9.5kkr mot 5.5kkr för 3" extra och 160pixel i höjdled är lite saftig skillnad . Jag beställern en 2713 imorgon hoppas jag får ett bra ex!

Föredrar helt klart 16:10 framför 16:9 men 9.5kkr mot 5.5kkr för 3" extra och 160pixel i höjdled är lite saftig skillnad . Jag beställern en 2713 imorgon hoppas jag får ett bra ex!
Ptja, för min del vore det inget att tveka på, skulle aldrig köpa en skärm med 16:9, och det finns inga 27":are med 2560x1600...åtminstone inga som verkar gå att få tag på.

Jag kör tre Dell U2410 som jag tycker fungerat mycket bra för mina behov (fast de tar upp rätt stor del av även ett ganska stort skrivbord) :)

27" ?

Hur upplevs en 27" skärm att arbeta med bilder på, vid ett "vanligt" skrivbord, funkar det bra eller bör man sitta 1,5m ifrån för att det ska funka?

Funderar på en iMac 27 men är lite orolig att den kanske är för stor (att man kommer för nära) samtidigt som jag gärna vill ha större skärm än 21"aren. Sedan vet/tror jag att iMacen inte är optimal för bildbehandling men jag är i ett läge där jag måste kompromissa och då är iMacen alternativet som vinner.

Hur upplevs en 27" skärm att arbeta med bilder på, vid ett "vanligt" skrivbord, funkar det bra eller bör man sitta 1,5m ifrån för att det ska funka?

Funderar på en iMac 27 men är lite orolig att den kanske är för stor (att man kommer för nära) samtidigt som jag gärna vill ha större skärm än 21"aren. Sedan vet/tror jag att iMacen inte är optimal för bildbehandling men jag är i ett läge där jag måste kompromissa och då är iMacen alternativet som vinner.

Absolut inte för stor. Räcker gott att sitta på armlängds avstånd.

16:10 stämmer mycket bättre överens med bildformatet från dom flesta digitalkameror än vad 16:9 gör.

Javisst. Om man ska ha skärmen till att visa bildspel i fullskärm så kan formatet vara viktigt.

Ska man däremot jobba med bilder på den så kanske man vill ha utrymme för verktygsfönster och liknande vid sidan om bilden. Då funkar 16:9 utmärkt.

Javisst. Om man ska ha skärmen till att visa bildspel i fullskärm så kan formatet vara viktigt.

Ska man däremot jobba med bilder på den så kanske man vill ha utrymme för verktygsfönster och liknande vid sidan om bilden. Då funkar 16:9 utmärkt.
Fast det är ju aldrig lika bra som 16:10, som har samma bredd men extra utrymme på höjden.

Jag antar att du kör med 14"-skärm, eftersom dess yttermått är så fundamentalt viktiga för dig.

Det är ju du, inte jag, som tycker att den fysiska storleken är så "fundamentalt viktig" att du är beredd att betala en massa extra pengar. Så länge upplösningen är densamma finns det ingen praktisk fördel med fysiskt större skärm imho.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar