ANNONS
Annons

Bildskärm för bildbehandling

När jag lägger den i dockan har jag dubbla dvi, men sen har den en displayport, och det stödjer ju skärmen också?

Jag har pratat med Dell och tydligen ska min dator/docka klara av DELL U2711 ULTRASHARP 27# WIDE TFT TCO-03 BLACK utmärkt, så nu har jag gjort en beställning. Tyvärr så levererar de inte förän om typ 15 dagar...

Är det bara skärmen det hänger på?

Är sugen på en ny dator och har också funderat på Dell med e-ips panel men frågan är hur viktigt det är med grafik-kortet?

Rätta mig om jag har fel, men hur bra grafikkortet är påverkar mer hur hög upplösning du kan ha samt hur snabbt bilder hanteras - snarare än hur själva bilden ser ut. Förutsatt att grafikkortet klarar "True color".

Jo jag förstod det. Jag TROR alltså inte att grafikkortet i sig bör påverka färgåtergivning eller dylikt.

Fick nyss min "DELL U2711 ULTRASHARP 27# WIDE TFT TCO-03 BLACK" och jag kan bara säga Wow! Helt underbar skärm. Perfekt upplösning i relation till bildytan, superbra bild och generellt känns skärmen riktigt bra byggd. Stativet är det bästa och mest kvalitativa jag någonsin sett, och skärmen i övrigt lika så.

Det enda jag har att klaga på såhär efter en timmes användning är minneskortläsaren i den. Det känns lite B att en minneskortläsare i en sån här skärm som förmodligen attraherar ganska många fotografer inte tar cf-kort. Jag menar, vilken pro-kamera använder sd- eller xd-minneskort..?

Men i övrigt helt klart den bästa skärm som jag någonsin sett.

Hm....!

De skulle höra av sig när de började leverera... :-/ Får ta och ringa igen tror jag... Kul att höra att du är nöjd - jag har ganska stora förhoppningar. Undrar om Martin tänker köra den genom lite formella tester snart...

DELL U2410 ULTRASHARP 24# eller EIZO FLEXSCAN S2233WE-BK 22# ??
Har nu läst en del på denna gigantiska skärmtråd och ser att många rekommenderar Dells skärm. Jag har dock fått rekommendationer (av killen jag ska köpa dator + skärm av)att satsa på Eizos skärmen för samma pris (säkrare kort menar han). Denna Eizo skärm har inte disskuterats så mkt på forumet. Kan nån ge mig ett bra råd i denna fråga Dell eller Eizo skärmen (bortsett från storleken).

Tack!

Sitter i tankarna på att köpa mig en ny skärm som är mer lämpad för bildbehandling. Dell U2410 ser ju onekligen fin ut.
Nu är problemet att jag enbart har en VGA utgång i datorn. Hur mycket kommer detta begränsa mig? Är det onödigt att köpa en såpass fin skärm om man inte kan köra via DVI?

Sitter i tankarna på att köpa mig en ny skärm som är mer lämpad för bildbehandling. Dell U2410 ser ju onekligen fin ut.
Nu är problemet att jag enbart har en VGA utgång i datorn. Hur mycket kommer detta begränsa mig? Är det onödigt att köpa en såpass fin skärm om man inte kan köra via DVI?

Man får nog titta på det hela från flera håll.
Om du köper en sämre skärm, kommer du då att uppdatera datorn snabbare?
Eller kommer du att köpa en finare skärm när du uppdaterar vid ett senare tillfälle?
Om du är nöjd med din dators prestanda så tycker jag att du ska köpa skärmen du har hittat.
Uppgradera till dvi kan du ju göra på två sätt. Nytt grafikkort eller ny dator.
ny dator.
Med din nya skärm är du förberedd på vad du än väljer.
Kolla även in Eizo's 22" i samma prisklass.
Bra grejer båda två.

DELL U2410 ULTRASHARP 24# eller EIZO FLEXSCAN S2233WE-BK 22# ??
Har nu läst en del på denna gigantiska skärmtråd och ser att många rekommenderar Dells skärm. Jag har dock fått rekommendationer (av killen jag ska köpa dator + skärm av)att satsa på Eizos skärmen för samma pris (säkrare kort menar han). Denna Eizo skärm har inte disskuterats så mkt på forumet. Kan nån ge mig ett bra råd i denna fråga Dell eller Eizo skärmen (bortsett från storleken).

Tack!

Jag håller med personen du har talat med ang att välja Eizo.
Jag har ingen stor erfarenhet av att jobba med många olika skärmar men Eizo har alltid varit Eizo :)
skärmen du tittat på ( Eizon ) var den jag först tänkte köpa faktiskt men så kom det in lite extra uppdrag så jag fick möjligheten att välja en coloredge i stället.
Jag hade gått på din flexscan i ditt läge.

Någon här som har något att säga om 24" FlexScan S2433WE WideScreen (svart) + EasyPIX?
Själv tycker jag Dell U2410 är väldigt lockande pga priset. Funkar den bra med Pantone huey eller bör jag byta kalibrator?

Sitter med huey pro och den fungerar utmärkt på 2408 hemma och 2410 på jobbet.

Låter bra det! Då lutar det mer åt Dell 2410 eller 27 tum men läste att 27 tum är inte lika bra som 24 tum? Hur kommer det sig? Funderar även på en Eizo FlexScan S2433WE med EasyPIX. Jag jobbar mycket med bilder i datorn och vill att det ska stämma bra i tryck då är nog Eizo säkrare kort. Ingen nämner LaCie 324 här?

Allt hänger ju samman med 2 saker, vilken panel och sen vilken mjukvara den slutliga tillvekaren/leverantören av tft skärmen lägger på.

Ta en titt på www.tftcentral.co.uk och sök "LM240WU4" under Panel. Det är panelen i bl.a. Dell U2410. Flera av skärmarna som kommer fram diskuteras här som bra foto skärmar.

Sök sedan den udda 27" panelen "LM270WQ1" och du hittar Dell U2711 och iMac 27.
Jag har försökt förmedla det innan ang. tillverkare, att man skall inte stirra sig blind på loggotypen. I detta ex. Dell som har lyckats med U2410 men bara för det är inte Dell U2711 garanterad samma kvalitet. Man kan förmoda snarlik kvalitet i.o.m. att Dell satt ett "U" i modellbeteckningen men det ger heller ingen garanti.
Samma sak gäller Eizo, hur många Eizo eller snarare vilka Eizo dök upp vid sökningen på LM240WU4 panelen och vad gör dem värda det priset de kostar till kund? Jag medger att det är en viss kvalitetskänsla i konstruktionen o.s.v. till förmån för Eizo men det är inte detaljer som påverkar bildresultatet. Det enda som man använder frekvent är Power knappen, om ens det. U2410 testats och du får t.o.m. mätprotokoll med så varför skall man betala det dubbla eller 3-dubbla priset?

Allt hänger ju samman med 2 saker, vilken panel och sen vilken mjukvara den slutliga tillvekaren/leverantören av tft skärmen lägger på.

Ta en titt på www.tftcentral.co.uk och sök "LM240WU4" under Panel. Det är panelen i bl.a. Dell U2410. Flera av skärmarna som kommer fram diskuteras här som bra foto skärmar.

Sök sedan den udda 27" panelen "LM270WQ1" och du hittar Dell U2711 och iMac 27.
Jag har försökt förmedla det innan ang. tillverkare, att man skall inte stirra sig blind på loggotypen. I detta ex. Dell som har lyckats med U2410 men bara för det är inte Dell U2711 garanterad samma kvalitet. Man kan förmoda snarlik kvalitet i.o.m. att Dell satt ett "U" i modellbeteckningen men det ger heller ingen garanti.
Samma sak gäller Eizo, hur många Eizo eller snarare vilka Eizo dök upp vid sökningen på LM240WU4 panelen och vad gör dem värda det priset de kostar till kund? Jag medger att det är en viss kvalitetskänsla i konstruktionen o.s.v. till förmån för Eizo men det är inte detaljer som påverkar bildresultatet. Det enda som man använder frekvent är Power knappen, om ens det. U2410 testats och du får t.o.m. mätprotokoll med så varför skall man betala det dubbla eller 3-dubbla priset?

Mycket intressant! Eftersom många gillar Apple iMac 27" så bör Dell U2711 vara riktigt bra också? Eftersom upplösning är detsamma på Dell 24 och 27 tum så är 24 tum bättre? förstår jag rätt?

Det viktigaste för mig är att jag har en skärm som jag kan se hur det ser ut i tryck. Behöver inte vara 100% perfekt men så mycket nära resultatet skulle vara perfekt för mig. Typ 95% - 97% Det är riktigt bra om man kan få 100% i CMYK och 100% sRGB. Adobe RGB kan vara 95-97%.

IMac 27 har bättre panel än sina föregångare och många imponeras av skärmformatet.

Sen om U2711 är bättre eller inte än iMac 27" eller U2410 kan jag inte svara på då jag ännu inte utvärderat den själv. Historiskt har Dell och Apple ofta använt samma paneler och Dell varit den som lyckats bäst med kvaliteten. Sen finns det en del andra tester att läsa om U2711 på nätet och summan av dem säger "nästan lika bra som U2410" om man sammanfattar det enkelt.

U2711 har högre upplösning än U2410, 2560x1440 mot 1900x1200.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar